שתף קטע נבחר
 

יש לכם ענתיקה? היכונו, המדינה שוב תקנה מכם

לאחר שהופסקה במפתיע עקב בעיות תקציב, תזכה מחר תכנית הגריטה להחייאה. המדינה תרכוש מהציבור מכוניות בנות 20 שנה ויותר, תמורת 3,000 שקלים

יש לך מכונית ישנה? המדינה שוב רוצה לקנות אותה. לאחר שהופסקה לפני יותר מחצי שנה, תחזור בקרוב לפעול תוכנית הגריטה הממשלתית - תוכנית המעודדת בעלי כלי רכב ישנים, בני 20 שנה או יותר, למסור אותם למגרשים ייעודיים בתמורה ל-3,000 שקל. מחר (ה') צפויה ועדת הכספים לאשר העברת סכום של 10 מיליון שקל, שישמש להפעלת התוכנית עד סוף השנה.

 

עוד בנושא הפסקת תכנית הגריטה:

 

תנו את הגרוטאה, קבלו 3,000 שקל (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
תנו את הגרוטאה, קבלו 3,000 שקל(צילום: רועי צוקרמן)

 

מאז החלה ב-2010, הופסקה התוכנית פעמיים - ב-2011 ו-2012 - בגלל מיצוי או היעדר תקציב. זאת, למרות שמשרדי הממשלה המעורבים בהפעלתה מרבים להלל את הצלחתה. עד כה נמסרו לגריטה כ-25 אלף כלי רכב, ועלות התוכנית הסתכמה בכ-80 מיליון שקל. ב-2013 מתוכננת העברת תקציב נוסף לטובת התוכנית, בסך של 18 מיליון שקל.

 

"הוצאה מאוד חיונית"

לאחר שהופסקה התכנית במרץ האחרון בגלל היעדר תקציב, נמתחה ביקורת חריפה נגד משרדי הממשלה. בדיון שנערך באפריל, תקף יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, את נציגי הממשלה. "משרד האוצר, התפקיד שלו להיות ממונה גם על הוצאות המדינה וגם על ההכנסות שלה", אמר גפני. "כאן מדובר על הוצאה שלכל הדעות היא הוצאה מאוד חיונית, גם מבחינת בטיחות, גם מבחינת איכות הסביבה".

 

על-פי אומדנים שבוצעו עבור משרדי הממשלה בסוף העשור הקודם, התועלת של תוכנית הגריטה גבוהה משמעותית מעלותה. אמנם אין הסכמה באשר לסכום המדויק הנחסך למדינה מדי שנה, אך החיסכון "נטו" - לאחר ניכוי עלויות התפעול - נאמד בין 25 מיליון ו-70 מיליון שקל לכל עשרת אלפים כלי רכב שנגרטים. יש לציין כי בתוכנית יכולים להשתתף רק כלי רכב עם רישיון רכב בתוקף.

 

במהלך הדיון בוועדת הכספים, שבסופו דרשה הוועדה להעביר לתוכנית תקציב נוסף, הודו במשרד התחבורה כי הפסקתה גורמת נזקים. "כבר שיגענו את הציבור", אמרה בכירה באגף הרישוי. "אנחנו מוצפים בפניות... כולן בנושא הגריטה, מאחר שאנחנו מודיעים על הפסקה, (ו)מודיעים על חידוש. זה מתעתע בציבור, וראוי שאם יימצא תקציב שיספיק לפחות לשנה שלמה, ולא להודיע כל שני וחמישי שהפסקנו".

 

"תועלת לתקציב המדינה"

את התועלות של התוכנית מסכם בכיר באחד ממשרד הממשלה: "התוכנית נועדה להוריד מהכביש כלי רכב בני 20 ומעלה, כלי רכב שאין להם ממיר קטליטי, מה שאומר שהם מזהמים פי 20 ויותר מכלי רכב חדישים. אלה כלי רכב (ש)לא מצוידים בכל המערכות הבטיחותיות, שמאפיינות את כלי הרכב החדשים שעולים על הכביש - ESP (בקרת יציבות, ש.ה), ABS, שבע כריות אוויר וכדומה. הם בטוחים פחות לנסיעה ויותר מזהמים את האוויר".

 

ואם לא די בכך, אותו בכיר גם מודה כי התוכנית גם תורמת להגדלת הכנסות המדינה ממסים. "נוסף לכל הדברים האלו ולתועלת המשקית שיש, כמעט על כל רכב ישן שיורד מהכביש נכנס רכב חדש", הוא מסביר. "ישבנו עם רשות המסים, עבדנו אתם על ניתוחים, ואין ספק שגם מבחינת הכנסות המדינה למסים יש לזה תועלת לתקציב המדינה".     

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ח"כ משה גפני: "גם מבחינת בטיחות, גם מבחינת איכות סביבה"
צילום: גיל יוחנן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים