שתף קטע נבחר

להשאיר את העונש מחוץ להסדרי הטיעון

הסדרי טיעון הם כלי חשוב שיש להמשיך את השימוש בו, אך לשנות אותו. את העונש יש להשאיר לשיקול בית המשפט

בשנים האחרונות אנו עדים לביקורת סביב הסדרי טיעון ולהדבקת תווית שלילית על תהליך זה. לאחרונה נחשפנו לביקורת סביב הסדר הטיעון השנוי במחלוקת בפרשת תאונת הדרכים הקשה של שחר גרינשפן. הביקורת הופנתה כלפי פרקליטות המדינה שחתמה על הסדר טיעון קל בצורה קיצונית עם הנהג הדורס. מקרה זה מאפיין הסדרי טיעון רבים בהם בית המשפט נמנע מלהתערב בהסדר הטיעון הספציפי שאליו הגיעו בהסכמה הפרקליטות והנאשם.

 

בעקבות תאונת הפגע וברח הקטלנית שבה נהרגו שלוש נשים בנתניה, יצאה קריאה וזעקה מפי בני משפחת הקורבנות נגד האפשרות שהפרקליטות תעשה עסקת טיעון מקילה עם הנאשם בדריסה, שושן ברבי.

 

הסדר הטיעון עם דורס שחר גרינשפן אושר בבג"ץ  (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
הסדר הטיעון עם דורס שחר גרינשפן אושר בבג"ץ (צילום: גיל יוחנן)

 

עוד בערוץ הדעות של ynet:

כל הסיבות שבגללן האמריקנים לא יתקפו באיראן / אברהם זילכה

לא כולל שירות / סופית אייזנברג

 

במסגרת הביקורת נגד הסדרי הטיעון נשמעת הטענה שהסדרי הטיעון "עוקפים" את בתי המשפט ומגמדים את מעמדם. חוסר ההתערבות מצד בתי המשפט נובע, בראש ובראשונה, מן החשיבות שבתי המשפט מייחסים למוסד הסדרי הטיעון ומהרצון לעודד עריכת הסדרים כדי להקל על העומס הרב על מערכת המשפט. יחד עם זאת, בתי המשפט הוכיחו כבר בעבר שהם אינם חותמת גומי להסדרי טיעון ולא היססו לבטל הסדרי טיעון פסולים.

 

נשאלת אם כן השאלה, מה הפגם המאפיין הסדרי טיעון שיוצר את הרושם שבתי המשפט איבדו מהסמכות ומהרלוונטיות שלהם. מדוע הציבור שואל את השאלה "היכן בית המשפט" כאשר מתברר שאישום חמור הפך לאישום קל במחי הסכם בין הפרקליטות ובאי כוח הנאשם, ובהמשך לכך נאשם "כבד" יוצא בעונש קל. כל זאת, בגיבויו של בית המשפט המאשר את הסדר הטיעון ונותן לו תוקף של פסק דין.

 

לדעתי, הסדרי טיעון הם כלי חשוב שיש להמשיך את השימוש בו. בשל כך, קיימת חשיבות משפטית וציבורית להדגיש את תפקידו של בית המשפט כסמכות מכריעה אמיתית (ולא פאסיבית). הפגם טמון במתכונת הנוכחית של הסדרי הטיעון. אני סבור, שאם אנו רוצים ליהנות מהיתרונות של הסדרי הטיעון - הקלת העומס על מערכת המשפט, אפשרות להעמיד לדין יותר עבריינים וחיסכון כספי למשלם המסים - ויחד עם זאת לחזק את המעמד והרלוונטיות של בתי המשפט, יש לפעול לשינוי משמעותי במתכונת של הסדרי הטיעון.

 

אני מציע לקבוע בחקיקה, כי הסדרי טיעון יתייחסו אך ורק לתוכן כתב האישום ולעובדות המוסכמות לגבי העבירה. העונש חייב להיות "מחוץ לתחום" של הסדר הטיעון. אין לאפשר לצדדים להגיע להסדר לגבי עונש מוסכם ואף לא לגבי טווח ענישה מוסכם. העונש ייקבע אך ורק על-ידי בית המשפט. הפרקליטות והנאשם יטענו בפני בית המשפט לגבי העונש הראוי בכל מקרה ומקרה, אך הסמכות הבלעדית ושיקול הדעת בקביעת העונש יהיו בידי בית המשפט.

 

שינוי זה יביא לחיזוק מעמדו הראוי של בית המשפט, יהפוך אותו לרלוונטי בתהליך ויחזק את אימון הציבור במוסד הסדרי הטיעון.

 

עו"ד ד"ר ליפא מאיר, שותף מייסד במשרד עו"ד ליפא מאיר ושות'

 

גולשים מוזמנים להציע טורים במייל הבא: opinions@y-i.co.il

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: משה שי
לחזק את אמון הציבור. ליפא מאיר
צילום: משה שי
מומלצים