גילוי: כוכב לכת עשוי יהלום וגדול כפליים מכדה"א

חוקרים מצרפת ומארה"ב גילו כוכב לכת שכשליש מהמסה שלו הוא יהלום. "הצצה ראשונה לעולם בעל כימיה שונה באופן יסודי מזו של כדור הארץ". הטמפרטורה עליו: 1,648 מעלות

אסטרונומים גילו כוכב לכת גדול כפליים מכדור הארץ ועשוי ברובו יהלום. הוא מקיף כוכב דמוי שמש המרוחק מהארץ 40 שנת אור וניתן לראותו בעין בלתי מזוינת. כוכב הלכת, '55 Cancri e', חלק מקבוצת סרטן, נע במהירות כה גבוהה עד כי שנה בו נמשכת 18 שעות בלבד. כוכב הלכת התגלה כבר בעבר, אך ההערכות לגבי החומרים שמהם הוא עשוי היו שונות ולא נחקרו לעומק.

בחירות בארה"ב 2012 - לכל הכתבות של CNN ו-ynet

כוכב הלכת התגלה בידי צוות מדענים צרפתי-אמריקני מאוניברסיטת ייל וממכון המחקר האסטרופיזי והפלנטולוגי בטולוז. הרדיוס שלו גדול פי שניים מזה של כדור הארץ אך הוא דחוס הרבה יותר והמסה שלו גדולה פי שמונה. הוא גם חם מאוד והטמפרטורה עליו מגיעה ל-1,648 מעלות.

"פני השטח של כוכב הלכת הזה כנראה מכוסים בגרפיט וביהלום ולא במים ובבזלת", אמר ניקו מדוסודן, חוקר מייל שממצאיו עתידים להתפרסם בכתב העת "Astrophysical Journal Letters". על פי המחקר, שנערך עם המדען הצרפתי אוליבייה מוסיס, ייתכן שלפחות שליש מהמסה של כוכב הלכת הוא יהלום - שלוש פעמים המסה של כדור הארץ.

ייתכן שלפחות שליש מהמסה של הכוכב הוא יהלום ()
ייתכן שלפחות שליש מהמסה של הכוכב הוא יהלום

כוכבי לכת יהלומיים נצפו בעבר, אך זוהי הפעם הראשונה שאחד מהם נמצא סובב כוכב דמוי שמש ונחקר בפירוט כזה.

"זוהי ההצצה הראשונה שלנו לעולם סלעי בעל כימיה שונה באופן יסודי מזו של כדור הארץ",

אמר מדוסודן. הוא הסביר כי המשמעות של גילוי כוכב הלכת העשיר בפחמן היא שאין יותר להניח שעל כוכבי לכת מרוחקים מתקיימים אותם מרכיבים כימיים, אותן אטמוספרות או אותן מערכות ביולוגיות.

דייויד ספרגל, אסטרונום מאוניברסיטת פרינסטון, הסביר כי קל להבין מהו מבנהו הבסיסי של כוכב ברגע שגילוֹ ומסתו ידועים, אך כוכבי לכת מורכבים יותר. "כוכב הלכת הזה, מעין 'סופר ארץ עשוי יהלום', הוא כנראה רק דוגמה אחת מני רבות לגילויים העשירים שאנו עומדים בפניהם כשאנו מתחילים לחקור כוכבי לכת ליד כוכבים קרובים".

הדמיה של כוכב הלכת על רקע כוכב השמש שלו. ניתן לראות את כוכב הלכת בעין בלתי מזוינת