שתף קטע נבחר

פגעו בך בחדר הלידה? נולד קו חם חדש ליולדת

לא מעט נשים בישראל סופגות יחס מזלזל והפרה של זכויותיהן בלידה, כולל אי שיתוף בהחלטות רפואיות, אי הצגת הצוות המטפל והעלבות בוטות. קו חם חדש יסייע לנשים שנפגעו להגיש תלונה רשמית ולעבד את החוויה הקשה. איך פונים?

לידה היא אחד האירועים המרגשים ולעתים גם המפחידים ביותר בחייה של אישה: החוויה מביאה אל הקצה תחושות גופניות ונפשיות שונות, ומטרת כל המעורבים בתהליך, כולל הצוות הרפואי, היא לדאוג לבריאות האישה ותינוקה.

 

עם זאת, דווקא ברגעים האינטימיים ביותר של הלידה חשות לפעמים נשים שזכויותיהן הופרו או שהן נפגעו מיחס בלתי הולם במהלך הטיפול - החל באי-התייעצות לגבי ביצוע פרוצדורה רפואית מסוימת, חוסר התייחסות לרצון היולדת בתנוחת לידה כלשהי וכלה בהעלבות של ממש מצד הצוות המטפל.

 

בהריון? היכנסי לעמוד הריון ולידה ב-ynet: 

 

הגשת תלונה לגורם הרלווטי בשבועות ובחודשים הדרושים להחלמה מהלידה ולעיבוד רגשי שלה אינה פשוטה, ולשם כך הוקם כעת קו חם ליולדת במטרה לסייע לה לעמוד על זכויותיה, לקבל מידע, לעזור לה לעבד בכתב את המקרה שחוותה ולדווח עליו - כולל קבלת ייעוץ משפטי במידת הצורך.

 

את ה"קו ליולדת" הקימה עמותת "נשים קוראות ללדת", הפועלת למען חופש בחירה בלידה ולקידום זכויות נשים בתחום ההריון והלידה. הקו הוקם ככתובת עבור נשים המבקשות להתייעץ או להיעזר באחרות כדי לכתוב את תיאור המקרה ולבקש התייחסות עניינית מהגורמים הרלוונטיים.

 

"בתי החולים ידעו ש'רואים אותם'"

"יולדות רבות סוחבות איתן פגיעה של לידה לאורך זמן", אומרת נירית שפירא, פעילה בעמותה, "והן מרגישות שאין להן למי לפנות. ברמה הראשונית צריך להבין בכלל מה קרה שם בחדר הלידה, כיוון שלא תמיד נשים יודעות אם מה שהן מרגישות הוא באמת הפרה של הזכויות שלהן.

 

"לצערי בישראל יש עדיין התבטאויות מילוליות פשוט שערורייתיות מול יולדות, וההתנהגות ברמה האנושית הבסיסית ביותר אינה תקינה ואין איפה לשחרר את התחושות האלה".

 

-מה מטרת הקו החם?

"הדבר הראשון שהקו בא לעשות הוא תהליך של ריפוי ברמה של סיפור המקרה, כתיבתו ודיווח עליו. זה חשוב גם ליולדת הפרטית וגם ליולדות בכלל, כי ככל שמוסדות ונותני שירות בארץ ידעו ש'רואים אותם' יהיה פחות מקובל לעשות דברים כאלה בלידה. אני לא מתייחסת לפרוצדורות רפואיות שאפשר להתווכח עליהן, אלא לדברים בסיסיים ביחסי אנוש.

 

"מבחינתי זה שירות של יולדת ליולדת, ובתהליך הכתיבה עצמו יש אלמנט משחרר ומרפא, כי את יודעת שאמרת את שלך ואולי בטווח הרחוק בית החולים ינהג אחרת - אי אפשר לטאטא עוד את הדברים ולהתעלם, וחייבים להיות יותר שירותיים. כך הם ידעו שאי אפשר להתנהג בצורה לא מכבדת כלפי יולדת, כי זה לא נשאר עוד בחדרי חדרים".

 

בין זכויות היולדת שמציינים בעמותה: הזכות לקבל יחס מכבד מהצוות המטפל, הזכות לקבל מידע ולתת הסכמה או סירוב עבור כל פרוצדורה רפואית, הזכות לדעת מה שמו ותפקידו של האדם המטפל בך, הזכות לבחור את המלווים בלידה, הזכות לקבל חוות דעת שנייה, הזכות לסודיות בנוגע למידע הרפואי ועוד.

 

הטיפול בפניות, כך מבטיחים בעמותה, נעשה באופן אישי, סודי ורגיש על ידי צוות מיומן של שש נשות מקצוע מתחום ההריון והלידה המתנדבות בעמותה.

 

אם צריך נעשית פנייה רשמית לגורם המטפל, ואף למשרד הבריאות במקרה שבו הצטברו כמה תלונות בנושא זהה.

 

איך פונים ל"קו ליולדת"?

  • בטלפון: מס' 054-4564995

 

 

 




 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אם צריך נעשית פנייה רשמית לגורם המטפל ואף למשרד הבריאות
צילום: shutterstock
מומלצים