שתף קטע נבחר
 

האור בקצה: מדריך צילום

המצלמה היא בסך הכל מקלט לאור. זאת הסיבה שכמו שלא חוסכים על ציוד צילום, לא חוסכים על ציוד תאורה. חלק א'

אין ממש וויכוח על הקביעה שהאור הוא המרכיב הבסיסי והחשוב ביותר בצילום. למרות שמרבית הצלמים מבינים ומכירים את העובדה הזאת, בשעה שהם נכנסים לחנות צילום על מנת להצטייד לקראת התמונה הבאה שלהם הם משקיעים את מירב כספם לא בחומר הגלם של הצילום (האור עצמו) אלא במצלמות ועדשות יקרות שהם בעצם, איך שלא תסובבו את זה, רק מכשירי הקלטה לאותו אור נדרש.

 

עוד מדריכי צילום:

 

כשאותם צלמים יוצאים מאותה חנות צילום ומתחילים לנסות ולהקליט את המציאות בעזרת האור הקיים בסביבה שלהם יש להם יכולת מוגבלת לנסות ולסגל את המצלמה שלהם לאותו אור וזאת ללא שום יכולת יצירתית ליצור או לשלוט בו בעצמם. הבעיה עם הניסיון השאפתני הזה, לסמוך או לנסות ולהסתגל רק לאור הסביבתי מלווה, לא פעם, בהרבה מאוד מקרים בהם הצלם פשוט מתפשר על איכות האור/התמונה שלו.

 

הנה כמה מקרים יומיומיים בהם ההתפשרות הזו מומחשת:

1. לפעמים אין פשוט מספיק אור בשביל התמונה: בשביל לצלם בכל זאת הצלם המסתגל פותח את צמצם המצלמה שלו למקסימום או מעלה את רגישות הסנסור שלו (ISO) לערכים גבוהים. למרות ההתקדמות הטכנולוגית של ימנו, שתי הפעולות הללו עדיין פוגעות משמעותית באיכות התמונה.

 

 (צילום: רועי גליץ) (צילום: רועי גליץ)
(צילום: רועי גליץ)

 

2. בהרבה מקרים האור הסביבתי פשוט נוראי: מכאן יוצא שגם האור בתמונה לא משהו בכלל. אם תחשבו על זה רגע תסכימו איתי שאפילו אם המצלמה שרכשתם היא המקצועית ביותר, אם חומר הגלם בסצנת הצילום שלכם ירוד באיכותו כך גם יהיה התוצר הסופי. אתם חיים בדיוק כמוני במדינה שבה, במרבית חודשי השנה, אנחנו מתהלכים תחת שמש עצבנית במיוחד שיוקדת לכיוון שלנו וללא רחמים, אור נוקשה וחזק וזאת ללא שום ענן באופק שיגן עלינו או על התמונות שלנו ממנה.

 

3. ברוב המקרים, המצלמה שלכם לא מצליחה לקלוט את טווח האור שהעין שלכם רואה בלי בעיות. כל מי שניסה לצלם מול השמש בזמן שקיעה לומד מהר מאוד על ההתפשרות הגדולה הזאת. למרות שאנחנו חיים ב-2012, טובי המהנדסים עדיין לא הצליחו לייצר סנסור עם טווח דינמי זהה לזה שהעין האנושית מצליחה לראות בלי בעייה, ולכן כשאתם מסתכלים על השקיעה אתם (אני מקווה...) רואים גם את השמים, את השמש וגם את החול שהילדים שמשחקים איתו אבל כשאתם מנסים לצלם את המחזה אתם מגלים שיש לבחור בין לצלם תמונה שרואים את השמש ולהתפשר רק על צללית של ילדים משחקים בחול, או להראות את האחרונים אבל לגרום לשמש ולשמיים להישרף כתוצאה מכך.

 

 ( - ) ( - )
( - )

 

(טווח דינמי של עין אנושית קשה מאוד לקביעה מכיוון שהעין שלנו מסוגלת להסתגל. יש מחקרים שמראים שהעין מסוגלת להיות עד 600 פעמיים יותר רגישה במצבים של אור נמוך – חושך)

 

הפתרון: השקעה בחומר הגלם

בסופו של דבר ולאחר הרבה תמונות רועשות עם אור גרוע, מרבית הצלמים קולטים את זה באיזשהו שלב ומבינים שלפעמים קרב ההסתגלות הנ"ל אבוד מראש וזה די הגיוני ולא יזיק בכלל לנסות ולהשיג בעצמם שליטה על האור בתמונות שלהם. מהרגע שהם עושים את זה ורוכשים את היכולת הזאת, החיים והיכולות שלהם בתור צלמים משתנים מקצה לקצה.

 

1. ברגע שתסתובבו עם האור עצמו בתוך התיק שלכם לעולם לא יהיה מצב שבו לא יהיה לכם מספיק אור בשביל צלם וזאת ללא כל התפשרות על איכות התמונה הסופית.

 

2. ברגע שתהיה לכם שליטה על עוצמת האור והכיוון שלו תוכלו להאיר את הנושאים שלכם באופן נפרד מהרקע שלהם וכך בזמן שקיעה (למשל) תוכלו לפתע לראות גם את המצולמים שלכם וגם את השמש השוקעת מבלי להתאמץ במיוחד.

 

3. התאורה תהפוך להיות חלק מציוד הצילום שלכם, משהו שיש לכם שליטה על העוצמה, גודל והצבע שלו ויפסיק להיות מצרך נדיר שהרבה פעמים, מחוסר ברירה התפשרתם עליו בעבר.

 

 ( - ) ( - )
( - )

 

אז איזה אור כדאי להוסיף לתיק הצילום שלכם?

 

בשורה התחתונה זה ממש לא משנה. כל עוד מקור התאורה שלכם האיר בשניית הצילום הוא עשה את העבודה שלו.

 

מבחן תאורה : באיזו תאורה השתמשתי בשביל לצלם את התמונות הבאות?

 

 (צילום: תומר יעקבסון) (צילום: תומר יעקבסון)
(צילום: תומר יעקבסון)

 

 (צילום: תומר יעקבסון) (צילום: תומר יעקבסון)
(צילום: תומר יעקבסון)

 

האם זה היה פלאש יקר שמתחבר לחשמל ושעולה אלפי דולרים או שמא האור בתמונה הופק מפלאש סיני קטן שעובד על בטריות ועולה משהו כמו יציאה זוגית לסרט+פופקורן+דו"ח חנייה?

 

 (צילום: תומר יעקבסון) (צילום: תומר יעקבסון)
(צילום: תומר יעקבסון)

 

אף אחד מכם לא יודע את התשובה לשאלה הזאת. אפילו אם אתם בעצמכם יצרנים של מוצרי תאורה מלאכותית אתם לא יכולים לנחש מה היה מקור התאורה בתמונה וזאת מהסיבה הפשוטה שאור זה אור ואם מקור התאורה שלכם הפיק אותו בשנייה שהייתם צריכים אותו לא יהיו הבדלים נראים לעין בתוצאה הסופית.

 

אלו בעצם חדשות טובות שכן בעוד אתם מנסים להתארגן על קצת אור אתם מגלים מהר מאוד שחומר הגלם הזה ממש זול. הצילום הדיגיטלי מאפשר לצלם לראות במיידי את התמונה הפך את השימוש בתאורה מלאכותית להרבה יותר קל ואינטואיטיבי ומהנה בהשוואה לצילום בימי הפילם בהם נדרשו הצלמים למד אור וחישובים שונים על מנת לקבוע את חשיפת המצלמה ביחד עם תאורה מלאכותית.

 

אז בואו נסכם: אור בצילום הוא קריטי. האור הסביבתי בשעה שאנחנו רק מנסים להקליט אותו לא מספיק לנו ברוב מצבי הצילום ובעקבות זאת אנחנו נאלצים להתפשר עליו. הפתרון היחיד לשיפור המצב הוא לקבל שליטה יצירתית על חומר הגלם של התמונה וכשאנחנו בודקים את העלות של התוספת הזו לתיק הצילום שלנו אנחנו מגלים שהיא ממש מזערית.

 

בכתבה הבאה נסקור את חומרי הגלם הזמינים בשוק, נמליץ לכם כיצד להשתמש בהם עם מספר דוגמאות ונשמח לענות על שאלות שתשאלו אותנו בטוקבקים.

 

תומר יעקבסון  הוא צלם עצמאי ומדריך בקורס יסודות, מתקדם ותאורה מעשית בבית ספר גליץ .

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: תומר יעקבסון
מדריך צילום תאורה
צילום: תומר יעקבסון
מומלצים