שתף קטע נבחר

רחוב ז'בוטינסקי בפ"ת - ציר המוות להולכי רגל

במהלך ארבע השנים האחרונות נהרגו 13 בני אדם, רובם ככולם הולכי רגל, כאשר ניסו לחצות את ציר התנועה המרכזי של העיר. מדוע איש לא טיפל בבעיה, המוכרת לכל הנוגעים בדבר?

ציר הדמים של גוש-דן: 13 הרוגים ברחוב ז'בוטינסקי בפתח תקווה מאז 2008, ארבעה מהם מתחילת השנה. אתמול (ד') בצהריים נהרג הולך רגל מפגיעת אוטובוס ברחוב ז'בוטינסקי בפתח תקווה. ההרוג מצטרף לרשימה הולכת ומתארכת של נפגעים באחד מצירי התנועה המרכזיים באזור המרכז. חמור מכך, ברחוב זה לבדו נהרגו מאז 2008 יותר משליש מכלל הרוגי התאונות בעיר, ותועדו בנוסף לפחות 19 פצועים קשה.

 

תאונת דרכים בציר ז'בוטינסקי ביולי האחרון (צילום: ירון דרוקמן) (צילום: ירון דרוקמן)
תאונת דרכים בציר ז'בוטינסקי ביולי האחרון(צילום: ירון דרוקמן)

 

בחברות האוטובוסים אומרים שזה לא עניין מקרי. את האצבע המאשימה מפנים שם לתשתית. לטענת בכירים בחברת אפיקים, ליקויים בתכנון הכביש יוצרים סכנה חמורה להולכי הרגל. הבעיה העיקרית לדבריהם, היא מיקום מסלול ייעודי לתחבורה ציבורית בין נתיבי תחבורה אחרים, ללא הקמת מעברים בטוחים להולכי רגל - למשל בגשרים או מנהרות.

 

במשרד התחבורה מודעים היטב לבעיה. רק לאחרונה פנו שם לקציני בטיחות בחברות תחבורה ציבורית, והבהירו כי "הגורם לריבוי התאונות בנתיב התחבורה הציבורית, הוא מפגש הולכי רגל החוצים ציר מרובה נתיבים ומורכב, עם אוטובוסים הנוסעים בציר". אלא שהפתרון שהציעו שם חלקי בלבד - העלאת המודעות בקרב נהגי האוטובוסים, במסגרת "הדרכות, חוזרי מידע ופרסום".

 

"להולך רגל יש כיום בעיה"

"הקמת נתיבים או מסלולים ייעודיים לאוטובוסים, כמו זה הקיים בציר ז'בוטינסקי, היא הדרך הראויה לעידוד תחבורה ציבורית", אומר ל-ynet איתן פיקסמן, דובר חברת דן. "אלא שתכנון מסלול התחבורה הציבורית בפתח תקווה יוצר בלבול בקרב הולכי רגל, וזה מה שגורם לבעיית הבטיחות". התכנון אליו מתייחס פיקסמן מוכר לכל מי שעובר במקום - מסלול ייעודי לאוטובוסים, ומשני צידיו עוברים נתיבי תחבורה לכלי רכב אחרים.

 

גם בחברת האוטובוסים אפיקים, שכמה מנהגיה היו מעורבים בתאונות קטלניות בציר ז'בוטינסקי, מצביעים על ריבוי הנתיבים כבעיה. "להולך רגל שרוצה לחצות את ציר ז'בוטינסקי, יש כיום בעיה", מסביר יורם נחמני, קצין הבטיחות של החברה. "יש שני נתיבים חד-סטריים לכלי רכב פרטיים, וביניהם מסלול לאוטובוסים - שהתנועה בו היא דו-סטרית. זה מבלבל, מאחר שהולכי רגל לא יודעים לאן להביט, וכך הם נחשפים לסיכון בטיחותי".

 

נחמני מוסיף כי שדה הראייה בכמה קטעים מוגבל ומסוכן - הולכי רגל אינם יכולים לדעת כמה אוטובוסים מגיעים לכיוונם, או אם אוטובוס אחד מבצע עקיפה של אחר. "באחד ממעברי החצייה בציר, האוטובוסים עומדים ברמזור בשיפוע", הוא מציין. "הולכי רגל שעומדים במעבר החצייה שסומן במקום, לא יכולים לראות אם מגיע אוטובוס עוקף".

 

בחברות האוטובוסים אומרים כי הדרך היחידה לפתור את בעיית הבטיחות החמורה, היא תיקון הליקויים בתשתית הכביש. פיקסמן מחברת דן אומר שיש להקים לאורך הציר גדר בטיחות גבוהה, שתמנע מהולכי רגל מלחצות את מסלול התחבורה הציבורית בכל מקום שאינו מעבר חצייה. דוד קמחי, מנהל הבקרה של חברת אפיקים, סבור כי רק הקמת מעברים בטוחים לאורך הציר, למשל גשרים או מנהרות, תציל את חייהם של הולכי הרגל.

 

"הולכי רגל חוצים באדום"

בעיריית פתח תקווה אמרו היום ל-ynet כי אינם מכירים את הנתון שמציגה הרשות לבטיחות, ולפיו שליש מהרוגי התאונות בעיר נפגעו בציר ז'בוטינסקי. עם זאת, בעירייה מציינים כי "הם מודעים לעלייה במספר תאונות הדרכים הקטלניות בציר". לדבריהם, הסיבה לתאונות היא "הגורם האנושי - הולכי רגל חוצים את מסלול התחבורה הציבורית, באור אדום במקום באור ירוק, ונדרסים למוות".

 

בעירייה גם אומרים כי יתכן שחלק מהאוטובוסים נוסעים במהירות גבוהה מהמותר במקום. אלא לטענתם, "אפילו אם האוטובוסים ייסעו במהירות המותרת, כאשר הם פוגעים בהולך רגל - רוב הסיכויים שתיגרם תאונה קטלנית". עוד אומרים שם כי ביום שני הקרוב (12.11) תיערך פגישה שבה ישתתפו נציגים מהעירייה, משרד התחבורה, הרשות לבטיחות ומשטרת ישראל, ובה יידונו "אמצעים מיידיים לצמצום מספר התאונות, כולל אכיפה אינטנסיבית של המשטרה".

 

מהרשות הלאומית לבטיחות נמסר כי לאחרונה התקיים סיור "למציאת פתרונות מיידיים למניעת תאונות בציר ז'בוטינסקי, תוך שימת דגש על המענה להולכי הרגל בחצייתם את מסלול התחבורה הציבורית". ברשות מציינים כי "לסיור קדם תהליך שנמשך כמה חודשים, שכלל תסקירי תאונות קטלניות".

 

ממשרד התחבורה לא נמסרה תגובה עד מועד פרסום הכתבה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רחוב ז'בוטינסקי, פתח תקווה - ציר המוות
צילום: ירון ברנר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים