פינטרסט: הסודות שיהפכו אתכם לנועצים מקצועיים
טל איתן, מכור לרשת החברתית הוויזואלית פינטרסט, הכין לכם מדריך שיהפוך אתכם לנועצים מקצועניים, ובקרוב אולי תהפכו לכתב עת עיצוב-אופנה-בישול-מלאכת יד של אדם אחד. לנעוץ ולשמור

פינטרסט היא רשת חברתית מסקרנת, שונה מרוב הדברים שהכרנו קודם ומתנהלת לגמרי אחרת. כמכור עם תעודות (וקצת יותר מ-86 אלף עוקבים), החלטתי לגשת למשימה המאתגרת ולכתוב את המדריך הבא, שיעזור לכם להפוך ממשתמשים מתחילים למקצועני פינטרסט אמיתיים.

 

מאגר של השראה

פינטרסט הוא חממה להשראה מופלאה, בכל תחום וכל נושא. מאופנה ועד עיצוב הבית, דרך בישול, אמנות ואפילו גינון ופרוייקטי "עשה זאת בעצמך", זהו מאגר עצום בגודלו ובהיקפו לרעיונות וצילומים יפייפיים. השתמשתי בפינטרסט כדי לקבל רעיונות לפרויקטי צילום מעניינים, לבנות דברים בשיטת DIY (עשה זאת בעצמך) ועל הדרך שרפתי המון שעות פנאי וגם כמה שעות עבודה יקרות.

 

זהו אחד החסרונות המרכזיים של האתר הממכר הזה: הוא ממגנט. בתקופה הראשונה שלכם שם אתם עשויים למצוא את עצמכם מבלים בו יותר שעות מכפי שתכננתם. אני מצאתי לזה שני פתרונות יצירתיים: הראשון - לקרוא לזה "זמן עבודה" (כי השראה היא בסיס לעבודה טובה, לא?), והשני - להתקין תוסף לדפדפן שקוצב את הזמן ברשתות החברתיות (אני אישית משתמש ב-Nanny for Google Chrome, ויש הרבה מוצלחים אחרים לרוב הדפדפנים המודרניים, כאן תמצאו רשימה של כמה טובים במיוחד.

 

לאחר שטיפלנו בהתמכרות וברגשות האשם הנלווים אליה, ניגש לעניינים. נצטרך מנוי פעיל ואם אין לנו - להירשם בקלות באמצעות הלינק הזה. המערכת ממליצה להתחבר באמצעות פייסבוק או טוויטר, אך אפשר להירשם גם באמצעות האימייל שלכם. היתרון בשימוש ברשתות חברתיות הוא שתוכלו להתקין אפליקציות שיגרמו לפינטרסט לדבר עם פייסבוק ולהיפך, וכך תוכלו לפרסם תכנים שאספתם בפינטרסט בפייסבוק או לעקוב אחרי חברי הפייסבוק שלכם ולקבל התראות כשהם מצטרפים לפינטרסט. זה יעיל ביותר לצורך גיבוש גיבוש בסיס ראשוני של עוקבים, בעיקר אם יש לכם חברים רבים בפייסבוק ועוקבים רבים בטוויטר.

 

 ()

 

יצירת לוח

"לוח" הוא אלבום שמשמש לריכוז תכנים (בדרך כלל תמונות עם קישורים) סביב נושא מסויים. מומלץ לפתוח לוחות לפי נושאים, כמו למשל "צילום" או "סריגה". כאשר אתם פותחים לוח חדש, באמצעות כפתור ה-ADD שבראש האתר, תצטרכו לספק מספר פרטים בסיסיים כמו כותרת, לבחור קטגוריה מתאימה מתוך רשימה, לסמן האם הלוח ציבורי (חשוף לכולם) או סודי (פרטי - רק אתם ומי שתבחרו בכך יוכל לצפות בו), ולשייך חברים שיוכלו להוסיף נעיצות. רוב הלוחות מנוהלים על ידי אדם אחד, אבל יש גם לוחות פומביים שבהם משתתפים מספר אנשים.

  

 ()

 

בחירת שם ללוח

חשוב מאוד לבחור שם מוצלח ללוח שלכם. שמות כלליים מדי, כמו "דברים שאני אוהב לעשות" לא ימשכו כמעט גולשים, וישארו שוממים. לעומת זאת, "מתכוני תירס מוצלחים" או "חדרי ילדים מופלאים" אולי יישמעו לכם ממוקדים מדי, אבל דווקא לוחות ספציפיים ובעלי תוכן ייחודי ואיכותי, הם מושכי קהל גדולים בפינטרסט.

 

שיטתיות במתן שמות

יש כל מיני שיטות למתן שמות ולמיון הלוחות. יש הרבה אנשים שאוספים לוחות צבעים, כמו "סגולים" או "כתומים", ובהם כל צילום שרק תוכלו לדמיין בצבע הנבחר. אני פחות אוהב לוחות כאלו, משום שהם כלליים מדי ולא ממש מעניינים אותי. כשאני נותן שם, אני מעדיף לשמור על סדר פנימי מסויים. במקום לוח "אוכל", פתחתי אלבום "אוכל > מנות ראשונות" ו"אוכל > מתוקים". כך אני יכול למיין את הנעיצות שלי לפי נושאים יותר ממוקדים ומפולחים, ולאתר במהירות רעיונות למתכונים ששמרתי לעצמי.

 

תמונת שער ללוח

לכל לוח אפשר לתת "תמונת שער". אם לא תקבעו צילום ספציפי, פינטרסט יבחר בשבילכם וישים את הצילום האחרון שנעצתם כעטיפת הלוח. מומלץ לבחור צילום בעצמכם, ולמקם אותו בצורה כזו שתמשוך את העין בחיפושים ובעמוד שלכם. כדאי לבחור צילום של נעיצה מוצלחת עם הרבה לייקים ו-re-pins, משום שסביר שהיא תעניין יותר אנשים. אפשר גם לבחור תמונות מעניינות במיוחד, מעוררות תיאבון או מעלות חיוך - אנשים נוטים להיכנס יותר לאלבומים שמעוררים אצלם חוויה רגשית חזקה.

 

באלבומים שמעניקים השראה ורעיונות, נסו לבחור צילום שמשקף רעיון פשוט ככל האפשר, שיגרום למשתמש שייתקל בו לחייך ולומר "היי! גם אני יכול לעשות את זה!". קחו את צילום השער הזה, שמציג פתרון יצירתי ופשוט לקיסמי אוזניים באמבטיה:

 

 ()
 

 

או את הרעיון המדליק הזה להצגת סכו"ם בארוחת המזנון הבאה שלכם:

 

 ()

 

ככלל, תמיד טוב להציג שימוש חדש למוצר ישן, כמו סוכריון שהופך למתקן יוקרתי לקיסמי אוזניים ועציצים פשוטים וזולים שהופכים בעזרת מיכל ספריי צבע וכמה דקות של עבודה לאלמנט קישוטי ופונקציונלי שישדרג כל ארוחה. זיכרו שהשראה זה טוב ויפה, אבל אנשים נמשכים הרבה יותר לדברים שהם יכולים לעשות בעצמם ומאמינים שהם יכולים להשיג יחסית בקלות.

 

במרוצת הזמן שמתי לב שאנשים נכנסים לאלבומים שיש בהם רעיונות פשוטים, מהירים וקלים, מכלים וחומרים שקל להשיג ושסביר להניח שיש להם כבר בבית. שם המשחק הוא זמינות, נגישות ופשטות. לוחות מסובכים, שכוללים למשל חדרים מעוצבים היטב ("חדרי קטלוג") אהובים מאוד, אבל אין תחליף לחדרים אמיתיים, של אנשים אמיתיים, שמשקפים רעיונות שכל אחד יוכל לקחת וליישם אצלו בבית.

 

סידור הלוחות

אתם יכולים לשלוח בסידור הלוחות בעמוד הפרופיל שלכם. זו פונקציה חשובה מאוד שעוזרת לשמור על סדר, עבור עצמכם אבל בעיקר עבור המשתמשים שעוקבים אחריכם. לוחות סמוכים זה לזה יגרמו לאנשים להבין שאתם רציניים, שיש לכם לוחות איכותיים וממוקדים, ושאתם מקדישים תשומת לב למיון ולסידור. אנשים אוהבים שמשקיעים בהם, והם יעקבו אחריכם אם תספקו להם תוכן איכותי ומאורגן היטב.

 

אני בחרתי ליצור חמישה לוחות שמסקרים את עיצוב הבית: טרנדים ראשון, לאחריו לוח תאורה לבית, אחר כך כלי קרמיקה וזכוכית, ואחריהם לוחות הטקסטיל והריהוט.

 

 ()
 

 

יצירת עניין

אנשים מתקשים להיחשף לעמודים עמוסים שמעייפים אותם מהר מאוד, ולכן משחק עם תמונות בהירות מול מלאות עוזר תמיד ליצירת עניין ומשיכה. עם הזמן והניסיון למדתי שלוחות שמקיימים ניגודיות גבוהה ביניהם "עובדים" טוב יותר בהבאת משתמשים פנימה.

 

 ()

כאן למשל יצרתי בידול בין לוח הטבע שלי, לבין לוח הסוקולנטים העשיר בצבעוניות וטקסטורות (ממש כמו הלוח עצמו), בעזרת שני לוחות שונים - אילוסטרציות ועיצוב גרפי ואמנות מודרנית. הבחירה באלמנטים איקוניים (סופרמן מורכב מצורות גיאומטריות מול שרטוט קו נקי ושחור-לבן של מאי הקטנה מ"המומינים") יוצרת קריצה ועניין עבור המשתמש. בחרתי גם גוונים שעובדים טוב ביחד ויוצרים השלמה ויז'ואלית, מה שיחד עם החלל הלבן שסביב הדמויות הופך את העמוד למעט קליל יותר ומאוזן יותר.

 

נשמע לכם מיותר ומוגזם? גם לי, בהתחלה, עד שהבנתי שבסביבה עשירה ומאוד ויז'ואלית כמו פינטרסט, הניואנסים הקטנים האלו הופכים למאות ואלפי עוקבים במצטבר.

 

טיימינג

נסו לסנכרן את הלוח שלכם עם עונות השנה, מזג האוויר וכמובן - עם חגים ומועדים חשובים. לא כדאי להעלות מתכונים קייציים בשיא החורף, או רעיונות לראש השנה שבועיים לפני פסחא. היצמדות ללו"ז המתאים תעזור לכם להיות מעודכנים יותר, רלוונטיים יותר ובעיקר מעניינים יותר עבור העוקבים שלכם והחברים שלהם.

  

הנעיצה הזו זכתה ל-157 לייקים ו-544 נעיצות חוזרות (repins) בזכות העונתיות שלה, הפשטות והקלות שבה את צנצנת הנרות הזו מחומרים זמינים ב(כמעט) כל בית. חלק מהעניין הוא התיאור הפשוט והקל, שכולל הסבר מדויק כיצד אפשר לעשות זאת - הגישה הישירה והפשוטה, של הסבר קצרצר בכותרת - תמיד עובדת ותמיד מושכת עניין וגורמת לאנשים להקליק, ללייקק ולשתף.

   

רעיון דומה - תוצאות שונות

שימו לב לשני הפינים האלו, מתוך לוח ה-DIY המרכזי שלי. שניהם משקפים שימוש דומה לחלוקי נחל - בראשון משתמשים בחלוקי נחל ומגש לאחסון מגפיים, בשני הופכים אותם למשטח להנחת סירים וכלים חמים. מעמד הנעליים זכה ל-35 לייקים ו-88 שיתופים, בעוד שהמשטח החם קיבל לא פחות מ-180 לייקים ו-510 שיתופים. איך זה קרה?

 

 ()

 

ראשית, המשטח מגיע מהאתר של מרתה סטיוארט שמופיע בכיתוב. שוב ושוב אני מגלה לתדהמתי שכאשר אני מציף תוכן עם אזכור לגברת הראשונה של עיצוב ותחזוקת הבית, אני זוכה אוטומטית ליותר שיתופים ולייקים. עניין של מוניטין ומיתוג, כנראה. אבל הסיבה השנייה והיותר משמעותית לדעתי נעוצה במידת הפשטות של הרעיון. הרבה יותר קל לנו לדמיין את עצמנו יוצרים מעמד לסירים, מאשר מגש למגפיים.

 

זאת ועוד - בעוד שמעמד למגפיים הוא משהו עונתי ומקומי מאוד שמתאים בעיקר למקומות גשומים מאוד ולבתים שבהם יש ילדים - כולנו צריכים מעמד לסירים, קערות וכלים חמים. זו הסיבה שדברים קטנים יותר, פשוטים יותר ונפוצים יותר, הם גם פופולרים יותר ואהודים יותר על גולשי פינטרסט.

 

לוחות שיתופיים

מדי פעם, אם תצברו עוקבים רבים או/ו מוניטין ברשת החברתית, תקבלו הצעות להשתתפות בלוחות פומביים ושיתופיים. ההצעות יופיעו בצד שמאל של המסך הראשי של האתר.

 

 ()
 

 

לא כדאי להשתתף בכל לוח שיתופי. בדקו היטב שמדובר בלוח רציני ומושקע, ושיש בו מעט נועצים והרבה עוקבים. בקרו בעמודים של הנועצים האחרים ובעמוד של יוצר הדף, וראו איזה לוחות הם מנהלים וכמה אנשים עוקבים אחריהם. השתתפו אך ורק בלוחות איכותיים וטובים, שלא יפגעו במוניטין שלכם וישדרגו את השימוש שלכם בפינטרסט. השתתפות בלוחות שיתופיים חשובה ומהנה מאוד, אבל רק אם בוחרים אותם בקפידה ולא משתתפים בלוחות ספאם שמציפים אנשים בנעיצות-שווא (הסוג הגרוע ביותר של נעיצות שמרחיק משתמשים רבים).

 

תוכן איכותי

חשוב מאוד ללקט תכנים איכותיים ולא לנעוץ צילומים באיכות ירודה, נטולי כיתוב או בעלי לינק שבור או קישור שמוביל לעמוד ספאם שלא קשור לתוכן המצולם. אני משתדל מאוד להציב קישורים לתכנים איכותיים, לחפש תוכן מחוץ לפינטרסט (בבלוגים, חנויות, אתרים של השראה וכו') ומקפיד על צילומים איכותיים וקישורים יעילים כמו לינקים לחנויות שוות, בלוגים שכדאי לעקוב אחריהם ועוד. בנעיצות ההשראה שלי, שנועדו בעיקר לתת לי רעיונות לשעות הפנאי ולעבודה, אני קצת יותר משוחרר ופחות קפדן, אבל כמעט תמיד אני משתדל להוסיף תיאור כתוב של התמונה והלינק, אלא אם הצילום מדבר בעד עצמו ואז אני מרשה לעצמי לוותר על הפרטים הקטנים באמת.

 

העלאת תמונה

אפשר לנעוץ צילומים ולינקים בפינטרסט בהמון דרכים, ובכולן חשוב להקפיד על כללי האצבע הבאים:

1. יש להציב תוכן איכותי שכולל צילום ברמה גבוהה וגדול מספיק כדי להבחין בפרטים

2. יש להוסיף כיתוב איכותי שמתאר בדיוק מה רואים בתמונה ולאן הלינק מוביל (עד 500 תווים)

3. להימנע מלינקים מתים או משעממים, ולבחור קישורים איכותיים ורלוונטיים לצילום שהעליתם

4. לבחור את הלוח המתאים ביותר לעניין

5. רצוי שהקישור יהיה באנגלית ואם אתם מציבים קישור בשפה אחרת כדאי לציין זאת בכיתוב

 

 ()

 

יש שני סוגים של "נעיצה" ללוחות בפינטרסט. הסוג הראשון והנפוץ ביותר הוא לנעוץ תוכן שמישהו אחר כבר העלה לפינטרסט. זה נקרא repin ודומה לאופציית השיתוף (share) של פייסבוק. עם זאת, כדאי תמיד למצוא תוכן מקורי משלכם, ולייבא אותו לפינטרסט - כך תעשירו את הרשת עצמה, ותראו לעוקבים הנאמנים שלכם שאתם מחפשים השראה עבורם ומביאים תוכן איכותי מחוץ לגבולות האתר עצמו (ועל הדרך תגרמו להם להבין שאין להם מה לחפש במקור אחר).

 

הסוג השני הוא, כאמור, נעיצה מקורית, של תוכן שאתם מביאים מן החוץ פנימה אל פינטרסט. תעשו זאת באמצעות העלאת תמונה ומילוי פרטים, העלאת קישור, לחיצה על כפתור "Pin!" שנמצא ביותר ויותר אתרים ברחבי הרשת, ע"י פלאגין ייעודי לדפדפן שלכם או אפילו באמצעות אפליקציות שונות בסמארטפונים שלכם.

 

אז מה היה לנו?

תוכן איכותי, מקורי ומעניין. חלוקה ללוחות מסודרים לפי נושאים מפולחים, ספציפיים ולא כלליים מדי. בחירה בצילומים טובים ויפים, שמעוררים עניין ורצוי גם תגובה רגשית. נעיצות שגורמות למשתמשים להרגיש טוב עם עצמם, וטיפים שכל אחד יכול לעשות לבד בבית, עם חומרים זמינים ונגישים. לוחות שיתופיים עם אנשים טובים ויצירתיים. סלקציה קפדנית בשילוב עימוד חכם שמשלב צבעוניות עם ניקיון ו"שקט" ויז'ואלי. כיתובים קצרים וקלילים, בשילוב בחירות חכמות ומתוזמנות היטב. אלו כללי האצבע שיעזרו לכם לצבור תוכן איכותי ולהקים קהילת עוקבים נאמנה ואוהדת בפינטרסט. ההשראה מובטחת, ועם הרבה חשיבה, השקעה ומעט מזל - גם הצעות העבודה כבר בדרך.

 

    קישורים ממומנים
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה פינטרסט: הסודות שיהפכו אתכם לנועצים מקצועיים
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד