שתף קטע נבחר

חולדאי: רוכבי אופניים, רדו מהמדרכה אל הכביש

רון חולדאי, מתנגד חדש לרכיבת אופניים על מדרכות תל-אביב, יורה לכל עבר: לא רק שר התחבורה, אלא גם המשטרה. אף אחד לא מתעניין בבעיית אופניים וקורקינטים על המדרכה

רוכבי קורקינטים חשמליים משתוללים על מדרכות? המשטרה לא אוכפת, לשר התחבורה לא אכפת, ולעירייה אין סמכות. האשמות חמורות אלה ואחרות מעלה ראש עיריית תל-אביב, רון חולדאי, בהתייחסו לבעיות הבטיחות שיוצרים רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים. לדבריו, המשטרה כלל אינה אוכפת את החוק נגד רוכבי אופניים, חשמליים או רגילים. "זה מה שנקרא שטח הפקר מבחינת אכיפה", דברי חולדאי.

 

 

חולדאי: "יש קורקינטים שמגיעים ל-40 ו-50 קמ"ש" (צילום: אייל פישר) (צילום: אייל פישר)
חולדאי: "יש קורקינטים שמגיעים ל-40 ו-50 קמ"ש"(צילום: אייל פישר)

 

בהתייחסו לוויכוח שהתעורר לאחרונה בין רוכבי אופניים והולכי רגל, בעניין שימוש הרוכבים במדרכות, מבהיר חולדאי כי "לפי החוק צריכים לנסוע על המיסעה (כביש, ש.ה) ולא על המדרכה. וזה לא משנה אם האופניים האלה חשמליים, או שהאופניים האלה רגילים". אלא שהיעדר האכיפה מצד המשטרה גורם לכך שרוכבי אופניים משתמשים במדרכות, ובכך מסכנים את הולכי הרגל.

 

"שר התחבורה? לא מעניין אותו"

"יש פה בעיה בסיסית אחת, והיא שכל הכלים האלה, מכיוון שאינם מורשים, גם אין להם ביטוח. ולכן זו בעיה ממדרגה ראשונה", אומר חולדאי, בהתייחסו לקורקינטים ואופניים חשמליים. "אין לה (לבעיה) פתרון כרגע, זה במסגרת דיבורים עם שר התחבורה - שלא מעניין אותו, ועם משטרה - שלא מעניין אותה, ועם הצורך שלנו (של העירייה) להתמודד, בלי סמכות".

 

על-פי משרד התחבורה, האופניים החשמליים המותרים לשימוש בישראל יכולים להיות בעלי הספק מרבי של 250 וואט, ומהירות נסיעתם מוגבלת ל-25 קמ"ש. עוד נקבע כי לישראל מותרים לייבוא קורקינטים חשמליים שמשקלם המרבי הוא 12 ק"ג, ומהירותם אינה גבוהה מ-12 קמ"ש. אלא שגם במשרד התחבורה מודים כי בתי עסק משווקים אופניים וקורקינטים שאינם עומדים בתקנות, ומאפשרים נסיעה במהירות גבוהה משמעותית.

 

"רוב האופניים שמסתובבים היום על המדרכות, כולל הקורקינטים (החשמליים) האלה, נוסעים במהירויות הרבה יותר גבוהות, יש קורקינטים שמגיעים ל-40 ו-50 קמ"ש", מבהיר חולדאי. "המשקל שלהם הוא כזה, שכשהם מייצרים תאונה זה דבר נורא". חולדאי מוסיף כי סטטיסטיקת התאונות כיום אינה מדויקת, שכן לדעתו "יש הרבה מאוד תאונות, של אופניים עם הולכי רגל, שאינן מתועדות".

 

"יש פה הפקרות מוחלטת"

על יחסה של המשטרה לאכיפת החוק נגד רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים, חולדאי אינו מהסס למתוח ביקורת חריפה: "את כל הנושא הזה, אין מי שיאכוף. המשטרה אינה רואה את זה כנושא שהיא צריכה להתעסק איתו. היא תעשה את זה אך ורק אם זה יהיה נושא במשבר, שיהפוך להיות בעיה". את דבריו מחזק ראש רשות התחבורה בתל-אביב, שאומר כי בכל הנוגע לאכיפה נגד קורקינטים חשמליים "יש פה הפקרות מוחלטת".

 

אלא שכאמור, לא רק קורקינטים חשמליים מדאיגים את חולדאי - גם רוכבי אופניים רגילים שנוסעים על המדרכות טורדים את מנוחתו. לדבריו, החוק קובע כי כל סוגי האופניים, חשמליים ורגילים, צריכים לנסוע בכביש ולא על המדרכות. "את כל הנושא הזה, אין מי שיאכוף", הוא תוקף. "המשטרה אינה רואה את זה כנושא שהיא צריכה להתעסק איתו. היא תעשה את זה רק אם זה יהיה נושא במשבר, שיהפוך להיות בעיה".

 

לראש העיר גם יש הסבר להיעדר האכיפה: "הדבר הזה לא נאכף מהרבה סיבות, שנוגעות לתרבות הנהיגה אצלנו שהתפתחה בכבישים - ל-1,001 דברים שנוגעים לזה שבן אדם מרגיש שהוא לא יכול לרכוב על המיסעה, והוא לכן נדחק לנסוע על המדרכה". ומה חלקה של העירייה בטיפול בבעיית הבטיחות? חולדאי שב ומצהיר כי היעדר סמכויות מונע ממנה מלאכוף את החוק נגד מי שרוכבים על אופניים או קורקינטים בניגוד לחוק.

 

"שנים אבודות של חידלון"

בתגובה לדברי חולדאי, אומרים היום ל-ynet במשרד התחבורה כי "המשרד מימן את רוב התקציבים לסלילת מסלולים לרוכבי אופניים בתל-אביב, וקידם את הפרויקט ללא עזרה מצד ראש העיר. במהלך עשר שנות כהונתו של חולדאי, לא קודם בתל-אביב שום פרויקט תחבורתי ראוי לציון לטובת תושבי העיר, ולמעשה מדובר בשנים אבודות של חדלון וחוסר עשייה".

 

במשרד מציינים כי נושא האכיפה נגד רוכבי אופניים וקורקינטים, אליו מתייחס חולדאי בדבריו, נמצא באחריות המשטרה. "מן הראוי כי ראש העיר יפעיל את סמכויותיו הקיימות ויפעל למען תושבי עירו כפי שעושות זאת ערים רבות בארץ, במקום להטיח האשמות והשמצות מרושעות המחפות על חוסר עשייה", מסכמים שם את התייחסותם להאשמות שמעלה ראש העיר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
חולדאי: "שטח הפקר מבחינת אכיפה"
צילום: ירון ברנר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים