שתף קטע נבחר

בצלם אלוהים: ארבע הערות על מלחמה ומוסר

טילים על אזרחינו זה לא מוסרי - אך גם כשאנחנו צודקים, אסור לפגוע בחפים מפשע בצד השני, או להזניח את התיקון החברתי של מי שבשוליים. אל תזנחו את צלם האנוש בתירוץ של מלחמה

1. ירי על אזרחינו לא יעבור בשקט, גם לאחר הסכם

המהות המוסרית של המלחמה היא ניצחון הצודקים. תורת ישראל מזהירה בהקשרים אחרים שלא לעמוד לטובת העשירים, ועל כן היא אוסרת לקחת שוחד, ובמקביל היא מזהירה "ודל לא תהדר בריבו", לאמור: החלש אינו זוכה לתמיכה אוטומטית מצד היותו חלש.

 

>> עוד עמוד ענן - בפייסבוק שלנו <<

 

 

המוסר שלנו אינו מוסר החזקים ואף לא מוסר החלשים. הוא מוסר הצודקים. המצב המוסרי החד-משמעי הוא שטילים לא יעופו על תושבי הדרום ועל מקומות אחרים במדינת ישראל. זו צריכה להיות אמירה חד-משמעית, וללא כל פשרות והסכמים. אף טיל, בשום תנאי ובשום מצב, לא ישוגר על תושבי מדינת ישראל, והתביעה המוסרית הצודקת היא להביא להפסקה מוחלטת של ירי זה, הכורכת בתוכה גם הבהרה חד-משמעית בדבר מה שייעשה בעתיד, כאשר ישוגר הטיל הראשון אחרי הסכם כלשהו. לא שקט יחסי, לא שקט מתוח – שקט מוחלט.

 

2. אל לנו לפגוע באזרחי הצד השני, כדי שננצח

בכפוף לחובת הניצחון, צריך לעשות כל שניתן כדי לצמצם פגיעה במי שאיננו במעגל המלחמה. אין מלחמה סטרילית, וחובה זו היא כאמור בכפוף לחובה המוסרית לנצח את הרשע. אוי לנו אם נתנה את המלחמה על קיומנו באי-קיומן של שגיאות. אולם היא קיימת, ואל לנו להתעלם ממנה. היא נובעת מכך שעל כל החובות לשפוך דמים לעתים, חופף העיקרון היסודי של "שופך דם האדם באדם דמו יישפך, כי בצלם אלוקים עשה את האדם", שהוא עיקרון תורתי אוניברסלי, שקדם אפילו להקמת עם ישראל.

 

ישנם נימוקים נוספים לתביעה המוסרית הזו מצדנו – למן האחריות שלנו לקידוש שמו הגדול של ריבונו של עולם, ומניעת חילול שם שמיים, ועד לפרקטיקה המלמדת כי כל פגיעה במי שאיננו נמצא במעגל המלחמה, מצמצמת את הישגיה - בין בצדק ובין בצביעות. לפיכך, אנו צריכים לעשות הרבה כדי שלא ייפגעו אנשים שהם מחוץ למעגל הלחימה, ולשבח את צה"ל על מאמץ זה בהענקת הגיבוי הציבורי המלא הן לניסיונות שלא לפגוע לחינם, והן במצב בו נעשות חלילה וחס טעויות.

 

3. סולידריות? בחורי ישיבה, זה הזמן ללמוד תורה

החובה המוסרית המוטלת עלינו, על אלה שנמצאים מחוץ למעגל הלחימה ומחוץ למעגל הטילים, היא בראש ובראשונה -

הסולידריות. סולידריות זו איננה מתמצתת בהאזנה לחדשות בלבד, ובניתוחי הספסלים האחוריים בדבר היעדים האסטרטגיים של מדינת ישראל. היא מתמצתת בנכונותנו לעשות הרבה יותר מימיי חול רגילים, בכל תחום שבו אנו עוסקים.

 

כל אדם יבחן את עצמו היכן הוא יכול לעשות יותר למען האומה הישראלית, למען הציבור בדרום, מתוך נשיאה משותפת בעול עם הציבור. כאשר מדובר עלינו, בחורי הישיבות, שאינם נמצאים כעת בשרות פעיל - הדברים מובנים מאליהם. מעבר לחובת תלמוד תורה הקיימת מצד מהותה, מעצם המחויבות לעם ישראל שמקצרת את השרות הפעיל של בני הישיבות כדי שילמדו תורה – קיימת חובה בשעת חרום זו לעשות את שאנו מופקדים עליו בעת הזו, וללמוד ביתר שאת וביתר עוז.

 

בחור המתבטל כעת פוגע לא רק ביסודות תלמוד תורה הנצחיים, אלא בחובתו ובמילוי תפקידו הרוחני. רק מכוח עמדה זו אפשר לפנות החוצה, ולעשות למען קישורו של כל עם ישראל המופלא הזה לשעת החרום ולעבודה הלאומית הכוללת.

 

4. אל תזניחו את הצדק החברתי בזמן מלחמה

בימים כתיקונם, הייתה נקודה אחרונה זו מופיעה בראש הדברים. אחד היסודות שאנו לומדים בישיבה, בעת לימודי התנ"ך, הוא שאין שעה מסוכנת יותר למוסר החברתי הצודק מאשר שעת חרום. בשעה זו נשכחות כל המחויבויות המוסריות כלפי הגר, היתום והאלמנה, כמייצגי האנשים הנדחקים לשולי הדרכים, ובשם היעדים הלאומיים נפגעות זכויותיהם.

 

הנביאים עסקו בכך רבות (ראו לדוגמה במיכה ב'), ולימדו כי תביעות חברתיות מוסריות קיימות גם בשעת חרום. איני יכול להסתיר את אושרי מהכוונה לחתום היום על הסכם בין ההסתדרות והממשלה בדבר הסדרת מעמדם של עובדי הקבלן בצדק ובמוסר, ואפילו רטרואקטיבית מחודש מאי, עם ציפייה שבעתיד הקרוב יוסדר מעמדם גם במגזר הפרטי.

 

אני מאמין שהעוז המוסרי שאנו יונקים מתיקון חברתי זה, בד בבד עם ההסדרים הקיימים לפיצוי הנפגעים מהתקפות המחבלים, הוא חלק בלתי נפרד מדמותנו הראויה, כמו גם מהכוח שאנו מעניקים בכך לעצמנו לעמוד בפני כל צר ואויב חיצוני. "ועשית הישר והטוב בעיני ד' אלוקיך" הוא המקור היסודי של עוצמתנו, והערות אלו על המוסר ועל המלחמה, הן שמבטאות את הליכתנו בדרכו של אברהם אבינו, ששמר את דרך ד' לעשות צדקה ומשפט.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מוסר הצודקים
צילום: אליעד לוי
לא לפגוע בחפים מפשע
צילום: AFP
הרב יובל שרלו
מומלצים