שתף קטע נבחר
צילום: רועי צוקרמן

פיאט קובו במבחן: ועכשיו, משהו שונה לגמרי

תמורת 81 אלף שקל תעניק לכם פיאט קובו מרווח מדהים, ייחוד ואפילו נוחות סבירה. האם מצאנו במקרה את האלטרנטיבה המושלמת למשפחתית משעממת?

  • שנת השקה: 2008
  • קטגוריה: מסחרית-נוסעים זעירה
  • מתחרות עיקריות: סיטרואן נמו, פיז'ו ביפר (תאומות זהות)
  • מחיר התחלתי: 81 אלף שקל
  • מחיר לרכב המבחן: 81 אלף שקל
  • לגלריית התמונות המלאה של פיאט קובו

 

 (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
(צילום: רועי צוקרמן)

 

1. תא נוסעים ותפעול

כניסה לתא הנוסעים של הקובו היא חוויה טובה, וגם רעה במיוחד. טובה, מכיוון שמדובר במכונית עם פחות מארבעה מטרים של אורך (396 ס"מ בדיוק), אשר מציעה מרווח לא פחות ממעולה לנוסעים. בין היתר תודות לממד גובה מאד חריג - 173.5 ס"מ. גם תא המטען נדיב בהחלט, עם נפח של 330 ליטר עד המדף, וכמובן שהרבה יותר מכך עד לתקרה. הוסיפו לכך דלתות הזזה אחוריות ותכנון חכם של תא הנוסעים, ותקבלו גם כניסה ויציאה נוחות מהרכב, נתון שהורים לילדים יעריכו במיוחד. עבורם מציע אגב תא המטען מקום לשתי עגלות ויותר.

 

אז מדוע רעה? מכיוון שאם שוכחים לרגע שמדובר במסחרית (הקובו היא גרסת נוסעים לפיורינו), מתרשמים פחות מאיכות החומרים (נמוכה) ואיכות הרכבה (סבירה). החסכון בעלויות ניכר מכל פינה, עם חומרים פשוטים מאוד למגע ומראה. הנדסת האנוש טובה, ותפעול המערכות השונות נוח ופשוט.

 

מרווח מרשים לנוסעים ולמטען - האיכות פחות (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
מרווח מרשים לנוסעים ולמטען - האיכות פחות(צילום: רועי צוקרמן)

 

2. נוחות נסיעה ונהיגה

גם נוחות הנסיעה אינה עניין חד-משמעי. כאשר הקובו ריקה מנוסעים ומטען, היא נוטה לנוקשות יתר ומציעה נוחות נסיעה בינונית ולא יותר מכך. אבל כשכל המשפחה בפנים והרכב עמוס, הופך הכיול ה"מסחרי" לטוב הרבה יותר. בסך הכל מדובר ברכב שאינו מציע נוחות ברמה של סופר-מיני או משפחתית שגרתית, אבל יש לא מעט גרועות ממנו באותן קטגוריות.

 

לקובו כושר תמרון עירוני מצוין, בין היתר תודות למידות הזעירות, ראות מעולה החוצה בסיוע שטח שמשות גדול ותנוחת נהיגה גבוהה המזכירה רכב פנאי ומוסיפה בטחון. גם היגוי קל ומיקום ידית בורר ההילוכים גבוה, תורמים לקלות תפעול ותמרון. בידוד הרעשים סביר, אם כי לרעה בולטים רעשי רוח במהירות גבוהה. מערכת לסיוע בזינוק בעלייה פעלה רק בחלק מהשיפועים, ולא תמיד תמנע גלישה לאחור.

 

נוחות הנסיעה סבירה, במיוחד כשהקובו עמוסה (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
נוחות הנסיעה סבירה, במיוחד כשהקובו עמוסה(צילום: רועי צוקרמן)

 

3. מנוע-תיבת הילוכים

רכב המבחן צויד במנוע בנזין, יחידת כוח ותיקה של פיאט בנפח 1.4 ליטר עם הספק צנוע - 73 כ"ס. יחסי העברה קצרים בתיבת ההילוכים, יחד עם אופי גמיש של המנוע, מאפשרים ביצועים נאותים בתנועה עירונית. בנהיגה בינעירונית תספיק הקובו לנהגים נינוחים ורגועים, אך היא עשויה להרגיש חלשה מעט במקרים מסויימים. ידית בורר ההילוכים סובלת ממהלך ארוך ומעט לא מדויק. תצרוכת הדלק במסלול המבחן הקבוע הייתה מכובדת, ועמדה על 11 ק"מ לליטר למרות נהיגה מאומצת יחסית.

 

המנוע גמיש ומספק ליומיום, תצרוכת הדלק מכובדת (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
המנוע גמיש ומספק ליומיום, תצרוכת הדלק מכובדת(צילום: רועי צוקרמן)

 

4. התנהגות ואבזור בטיחות

הקובו אינה מכונית לשעשועי נהיגה, אך בכל זאת לא ניתן להתעלם מזוויות גלגול מוגזמות לעיתים, פועל יוצא של מרכב גבוה וצר. הוסיפו לכך תנוחת נהיגה גבוהה והיגוי קל ולא ממש מדויק, ותקבלו רכב שדורש קצב נהיגה מתון מאוד. ואם כבר, גם רמת אחיזת הכביש לא הרשימה. בהשוואה לסופר-מיני או משפחתית שגרתית, סובלת הקובו מנחיתות ברורה.

 

כושר הבלימה טוב, וכך גם אופי פעולת דוושת הבלם. הקובו מוצעת עם ארבע כריות אוויר בלבד, ורמת הבטיחות הפאסיבית שלה אינה טובה: שלושה כוכבי בטיחות בלבד במבחן ה-Euro NCAP.

 

היכולת הדינמית והבטיחות הפאסיבית אינן טובות ()
היכולת הדינמית והבטיחות הפאסיבית אינן טובות

 

5. אבזור ומחיר

תמורת 81 אלף שקל, תקבלו את גרסת הבסיס (אקטיב). זו כוללת מסילות מקוריות לגגון, שני חלונות חשמל, מחשב דרך, מערכת לסיוע בזינוק בעלייה, רדיו-דיסק, מושב נהג מתכוונן לגובה וארבע כריות אוויר. ביחס למחיר, מדובר באבזור מכובד בהחלט, למעט אבזור הבטיחות. עם זאת, לטעמנו דווקא הגרסה היקרה יותר (דינמיק, 88 אלף שקל) עדיפה במקרה זה. תמורת 7,000 שקל תקבלו פגושים בצבע הרכב, חישוקים קלים, מערכת שמע משודרגת עם חיבור בלוטות', USB ושליטה מההגה, הגה וידית הילוכים מצופים עור ומושב אחורי מפוצל.

 

האבזור מכובד ביחס למחיר בשתי רמות הגימור (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
האבזור מכובד ביחס למחיר בשתי רמות הגימור(צילום: רועי צוקרמן)

 

ציון כולל וסיכום

+ מרווח לנוסעים, תא מטען, מחיר

- איכות חומרים, בטיחות

 

ולבסוף: לפני פחות משנתיים לא ניתן היה כלל לשווק בארץ מכונית כמו פיאט קובו, מסחרית נוסעים זעירה עם תיבה ידנית. לא כי אסור, אלא כי איש לא היה רוכש אותה. אלא שכיום הקובו נטולת המתחרות (אחיותיה התאומות מבית פיז'ו-סיטרואן יקרות בהרבה) מציעה משהו באמת יוצא דופן: מכונית עירונית קטנה מאוד מבחוץ, עם נוחות סבירה ושימושיות יוצאת דופן. אמנם, עם רמת בטיחות ראויה ואיכות חומרים גבוהה יותר, הציון הסופי היה כנראה גבוה משמעותית. אך גם כך, שווה לשקול אותה ברצינות כאלטרנטיבה לסופר-מיני ומשפחתיות יקרות ממנה בהרבה.

פיאט קובו
פיאט קובו
מנוע ארבעה צילינדרים, 16 שסתומים
נפח / סוג דלק 1.4 ליטר / בנזין
הספק מרבי 73 כ"ס ב-5,200 סל"ד
מומנט מרבי 12 קג"מ ב-2,600 סל"ד
הנעה / תיבת הילוכים קדמית / ידנית, חמישה הילוכים
מרכב / מספר מושבים חמש דלתות, האצ'בק / חמישה
אורך 396 ס"מ
רוחב 172 ס"מ
גובה 173.5 ס"מ
בסיס גלגלים

251 ס"מ

משקל 1,255 ק"ג
נפח תא מטען 330 ליטר
100-0 קמ"ש 15.2 שניות
מהירות מרבית 155 קמ"ש
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) 15.2 ק"מ לליטר
תצרוכת דלק (ממוצע מבחן) 11 ק"מ לליטר
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) 152 גרם לק"מ
קבוצת מיסוי ירוק 4
מחיר לגרסה שנבחנה 81,000 שקל
אחריות 36 חודשים
כריות אוויר 4 (קדמיות, צדיות, וילונות)
בקרת יציבות? כן (לחצו כאן להסבר)
דירוג בטיחות 3 כוכבים לפי Euro NCAP

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פיאט קובו
צילום: רועי צוקרמן
מרווח מרשים מאוד ביחס למידות החיצוניות
צילום: רועי צוקרמן
גם תא המטען גדול מאוד
צילום: רועי צוקרמן
איכות החומרים לא מרשימה
צילום: רועי צוקרמן
גם הביצועים לא מדהימים
צילום: רועי צוקרמן
יחס האבזור למחיר יותר ממספק
צילום: רועי צוקרמן
אלטרנטיבה לגיטימית למשפחה?
צילום: רועי צוקרמן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים