שתף קטע נבחר

ישראל מקום 7 בעולם במתמטיקה, הפערים נשארו

המבחנים הבינלאומיים שבדקו ידע במתמטיקה, קריאה ומדעים, הציבו את תלמידי ישראל מעל הממוצע אך העידו שוב על פערים בין המגזר היהודי לערבי. שר החינוך סער: "השיפור בהישגים כלל את כל השכבות הסוציו אקונומיות"

ישראל רשמה זינוק בתוצאות המבחנים הבינלאומיים בבתי הספר, אך הפערים בין המגזר היהודי לערבי לא ממש הצטמקו: הבוקר (ג') התפרסמו ממצאי המבחנים הבינלאומיים "TIMSS" ו-"PIRLS" לשנת 2011, הבודקים את הידע של תלמידי כיתות ח' במדעים ומתמטיקה, ואת הידע של תלמידי כיתות ד' בשפה. ההישג הבולט הוא העלייה מהמקום ה-24 למקום השביעי במתמטיקה.

 

כל עדכוני הבחירות - באתר הבחירות של ynet

הסיפורים הכי חמים - לפני כולם - בפייסבוק של ynet

 

ישראל אמנם נמצאת במקום המכובד עם 516 נקודות, כאשר הממוצע הוא 467, אולם בעוד הנוער היהודי קיבל 536 נקודות (נחשב למקום השישי), מקבילו הערבי השיג רק 465 (מקום 21). בשנת 2007, לשם השוואה, הגיעה ישראל בתחום זה למקום ה-24 מתוך 49 עם 463 נקודות, כאשר ממוצע המדינות המשתתפות עמד על 451. במקומות הראשונים נמצאות קוריאה עם 613 נקודות, סינגפור עם 611 וטייוואן עם 609.

 

  

במדעים הגיעה ישראל למקום ה-13 מתוך 42 מדינות עם 516 נקודות, כאשר ממוצע המדינות המשתתפות עומד על 477. הפילוח מראה שדוברי העברית קיבלו 530 נקודות (מקום תשיעי), ואילו דוברי הערבית קיבלו 481 נקודות (מקום 21) - שניהם מעל הממוצע – אך הפערים ביניהם גדולים.

 

בשנת 2007 הגיעה ישראל למקום ה-25 מתוך 49 מדינות עם 468 נקודות, כאשר ממוצע המדינות המשתתפות עמד על 466. דוברי העברית קיבלו אז את הציון 485, בעוד דוברי הערבית קיבלו את הציון 422. בתחום זה נמצאות סינגפור, יוון וקוריאה בשלושת המקומות הראשונים.

 

כך זה נראה: 2007 לעומת 2011 ()
כך זה נראה: 2007 לעומת 2011

 

בתחום השפה ממוקמת ישראל במקום ה-18 עם 541 נקודות, כאשר הממוצע עומד על 512. כשמנתחים את התוצאה רואים שהמגזר היהודי הגיע למקום השני הכללי עם 568 נקודות (יחד עם רוסיה) אולם דוברי הערבית גרמו לירידה במיקום לאחר שקיבלו 479 נקודות.

 

"מעל הממוצע בכל התחומים"

 

לדברי שר החינוך גדעון סער, ההישגים מבטאים "מהפך", ונרשמו ההישגים הגבוהים ביות מאז הצטרפה ישראל למבחנים הבינלאומיים בסוף שנות ה-90. "תלמידי ישראל עשו את הזינוק הגבוה ביותר", אמר סער. "השיפור בהישגים כלל את כל השכבות הסוציו אקונומיות. נרשמה עלייה חדה בשיעור התלמידים בעלי ההישגים הגבוהים והוא גבוה בכל התחומים מהממוצע של המדינות המשתתפות".

 

הפערים לפי מגזרים בישראל לפי המבחנים הנוכחיים ()
הפערים לפי מגזרים בישראל לפי המבחנים הנוכחיים

 

לפי דברי שר החינוך, בדירוג ההשוואתי ב-PIRLS (קריאה לכיתות ד') עלתה ישראל ממקום 31 למקום ה-18. ב-TIMSS (מדעים) עלינו מ-25 ל-13 ובמתמטיקה מ-24 למקום ה-7 בעולם. "העלייה משותפת הן למגזר הערבי והן לרוב היהודי. דוברי העברית מדורגים בעשר המדינות המובילות. במדעים 10, במתמטיקה 7, בקריאה במקום ה-2 לצד פינלנד ורוסיה".

 

עוד בחדשות ynet:

 

עלייה בכל רמות המעמד הכלכלי

מבחן טימס, המתקיים אחת לארבע שנים, בדק ידע במתמטיקה ומדעים של תלמידי כיתות ח'. במחקר השתתפו 240 אלף תלמידי כיתה ח' מ-42 מדינות ברחבי העולם. בישראל השתתפו בו 4,699 תלמידים מכיתות ח' מ-151 בתי ספר.

 

בפריטה של הנתונים לפי מעמד סוציו אקונומי ניתן לראות עלייה משמעותית בכל הרמות ובשני המגזרים.

כך, למשל, בחתך הסוציו אקונומי הנמוך במגזר היהודי ישנה עלייה של 73 נקודות משנת 2007 לעומת 2011 : מ-420 ל-493; במדעים עלייה של 63 אחוז (מ-428 ל-491) ובקריאה של 14 נקודות (מ-528 ל-542).

 

במעמד הסוציו אקונומי בינוני היהודי ישנה עלייה של 36 נקודות במתמטיקה (מ-485 ל-521), במדעים עלייה של 28 נקודות (מ-488 ל-516) ובקריאה עלייה של 17 נקודות (מ-539 ל-556). במעמד סוציו-אקונומי גבוה ישנה עלייה של 68 נקודות (מ-497 ל-565), במדעים של 60 נקודות (מ-495 ל-555) ובקריאה ה של 20 נקודות (מ-566 ל-586)

 

במגזר הערבי ישנה גם כן עלייה. בקרב תלמידי המעמד הסוציו אקונומי הנמוך ישנה עלייה של 51 נקודות במתמטיקה (מ-403 ל-454), 53 נקודות במדעים (מ-418 ל-471) ו-66 בקריאה (מ-409 ל-475).

 

במעמד הסוציו אקונומי הבינוני נרשמה עלייה של 78 נקודות במתמטיקה (מ-429 ל-507), 82 נקודות במדעים (מ-441 ל-523) ושל 29 נקודות בקריאה (מ-460 ל-489).

 

המבחנים הקודמים

בשנת 2007 הגיעה ישראל למקום ה-25 במדעים מתוך 49 מדינות, עם 468 נקודות (ממוצע 466).

 דוברי העברית קיבלו 485, בעוד דוברי הערבית קיבלו 422.

 

מבחן "פירלס", המתקיים אחת ל-5 שנים, בדק את הידע בקריאה בשפת אם של תלמידי כיתה ד'. המחקר מתמקד בבחינת מיומנויות הבנת הנקרא, השגת יעדי קריאה, התנהגויות ועמדות כלפי קריאה. במחקר השתתפו כ-255 אלף תלמידי כיתות ד' ב-45 מדינות ברחבי העולם. בישראל השתתפו בו 4,186 תלמידי כיתות ד' מ-152 בתי ספר. בשנת 2006 הגיעה ישראל למקום ה-31 מתוך 45 מדינות, עם 512 נקודות (ממוצע 500). דוברי העברית קיבלו אז את הציון 548, ואילו דוברי הערבית קיבלו את הציון 428, הרבה מתחת לממוצע.

 

Read this article in English

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
סער. "מהפך"
צילום: מוטי קמחי
מומלצים