שתף קטע נבחר

מבחן לאופניים ב-30 אלף שקל: משתלם ביוקר?

לקנונדייל ג'אקיל, אופני שטח עם רכיבי סיבי פחם ואבזור מהטובים שניתן לרכוש בכסף, יש ביצועים מרשימים. בהתחשב במחירם שנושק ל-30 אלף שקל, אנחנו מניחים שזה ממש לא מפתיע אתכם. אבל האם הם טובים מספיק כדי להצדיק את ההוצאה העצומה?

קנונדייל היא ותיקת יצרניות אופני ההרים. החברה שהוקמה ב-1971 גייסה ב-95 כ-20 מיליון דולר בבורסה, במטרה לייצר אופנוע שטח איכות. פרויקט סופר-שאפתני שנשען כנראה על מעט יותר מדי אמון, וקצת פחות מדי הבנה של השוק. שכן היצרנית מצאה עצמה לפתע במגרש של הגדולות, הכולל כמובן עלויות פיתוח אסטרונומיות עוד לפני שמוצר ראשון יורד מפס הייצור. ומה שירד היה אופנוע יקר באופן מופרך, אך גם מאכזב ונחות ביחס לדור האופנועים שהגיח באותו זמן מיפן, שלא להזכיר יצרניות אקזוטיות אירופיות כמו הוסברג וק.ט.מ. הפרויקט נקבר - וסחב עמו את קנונדייל לפשיטת רגל ב-2003.

 

שותפות בשם פגסוס רכשה את החברה במכירה פומבית, וחיסלה במהרה את אמצעי הייצור של האופנוע לטובת חזרה לעולם אופני היוקרה. חמש שנים לאחר מכן רכשה את המותג ענקית האופניים דורל - בעלת הזכויות למותגי-אופניים מוכרים רבים, בהם: שווין, מונגוס ו-GT - במחיר של 200 מיליון דולר. דורל, המייצרת את מרבית האופניים אותם היא משווקת במזרח-אסיה, העבירה את יצור השלדות מהמפעל המקורי בקונטיקט למפעלים בווייטנאם וטייוואן.

 

 

 (צילום: פז בר) (צילום: פז בר)
(צילום: פז בר)

 

ומה עכשיו?

כחלק מהקמבק של קנונדייל בעולם, החזירה היצרנית - אחרי היעדרות ארוכה - את דגם ה"ג'אקיל" (Jekyll ) לקו המוצרים. אני מניח שאתם מודעים לדו-קוטביות של ד"ר ג'אקיל ומיסטר הייד בסיפור הידוע של רוברט לואי סטיבנסון, והשם נבחר כאן לא במקרה. קנונדייל מגדירה אותם כ"אובר-מאונטיין", מעין פיתוח של "אול-מאונטיין", הגדרה האמורה לתאר עד כמה רב-משימתיים האופניים האלה: מחד בעלי יכולת לגמוע קילומטרים ארוכים של מסלולי קרוס-קאנטרי, מאידך לא להירתע מרכיבת פרי-רייד אגרסיבית.

 

למבחן הזה קיבלנו ג'אקיל במפרט אבזור-קצה הטוב ביותר שניתן. אבל לפני הפירוט, כמה מילים על כוכב החבילה - מתלה אחורי הנקרא DYAD ובמרכזו בולם זעזועים כפול של Fox. מדובר בשני בולמים צמודים - אחד קטן לטיפוסים, שני גדול לספיגה וריכוך בהם יכול הרוכב לבחור בלחיצת מתג. כל בולם ניתן לכיוון שיכוף עצמאי והתאמה מושלמת לסגנון הרכיבה. בנוסף, המעבר בין המצבים משנה את שקיעת המתלה תחת משקל הרוכב (Sag), וכך משתנה גם הגיאומטריה של השלדה ביחס לקרקע. את התמונה משלים מזלג Fox טאלאס 32 המספק 150 מ"מ של מהלך, ומחובר להד-סט עב-קוטר.

 

מה עוד? סט מלא - אבל באמת מלא - של שימאנו XTR, מוט מושב הידראולי של רוק שוק, כידון וקראנק מסיבי פחם, צמיגי מישלין רוקר מעולים ברוחב 2.25 על סט חישוקים מדהים ויקר, והרשימה פשוט לא נגמרת. כמה עולה התענוג? בערך 30 אלף שקלים. הזהרנו אתכם.

 

 (צילום: פז בר) (צילום: פז בר)
(צילום: פז בר)

 

ואיך זה עובד?

עם כל הסימפטיה הפרטית שלי לקנונדייל בכלל ולדגם הג'אקיל בפרט, האופניים האלו שונים בתכלית ממה שציפיתי. רכיבה עליהם דומה קצת לרכיבה על אופנוע מוטוקרוס, רק בלי מנוע. הם מרגישים כל-כך מוצקים, עד שהרוכב מקבל מיד הרגשה שהוא יכול לעשות הכל, אבל ממש הכל, אם רק ירצה מספיק. הם אמנם חסרים את הקלילות של הג'אקיל המקוריים, אבל מספקים תחושת חוסן ובטחון רב גבוהה בהרבה.

 

למערכת המתלה המורכב והיקר יש לי רק שבחים. וכן, Fox מוכיחים שוב איך עושים זאת נכון, עם מערכת מורכבת של מסבך תלת-ממדי קשיח ועמיד. אם יש טענה, היא נוגעת אך ורק לזמן הרב שנדרש כדי להגיע לכיול המדויק. על מערכות ה-XTR אין צורך כמעט להרחיב. המעבירים והשיפטרים עבדו ללא דופי בכל סוג רכיבה. בעיקר אהבתי את המעצורים, נאים מאד למראה, אבל בעלי עוצמת בלימה נהדרת ויכולת מינון ומשוב שלא מהעולם הזה. מבחינתי, אמת המידה בתחום. דברים דומים אפשר לומר על המושב ההידראולי של רוקשוק (זוכרים את יטי SB66?), המספק אף הוא יכולת התאמת אופי בלחיצת מתג.

 

עם כל האבזור המתקדם הזה, הג'אקיל עומדים בקלות בהגדרת היצרן - אופניים רב-משימתיים. החל ממצב "שביל" עם יעילות דיווש טובה ויכולת מרשימה של צבירת קילומטרים, וכלה במצב "אגרסיבי" אותו ניתן להשיג באמצעות לחיצה על מתג בודד, המאפשר לזנב לשקוע ומכין את האופניים לדרופים קיצוניים. וזה בעצם הכוח של זוג האופניים היקר הזה.

 

 (צילום: פז בר) (צילום: פז בר)
(צילום: פז בר)

 

מה לא אהבנו? קנונדייל הוא מותג פרימיום, מה שמעמיד באור בעייתי משהו ציר מתלה חשוף לעין וללכלוך. אבל חשוב מכך, קנונדייל היוקרתית איבדה את הייחוד, וזה משהו ששום רכיב - מדהים ככל שיהיה - לא יוכל להעניק לה. עצמו את העיניים ואתם רוכבים על רוקי מאונטיין, סנטה-קרוז או יטי מתקדמים. בעבר זה לא היה כך.

 

והסיכום? הג'קיל הם ללא ספק אופני פרימיום, עם יכולת סופר-רחבה, אבזור קצה מהטובים שיש לתעשייה להציע ותג-מחיר מאד גבוה. אין ספק שהם יעניקו לבעליהם הרבה מאד גאווה בכל מצב - אם על המתלה מאחור, ואם בסינגל פתלתל.

 

אבל האם הם גם שווים את המחיר? אם תשאלו אותנו, בחירה באחת משלוש גרסאות האלומיניום המוצעות (כמובן, יש גם שלדת סיבי פחם) שיעלו לכם בין 14 ל-17 אלף שקלים, גרסאות שאינן עושות שימוש באבזור הקצה של אופני המבחן, תעניק לכם את המהות הנדרשת. לכו עליהן.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: פז בר
קנונדייל ג'אקיל
צילום: פז בר
צילום: פז בר
רכיבים יוקרתיים - ויקרים
צילום: פז בר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים