שתף קטע נבחר

שר החינוך, תן למורים לעבוד

אל תנסה ללמד במקומם. תן אמון ואל תוסיף להם הררי הנחיות וטפסים. הם יודעים את העבודה. מכתב לשר החינוך הבא

מה אנחנו ההורים רוצים מבית הספר של הילד שלנו? בעיקר שהמורים ישימו לב, שלא יילך לאיבוד שם במסדרונות, שיתייחסו אליו, שיתחברו אל מי שהוא. הילד שלנו הוא יחיד ומיוחד, יש לו יכולות, העדפות, קשיים, דרך לימוד וקצב משלו. אנחנו מייחלים שבית הספר יעניק לו טיפול אישי, שיגיע אליו, שיציב לו יעדים גבוהים, ושיהיה לצדו לאורך כל הדרך. ואז, אפילו השמיים הם לא הגבול.

 

אדוני שר החינוך הבא, האם אפשר לבקש ממך להניח בצד לרגע את שלל המטרות והיעדים, התוכניות, הדגשים והחידושים? אנא, רק בקש מהמנהלים ומהמורים להעניק לכל תלמיד טיפול אישי. זה הכול. הם כבר יידעו איך לעשות את זה. תן להם, כי לא בכדי הם בחרו בהוראה כדרך חיים.

 

עוד בערוץ הדעות של ynet:

מרבה מפלגות, מרבה דאגות / שלומי צדקי

אל תתנו לישראל להתאבד / דב לאוטמן

 

אני יודע, אתה תגיד לי שזה בלתי אפשרי כשמול המורה בכיתה יושבים 40 יחידים ומיוחדים שכל אחד עולם ומלואו. האחד יהיה פועל בנמל כשיגדל, השנייה תהיה משוררת, השלישי מדען דגול והרביעית רופאת ילדים. אז איך, כך תגיד, איך כשכולם כך ביחד באותה כיתה, שורות שורות, איך יכולה המורה לרקוח לכל אחת ואחד בעת ובעונה אחת את הטיפול האישי המתאים רק לו ורק לה.

 

ראה מה קורה, אדוני שר החינוך, ראה מה עושים הורים בעלי יוזמה ויכולת, הם מסמנים לך את הדרך. הם מעבירים את הילד שלהם לאחד מבתי ספר ה"מיוחדים" - טבע, מדעים, ולדורף, מונטסורי ועוד. וכל זה למה? רק כדי שיתנו לילד שלהם תשומת לב אישית. אנא, אל תתייחס אל בתי הספר הללו כאל איום, נסה ללמוד מה הם עושים שמצליח.

 

הם לא היחידים, יש הרבה בתי ספר רגילים בכל רחבי הארץ שמצליחים להגיע לכל ילד נגד כל הסיכויים. משרתים בהם מורים מעולים שמציבים יעדים שאפתניים לכל תלמיד, הם מאבחנים אותו ומגדירים לו תוכנית אישית, נותנים לו כתף ומשוב, מאתגרים אותו כשאפשר ומעודדים כשצריך. בתי הספר הללו מנוהלים בידי מנהלים שבנו תרבות עבודה משתפת ושקופה, שבמרכזה התלמיד.

 

בתי הספר הציבוריים המעולים מוכיחים שטיפול אישי אפשרי, אבל הוא באמת קשה מאוד אדוני השר. קשה להם להצליח מכל הסיבות שבעולם: בגלל התנאים הפיזיים, מערכת השעות, תוכנית הלימודים, המבחנים, הנהלים ומעל לכולם - ההרגלים משכבר הימים. לכן, כשהם מצליחים זו חלוציות, זו התעלות של ממש. אז אנא, עודד אותם, אפשר להם, אל תוסיף להם הררי הנחיות וערימות של טפסים, כי מאלו יש להם די ויותר.

 

כבוד שר החינוך, איני קורא לך לשחרר את בתי הספר מאחריות, ואיני מטיף למנוחה ונחלה שבה איש הישר בעיניו יעשה. אדרבא, בקש מהם להגדיר יעדים שאפתניים לכל תלמיד, דרוש שיפור משמעותי בלמידה, צפה מהם שיחתרו למצוינות, ותבע אחריותיות ושקיפות מול המשרד וכלפי ההורים. אבל בבקשה, אנא אל תנסה ללמד במקומם, תמוך בהם, חנוך אותם, תן בהם אמון, כי הם שם בשטח עם הילדים שלנו כל יום מחדש, והם יודעים טוב מכולנו מה ואיך לעשות.

 

אלי הורביץ, חבר הוועד המנהל של תנועת "הכול חינוך", מנכ"ל קרן טראמפ, ואבא ליואב, ענת, שי ואביגיל, שכולם תלמידי מערכת החינוך בישראל, מכיתה א' ועד יא'.

 

ynet ותנועת "הכול חינוך" יקיימו ביום ראשון הקרוב יום שידורים מיוחד לקידום החינוך בישראל. במהלך היום יתארחו באולפן ynet נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, חתני פרס נובל, עדה יונת ודן שכטמן, יושב ראש בנק דיסקונט, יוסי בכר, מנכ"ל גוגל ישראל, מאיר ברנד, ופוליטיקאים ממרבית המפלגות בישראל.

 

גולשים מוזמנים להציע טורים במייל הבא: opinions@y-i.co.il

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יוסף אדסט
מכתב לשר החינוך הבא. אלי הורביץ
צילום: יוסף אדסט
מומלצים