תחבורה ציבורית: איפה הנהג אדיב והאוטובוס נקי
באיזו חברת אוטובוסים אתם צפויים לקבל שירות מעולה, ובאיזו אתם עלולים להצטער על שלא בחרתם ברכב פרטי. דו"ח הביקורת העדכני של משרד התחבורה לעיונכם
באיזו חברת תחבורה ציבורית עובדים הנהגים הכי אדיבים, למי יש אוטובוסים נקיים והיכן מקפידים על עצירה בתחנות? רמת השירות לנוסעים בתחבורה הציבורית בישראל אינה גבוהה מספיק. על כך מעידים בכירי משרד התחבורה, דו"חות של מבקר המדינה, וכמובן - מיליוני נוסעים, שסקרים מגלים כי רבים מהם עושים שימוש באוטובוסים בעיקר בגלל שאין להם מכונית פרטית. במטרה לשפר את השירות, עורך משרד התחבורה בקרה על מפעילי התחבורה הציבורית, וקונס את מי שחורג מרמת השירות הראויה.
כעת מתפרסמים נתוני בקרה חדשים, מהם עולה כי לשירות הטוב בישראל זוכים נוסעי האוטובוסים באשכול הקווים של יקנעם וטבעון, בחברת אומני אקספרס. מנגד, עם השירות הגרוע ביותר מתמודדים נוסעים בקווי אשכול ירושלים-צפון של חברת אגד. 
* רמת השירות גבוהה יותר ככל שמדד החריגה נמוך יותר
עוד עולה מהנתונים כי את האוטובוסים הנקיים ביותר אפשר למצוא בקווים בקריית שמונה, צפת, ירושלים-צפון ו"קווי חרדים" שמפעילה חברת אגד. והיכן עובדים הנהגים האדיבים ביותר? בלא פחות מתשעה אשכולות קווים של חברת אגד נמצא כי הנהגים אדיבים במיוחד, ואינם חורגים מאמות המידה שקבע משרד התחבורה. מנתוני המשרד גם עולה כי על מסלול הנסיעה המתוכנן מקפידים באשדוד, בין עפולה ובית ושאן, ובין יקנעם וטבעון.
ואיפה נאלצים הנוסעים להתמודד עם רמת שירות גרועה? למרות הציונים הגבוהים שהיא משיגה בכמה מדדים, מתברר כי רמת השירות הכוללת של חברת אגד נמוכה בחלק מאשכולות הקווים שהיא מפעילה - למשל, בין ירושלים ובני ברק, ובין תל אביב וחדרה. גם נוסעי חברת קונקס בקו בין לוד ותל אביב, ונוסעי ג'י-בי טורס במרחב נצרת, זוכים לרמת שירות שאינה טובה מספיק. 
* רמת השירות נמוכה יותר ככל שמדד החריגה גבוה יותר
מי תמיד עוצר בתחנה, ומי הכי אדיב?
למרות התלונות הרבות של נוסעים בכל חברות האוטובוסים, נתוני הבקרה של משרד התחבורה מלמדים כי יש חברות שמציעות שירות טוב וראוי. על-בסיס נתוני המשרד למחצית הראשונה של 2012, בדק ynet את השירות שמקבלים נוסעים בכל רחבי הארץ, לפי ארבעה מדדים עיקריים: רמת השירות הכללית, ניקיון האוטובוסים, אדיבות הנהגים, והקפדה על ביצוע מסלול הנסיעה ועצירה בתחנות.
בכל אחד מהמדדים דורגו החברות המצטיינות - אלה שמקבלות "ציונים" טובים משמעותית מהממוצע של כלל חברות האוטובוסים. נתוני משרד התחבורה עצמם מבוססים על בקרה שוטפת, שמבוצעת בצורה גלויה וסמויה, ובמסגרתה נבדקים עשרות מדדים שונים. בין השאר נבדקים ניקיון, עמידה בלוחות זמנים, נגישות מידע לנוסעים, בטיחות והקפדה על ביצוע מסלול הנסיעה המתוכנן. כיצד נקבע מי מספק שירות טוב, ומי חורג מרמת השירות הנדרשת?
במשרד התחבורה מסבירים כי מדי חצי שנה מחושב שיעור החריגה בכל אחד מהמדדים. למשל, כמה פעמים חברה מסוימת חרגה ממסלול הנסיעה המתוכנן של קו, וכמה פעמים נהגי החברה התנהגו בצורה לא אדיבה. לאחר מכן, משוקללים הנתונים כדי ליצור מעין ממוצע לכלל המפעילים, בכל אחד מהמדדים השונים. בהתאם למדדים הממוצעים, אפשר למצוא מי מהחברות מציעה שירות טוב במיוחד, ומי חורגת לרעה.
גם חברות אוטובוסים אפשר לקנוס
כמובן שלא הכל ורוד. בגלל מחדל של משרד התחבורה, בוטלו בחודשים האחרונים עשרות הליכים משפטים שהתנהלו נגד חברות אוטובוסים. ההליכים שבוטלו יכולים ללמד על הליקויים שבהם נתקלים נוסעים. למשל, בבית המשפט המחוזי בירושלים בוטל הליך שהתנהל נגד חברת אגד - אחד מנהגיה הואשם בהתנהגות בלתי הולמת, לאחר שהוריד נוסעת בת 15 במרחק מאות מטרים מהתחנה המרכזית, ובמקום חשוך ולא מוכר.
במקרה אחר, התלונן נוסע על כך שהמתין לקו אוטובוס בתחנה בתל אביב במשך כ-40 דקות, אך האוטובוס לא הגיע. במקום לחקור את תלונת הנוסע, ולגלות מדוע לא הגיע האוטובוס לתחנה, הוחלט במשרד התחבורה לסגור את התיק. הנוסע המתוסכל, שקיבל את החלטת המשרד במכתב רשמי, הודה כי "הדבר היחיד שהבנתי (במכתב) הוא 'לסגור את התיק'".
נוסעים שמקבלים שירות לא ראוי, יכולים להגיש תלונה למשרד התחבורה - שהבטיח כי יתקן את אותו מחדל, שמנע מעובדיו מלחקור תלונות. בנוסף, הבקרה לחברות האוטובוסים משמשת לנקיטת סנקציות כספיות נגד מי שמפירה את תנאי הרישיון. ב-2011 הטיל משרד התחבורה קנסות בסך של כ-17 מיליון שקל על חברות האוטובוסים. גובה הקנסות יכול לנוע בין 1,000 ו-2,500 שקל לכל חריגה.