שתף קטע נבחר

מילה טובה: המחמאות שמגבירות ביטחון עצמי

כל הורה יודע שצריך להחמיא לילד, אבל מחקר חדש קובע שגם סוג המחמאה יכול להשפיע על המוטיבציה ועל הדימוי העצמי של דור ההמשך. אז מה לומר לפעוט שהצליח לבנות מגדל, ולמה גם כאן יש הבדל בין בנים לבנות? "זמנים בריאים" ב"ידיעות אחרונות" מסביר

הלב שלכם מתפוצץ מגאווה. הפעוט הרגע סיים לבנות מגדל משבע קוביות, אתם מתבוננים בו בהערצה ואומרים "אתה ממש טוב בזה‭"!‬ או שאולי אמרתם "עשית עבודה טובה בבניית המגדל הזה‭."‬ מה זה בעצם משנה? הרי העיקר שחיזקתם אותו, וזה מספיק, לא? מחקר חדש מעלה שזה דווקא כן משנה. מתברר שלדרך שבה אנחנו מחזקים את ילדינו בגיל הרך יש השפעה על המוטיב־ ציה שלהם בעתיד.

 

במסגרת המחקר עקבו חוקרים מאוניברסיטאות סטנפורד ושיקגו בארצות־ הברית אחרי 53 פעוטות בני שנה עד ‭.3‬ הפעוטות צולמו במהלך אינטראקציות ביתיות עם הוריהם, שנמשכו שעה וחצי. לאחר מכן ניתחו את סוג החיזוקים שנתנו ההורים לילדיהם. הם הבחינו בין חיזוקים שניתנו לעבודת הילדים לתהליך שעשו ולמאמץ שה־ שקיעו, להלן "חיזוקי תהליך‭,"‬ לבין חיזוקים שניתנו לתכונותיהם וליכולותיהם האישיות, להלן "חיזוקי אישיות‭."‬

 

כעבור חמש שנים חזרו החוקרים לילדים, עתה בני 7־‭,8‬ והציגו בפניהם שאלונים שהתמקדו בתחושותיהם כלפי אתגרים ותחושת הביטחון שלהם מולם. התברר כי הילדים שקיבלו בילדותם המוקדמת חיזוקים תהליכיים היו בעלי מוטיבציה גבוהה יותר להתמודד עם אתגרים.

  

ההסבר לעדיפות של חיזוקי התהליך על פני חיזוקי האישיות הוא שמחמאה הנוגעת לאסטרטגיה, למאמץ ולפעולה מעלה את הביטחון לנסות דברים חדשים ומגבירה את המוטיבציה לעבוד קשה יותר כדי להצליח בהם. לעומת זאת, מתן חיזוק לילד על מה שהוא, גורם לו לצפות שההצלחה פשוט תבוא אליו, באופן טבעי, בלי שיתאמץ עבורה.

 

הפסיכולוג ההתפתחותי אשרף עכאוי מהמכון להתפתחות הילד בבית החולים הלל יפה תומך בגישה זו. "ילדים בגיל הזה חשים את הדברים בערוצים שונים כמו מגע, טעם, ראייה ושמיעה, וגם החיזוק שהם מקבלים צריך לעבור דרך הערוצים האלה‭,"‬ הוא מסביר. "זאת משום שמבחינה קוגניטיבית תפיסת העולם שלהם עדיין אינה מפותחת מספיק כדי להבין רק מלל, ודאי לא מלל מופשט. לכן חשוב מאוד לגעת בהם כשרוצים להעצים התנהגות מסוימת - לחבק, ללטף, להביע חום ואהבה, ולצד זה לומר משפטי חיזוק כמו 'אני גאה שבנית מגדל' או 'אני שמחה מאוד מהדרך שבה שיחקת עכשיו עם הילד בארגז החול'.‬ להגיד לפעוט 'אתה יפה' או 'אתה חכם' זה בעצם לומר דברים שעוברים מעליו, זה מופשט ולא תואם את השלב הקונקרטי שבו הוא נמצא‭." ‬

 

"בנוסף‭,"‬ מדגיש עכאווי‭",‬חשוב שהחיזוקים יהיו מיידיים ויבואו מהר ככל האפשר אחרי ההתנהגות החיובית. "כשהפעוט מרגיש שאת מחייכת אליו באמת, כולל פתיחת העיניים והפה, כשהוא מרגיש את החיוך ולא רק רואה אותו, כשאת גם מחבקת ומלטפת אותו תוך כדי ומתייחסת למשהו שהוא יכול לראות ולמשש - הוא מתחבר לזה‭,"‬ מוסיף עכאוי. "כך נוצר הבסיס לאישיות אקטיבית, יוזמת, מביעה את עצמה, בעלת דימוי עצמי חיובי. מכאן נולדת המוטיבציה‭."‬

 

לדבריו, תוצאת המחקר הקובעת כי בנים מקבלים יותר חיזוקים חיוביים על תהליכים אינה מפתיעה.

"היום ידוע שמוחם של בנים מתפתח בדרך שונה מזה של בנות מבחינה נוירולוגית, הורמונלית וביולוגית, וכתוצאה מזה יש להם, למשל, נטייה לבנות דברים, בעוד שאצל בנות הצד המילולי חזק יותר. ייתכן שבגלל זה הבנים במחקר קיבלו יותר חיזוקים מהסוג הזה, פשוט כי הם בנו יותר ‭."'וכו‬

 

נושא החיזוקים הוא טיפה בים. הנושא מרכיב רק ‭3%‬ מאינטראקציות הורה־ילד, מה שגרם לחוקרים להצהיר מראש כי דרושים מחקרים נוספים בנושא. כמו כן, לא ברור איזה משקל היה לאירועים שקרו לילדים בחמש השנים שחלפו בין התצפית הראשונה לשנייה.

 

עם זאת ברור כי כדאי להורים להעניק לילדיהם חיזוקים חיוביים מכל הסוגים, בדגש על חיזוקים על הדרך שבה הם עושים דברים. לכן בפעם הבאה נסו את "ממש אהבתי איך שאספת את הצעצועים‭."‬ אולי זה יעזור. 

 




 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יש מחמאות ששוות יותר
צילום: shutterstock
מומלצים