שתף קטע נבחר

אפליקציה: מתי האוטובוס יגיע?

ארבעה משוחררים טריים מנסים לפלס דרכם לצמרת דרך מערכת התחבורה הציבורית הישראלית עם יישום חדש. האם הם יצליחו בשוק הצפוף הזה? תלוי בכם

אפליקציה חדשה מבקשת לשים סוף לשאלה "סליחה, קו 83 כבר עבר?" ולשאר הספקות והמטרדים הצפויים לנוסע הממוצע באוטובוס ישראלי ממוצע. הכירו את NetBus, שהחלה את דרכה במוחם של ארבעה חיילים צעירים, שנמאס להם לפספס את האוטובוס ו"לחטוף על זה שבת", כלשונם.

 

>>להורדת NetBus למכשיר אנדרואיד

>>להורדת NetBus למכשיר של אפל

 

מדובר באפליקציה פשוטה ושימושית להפליא, לתוכה אתם צריכים להזין רק את מספר הקו הרצוי לכם. היא כבר תחשב את המרחק לתחנה הקרובה בעזרת GPS, ותראה לכם בזמן אמת היכן האוטובוס נמצא בכל רגע נתון. סיפור היזמות מאחורי האפליקציה הוא הדוגמה הטובה ביותר ליצירתיות שבאה לענות על צורך אמיתי ולפתור מטרד יומיומי עבור נוסעים רבים בתחבורה הציבורית.

 

 

היזמים, דוד וטין (23), שניר מכלוף (22), שמעון תוהמי (22) וליאב סגרון (22) הקדישו זמן רב לתכנון האפליקציה ולמידת הנושא על בוריו. הם עשו זאת לקראת סיום שירותם הצבאי, בשעות הפנויות המועטות שהיו להם בין אימונים. "כחיילים, חיכינו המון לאוטובוסים, וכולם יודעים שהדבר הכי מבאס זה לפספס את האוטובוס ולחטוף על זה שבת. החלטנו לשים לזה סוף, ובין אימון אחד לאחר התחלנו לחקור, לעצב, לאפיין ולהתחיל לבדוק איך לעזאזל פותרים את הבעיה הכל כך מעצבנת הזאת. כששמענו על כנס של משרד התחבורה שמציג פרוטוקול חדש של הצגת זמני אמת באוטובוסים למפתחים, החלטנו ללכת על זה, בכל הכוח", אומר וטין, המשמש כמנהל השיווק של האפליקציה.

 

5 זה קו ()
5 זה קו

 

לדבריו, "אחרי חודשיים של עבודה קשה והתמקדות במשרד התחבורה, סוף סוף קיבלנו את המידע המיוחל. שימשנו עוד בתחילת דרכנו "פיילוט" למשרד התחבורה, כשרק לנו ולעוד שתי חברות היה את המידע". את התהליך החלו הארבעה, כאמור, במהלך השירות, והאישור לפיילוט נשלח אליהם כששהו בפעילות מבצעית. "בפעילות במצרים, רגע לפני שהצוות פורק מהרכב המשוריין, אני מקבל הודעה בווטסאפ שאישרו לנו את הפיילוט במשרד התחבורה. זה היה כמו קטע מסרט".

 

רוב הצעירים לקראת השירות הצבאי שלהם מתכננים את הטיול הגדול בחו"ל. האם ויתרתם על הרעיון?

 

"זו שאלת מיליון הדולר. כן, כולנו מאוד רוצים לעשות את הטיול של אחרי הצבא, אך ההיגיון שלנו אומר לשים את זה בצד ולהתמקד בחיים האמיתיים. הטיול של אחרי הצבא עוד יבוא. אבל בגדול".

 

איך השגתם ידע בפיתוח אפליקציות? האם יש לכם ניסיון קודם בתחום?

 

"הרקע שלנו בתכנות או בכל דבר אחר הוא תיכוני בלבד, אבל היום אפשר ללמוד את הכל בקלות באינטרנט. לפני שהתחלנו בפיתוח עצמו עסקנו בעיקר באיך להשיג את המידע ממשרד התחבורה, ובנוסף אפיינו את המוצר: איך הוא יראה, מה הוא יעשה, למי הוא יעזור ולמי פחות, חקרנו על מתחרות בשוק, בעיקר שאלנו המון שאלות". תהליך האפיון, אומר וטין, קיצר מאוד את תהליך העבודה הטכנית והקל על מהלך הפיתוח אותו למדו היזמים תוך כדי תנועה.

 

מה מהות האפליקציה? מה היא עושה ולמי היא פונה?

 

"הסלוגן שלנו יענה על השאלה הראשונה- 'NetBus ותדע מתי האוטובוס מגיע'. האפליקציה תראה לכל משתמש, בכל שכבת גיל, בדרך הפשוטה ביותר והמהירה ביותר, מתי בדיוק האוטובוס שלי מגיע לתחנה. זה עובד ממש כמו טיימר שסופר לאחור ברמת דיוק של שניות, ומדווח למשתמש איפה נמצא האוטובוס שלו על המפה. אפשר לראות את האוטובוס מתקדם באנימציה ממש כמו waze, מה שעוזר מאוד להבין ולדעת היכן הוא נמצא ומתי יגיע".

 

כיצד זה עובד?

 

"האפליקציה שלנו מכוונת למטרה אחת ויחידה - לחסוך זמן, לכן פיתחנו את האפליקציה בשילוב עם גורמים משמעותיים שמשפרים את רמת הדיוק. בארץ כיום יש 16 מפעילות של אוטובוסים, 12 מתוכן עובדות איתנו. בכל אוטובוס מותקן רכיב GPS שמשדר כל 15 שניות את מיקומו המדויק למשרד התחבורה. אנחנו לוקחים את המידע ממשרד התחבורה ומוסיפים לו אלגוריתמים של חישובי אילוצי תנועה, פקקים, רמזורים ועוד, כך שרמת הדיוק גבוהה ביותר ושואפת לשניות בודדות".

 

קיימות אפליקציות מתחרות שעושות דברים דומים. במה אתם שונים מהמתחרים שלכם?

 

"המתחרה הגדולה ביותר שלנו בארץ היא ללא ספק moovit. אבל האפליקציה הזו מתמקדת בעיקר בתכנון מסלול וניווט בתחבורה הציבורית, כשאנחנו לעומתה שמנו דגש על הדבר שהכי מעצבן אנשים והכי שימושי - עניין הזמן. האם האוטובוס כבר עבר, איפה הוא נמצא, מתי הוא יגיע וכדומה. יש עוד מתחרים, כמו 'איפה בוס', 'אוטובוס קרוב' ועוד, אך גם כאן הפשטות ורמת הדיוק מנצחות, בין היתר בזכות האלגוריתמים שלנו לחישוב זמני הגעה. אנחנו לא מגישים מידע גולמי, אלא מידע שמעובד כדי להגביר את הדיוק לרמת השניות הבודדות".

 

ושם הם נמצאים  ()
ושם הם נמצאים

 

מהו המודל העסקי שלכם?

 

"כרגע עוד אין לנו מודל עסקי באפליקציה, היא חינמית ואין בה בכלל פרסומות או דברים מציקים אחרים. הכוונה שלנו היא להטמיע בעתיד מודל עסקי ממש מעניין שבא רק לטובת המשתמש, ולא מציק או מטריד".

 

אז ממה תעשו כסף?

 

"כמעט כל סטארטאפיסט שמפתח אפליקציה חושב בדרך כלשהי או אחרת על סיכוי לאקזיט, אם אתה שואל אותי אני בטוח שיש לנו סיכוי להצלחה ברמת האקזיט, אבל ממש לא צריך להתמקד בזה. הכי חשוב זה המוצר שלך ולאן אתה לוקח אותו. תשיג משתמשים, אנשים שיאהבו את המוצר שלך ושיעשו בו שימוש רב. האקזיט יבוא אחר כך".

 

ומה עושים בינתיים? איך שומרים על המוטיבציה כשאין רווחים?

 

"כדי להצליח יזם צריך קודם כל התמדה. סטארט אפ זה דבר מאוד רגשי, יש עליות חדות וגם ירידות חדות אף יותר, צריך לקחת הכול בפרופורציה, לדעת לאהוב את מה שאתה עושה ולספוג גם נפילות כשיהיו. בסופו של דבר כאשר מתגברים על כל המתח והנפילות מתחילים לעלות ואז אין דבר שיותר כיף מלראות את המוצר שלך מצליח".

 

האם השקעתם בפרסום האפליקציה?

 

"בתור מנהל השיווק אני אענה על השאלה הזו בשמחה - עשינו מהלכי שיווק, אבל לא הוצאנו יותר מאלף ש"ח וגם זה רק על פרסום בפייסבוק. עד כה עסקנו בהפצה של האפליקציה בדרכים ויראליות מפה לאוזן, יזמנו פניות לכתבים בעיתונות - רדיו, טלוויזיה, עיתונים, אינטרנט - וסיפרנו להם על האפליקציה שלנו. חלק לא טרחו לענות לנו, אבל בחלק גדול מהמקרים קיבלנו תשובות והייתה התעניינות רבה".

 

איפה התחנות? ()
איפה התחנות?

 

מה השלב הבא מבחינתכם? לאן אתם מתכוונים לקחת את האפליקציה?

 

"צריך לזכור שהאפליקציה עוד בחיתוליה ובתחילת דרכה, אנחנו כבר מפתחים את הגרסה הבאה שפשוט תשנה את העולם. האפליקציה תעשה הכול ומעבר - היא תכלול מענה לכל מה שנוסעים בתחבורה הציבורית צריכים ורוצים, וכמובן שגם בגרסה החדשה אנחנו שומרים על המוטו שלנו ומקפידים על הפשטות והדיוק. בנוסף אנחנו מתכננים פיתוח לחו"ל, כדי לתת מענה לצרכים בינלאומיים".

 

נדיר מאוד למצוא בארץ יזמים צעירים כל כך. מדוע אתה חושב שזה כך ואיך אפשר לשנות את זה?

 

"אם הייתי יכול הייתי מוסיף שיעור חובה במשרד החינוך: יזמות אנחנו הישראלים בין הטובים בעולם ביזמות, יש לנו אין ספור סטארטאפים מצליחים בעולם וללא ספק זה הדבר הכי מרצה בעולם - לשנות את העולם. פיתוח אפליקציות בפרט זוהי דרך טובה להתחיל את דרכך כיזם, כאן אפשר ללמוד המון על עולם היזמות והתחרות. אני בהחלט ממליץ לחבר'ה צעירים לפתח אפליקציות. צריך לזכור שכדי להיכנס לתחום הכי טוב זה קודם כל לחשוב על רעיון. אבל לא סתם רעיון, אלא כזה שישנה את העולם, שיענה על צורך, שיעשה שינוי. משם להתחיל לחקור את הרעיון, שוק, מתחרים וכו'. להתחיל ללמוד באינטרנט: פיתוח אפליקציות, שיווק, מכירות ועוד ועוד ועוד. אין סוף למה שאפשר ללמוד באינטרנט".

 

"עוד המלצה, הכי גדולה שלי בעניין", מוסיף וטין, "זה ללכת להתייעץ עם מי שכבר עשה משהו דומה. אומרים שאין חכם כבעל ניסיון, וזה אכן ככה. מאז שיצאנו לשוק המון אנשים מבקשים מאתנו לעזור להם להתחיל ולקבל יעוץ. אחד הדברים היותר כייפים בעולם הסטארט אפ זה האנשים, כולם מוכנים לעזור אחד לשני (אפילו המתחרים) - אז לכו להתייעץ ואל תפספסו הזדמנות לשמוע מאנשים אחרים הם עשו את זה".

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים