שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    קול הדרך לעסקים: הקשרים של שדרני המזרחית
    לכל אחד משלושת השדרנים הבכירים של המוזיקה המזרחית - דידי הררי, ירון אילן ואליקו - ישנם הפייבוריטים שלו, שהוא דואג לקדם הרבה יותר ממתחריו. לכל אחד מהם יש גם קשרי עבודה נוספים עם אותם זמרים. הרשות השנייה: "ככל שיועברו נתונים מוכחים, אירועים אלה ייבדקו לגופם"

    הז'אנר המזרחי, אין זה סוד, רחוק משיאו בימים אלה. מעט מאוד להיטים נרשמו בשנה שחלפה, ואף כוכב חדש ענק לא צמח פה מאז משה פרץ ודודו אהרון, פחות או יותר. את האמנים זה שולח לחיפוש אחר הטרנד הבא שיסחוף את כולם. את שדרני הרדיו, זה שולח ליעד משלהם - להצמיח אצלם את הכוכב הגדול הבא.

     

    והם מנסים, בכל הכוח: אליקו כהן מרדיו לב המדינה משמיע ללא הרף את הזמרים מאור אדרי ושמעון עוקשי. דידי הררי מ-103FM מפרגן ללא הפסקה לשני זמרים - ג'וש ופאר טסי. וירון אילן מרדיו ירושלים וערוץ 24 מארח בתוכנית הטלוויזיה שלו בעיקר את אורן חן, פיני חדד ובחור צעיר בשם אושרי אברג'יל.

     

    העובדה שכל שדרן מטפח זמרים משלו אינה מפתיעה: התחרות והיריבות המקצועית אינן סוד בתעשייה. אבל השאלה המעניינת היא, כיצד בוחרים אנשי הרדיו את ה"טאלנטים" שלהם? האם מדובר בטעם מוזיקלי גרידא? יתכן מאוד שכן, כמובן. אולם בדיקת ynet חושפת כי ברבים מהמקרים, ניתן לשרטט קשרים עסקיים, במידה כזו או אחרת, בין האמן המקודם והשדרן המקדם.

     

     (צילומים: צביקה טישלר, ענת מוסברג)

     

    (הנתונים באדיבות "מדיה פורסט", המספקת דיווחי השמעות ומחקרי מדיה בארץ ובעולם עבור תעשיות המוסיקה והפרסום. מספר ההשמעות מתייחס לינואר 2013, למעט ג'וש - שם הוא מתייחס לינואר 2012, בהתאם למועד יציאת הסינגל שלו)

     

    נתחיל מדידי הררי: ג'וש ופאר טסי, שני הזמרים אותם נוהג לקדם השדרן, מיוצגים על ידי "שרית הפקות". יש לציין כי אותם זמרים זוכים להרבה פחות קידום אצל שדרנים אחרים - לשם המחשה, בחודש ינואר 2012 (אז יצא הסינגל שלו), זכה ג'וש ל-20 השמעות אצל הררי, ואפס השמעות אצל מתחריו. בדיקת ynet מגלה כי אותה "שרית הפקות" שמייצגת את הזמרים, גם מוכרת את שירותי ההנחיה של הררי עצמו לאירועים - תמורת 15 אלף שקלים, לא כולל מע"מ.

     

    נעבור לאליקו כהן, בעל מגע הזהב. הדוגמה הבולטת ביותר ליכולת זיהוי הכוכבים שלו היא משה פרץ - אותו נהג להשמיע ללא הרף בתוכניתו, עד שהפך לכוכב הענק שהוא היום. החלום הרטוב של כל זמר צעיר הוא שאליקו יפרוש עליו את חסותו, ואולי יעשה ממנו את המורה הבא בפריים טיים של ערוץ 2.

     

    אחד המפרסמים הקבועים ברדיו לב המדינה הוא מפיק האירועים תומר מלכה, שמקדם שם את סופי השבוע המיוחדים שהוא עורך באילת ובהם מופיעים בכירי הז'אנר. על ההנחיה מופקד באותם אירועים לא אחר מאשר אליקו עצמו. מי שמאזין לתחנה, לא יכול לחמוק מהפרסומות, הקידומים והאזכורים הרבים לסופי השבוע הללו.

     

    בסוף השבוע האחרון התקיים סוף שבוע נוסף שכזה, כשהפעם לצד ליאור נרקיס, הפרויקט של רביבו ודודו אהרון, הופיעו שני זמרים צעירים - שמעון עוקשי ומאור אדרי: בדיוק שני הזמרים שאליקו מקדם רבות בתוכניתו, ואף סימן אותם כמובילי הטרנד הבא בז'אנר המזרחי בכתבה שפורסמה בנושא לפני שבועות ספורים.

     

    אליקו. "שמח שהאמנים שמושמעים אצלי הופכים לכוכבים" (צילום: צביקה טישלר)
    אליקו. "שמח שהאמנים שמושמעים אצלי הופכים לכוכבים"(צילום: צביקה טישלר)

     

    דוגמה מייצגת לאותה כמות בלתי נתפסת של השמעות ניתן לראות בשבוע שבין 13 ל-19 בדצמבר 2012 - אז עוקשי התברג למקום התשיעי ברשימת ההשמעות הארצית, על-פי נתוני "מדיה פורסט", עם 39 השמעות. כל ההשמעות, ללא יוצא מן הכלל, היו אך ורק בתחנת הרדיו "לב המדינה". פרט חשוב נוסף הוא שעוקשי מנוהל ומופק על ידי לא אחר מאשר אותו תומר מלכה, שנעזר בשירותיו של אליקו באירועים שלו.

      

    גם ירון אילן לא נשאר מאחור. מי שצופה בתוכניתו "שישי שמח עם ירון אילן" בערוץ 24, ודאי שם לב שאצלו מקבלים במה מכובדת אמנים כמו פיני חדד, אורן חן ואושרי אברג'יל. אילן גם יצא באחרונה במופע חדש בשם "ירון אילן וחברים", כשאותם "חברים" הם חן, חדד ואברג'יל. אגב, מי שמנהל את אברג'יל הוא נמרוד אלירן סבח, שגם מפיק את המופע החדש של אילן.

     

    תגובות

    אליקו מסר בתגובה לדברים: "אני נורא שמח שהאמנים הצעירים והמבטיחים שמושמעים אצלי בתכנית הופכים לכוכבים הגדולים של המדינה. אני מזמין את כולם להאזין לתכנית שלי. חג שמח".

     

    ירון אילן ביקש למסור: "אני מארח גם את אייל גולן וגם את ליאור נרקיס ולא רואה בזה בעיה. אם אתה רוצה תגובה תפנה לערוץ 24". מערוץ 24 לא נמסרה כל תגובה.

     

    מדידי הררי נמסר בתגובה: "כל שיר וכל אמן מושמע בהתאם לשיר בלבד. אחד התחביבים שלי זה למצוא זמרים חדשים ולעזור להם, החל משרית חדד דרך אתניקס ואייל גולן. אותו דבר לגבי ג'וש וטסי שהם זמרים מצויינים ואין שום קשר בהשמעות שלהם לשום דבר אחר".

     

    יש לציין כי השדרנים הללו אינם עובדי ציבור, והתחנות הינן בבעלות פרטית כמובן. עם זאת, הן זכו לאפיקי השידור שלהן במסגרת מכרז, וכפופות לרגולציה מטעם הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו (או במקרה של ירון אילן וערוץ 24, מועצת הכבלים והלוויין).

     

    שם אומרים כי "כללי הרשות השנייה מתייחסים לאי משוא פנים, אובייקטיביות, איזון ודיוק בשידורים. לפי הכללים חל איסור על בעל זיכיון לעשות שימוש לרעה במעמדו, בתפקידו או בכוחו. עליו להקפיד שלא יהיה בשידוריו כדי לקדם, במישרין או בעקיפין, את עניינם האישי, הכלכלי, או הציבורי, שלו או של מנהל או בעל ענין בו,

    למעט אם הדבר הינו הכרחי לשידור". עוד מוסיפים ברשות כי "ככל שיועברו נתונים מוכחים וביסוסים על מקרים העומדים לכאורה בניגוד לכללים, אירועים אלה ייבדקו לגופם על-ידי הרשות השנייה".

     

    ממועצת הכבלים והלוויין נמסר בתגובה: "בתכנית 'שישי שמח עם ירון אילן' המשודרת מדי יום שישי בערוץ 24, מתארחים אמנים רבים ומגוונים. אירוח של אמנים המופיעים עם המנחה במופע 'ירון אילן וחברים' אינו מנוגד להוראות הרישיון כל עוד אין מטרתו היחידה של המשדר מתן יחסי ציבור לאמנים אלה. על פניו, לא נראה כי מטרתה היחידה של התכנית היא מתן יחסי ציבור לאותם אמנים או למופע המשותף, ומשכך אין בכך טעם לפגם. יודגש, כי אחת ממטרות הערוץ הינה קידום מוזיקאים".

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "קול הדרך לעסקים: הקשרים של שדרני המזרחית"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    דידי הררי. "למצוא זמרים חדשים ולעזור להם"
    צילום: ענת מוסברג
    ירון אילן. "מארח גם את אייל גולן"
    צילום: נועם מושקוביץ
    7 לילות
    מומלצים