שתף קטע נבחר

סוכני הביטוח נגד שמאי רכב ואיגוד המוסכים

בלשכה מעוניינים כי טיפול בתביעות צד ג' ייטיב עם הציבור, יעשה על-ידי חברת הביטוח של התובע, הרכב יתוקן במוסכי ההסדר שלה, לפי קביעת שמאי מטעמה שיקבל שכר טירחה מוקטן. המוסכים והשמאים טוענים: השינוי לא חוקי, יפגע בתחרות החופשית בשוק ויקפח את פרנסת בעלי המוסכים והשמאים

מתווה של הסדר לטיפול בסילוק תביעות צד ג' בחברות ביטוח, אותו יזמה לשכת סוכני הביטוח, מעורר מהומה בענף ביטוח הרכב - ובעיקר את זעמם של שמאי הרכב ואיגוד המוסכים. מדובר בחוזר שנשלח בתחילת החודש על-ידי הלשכה לחבריה, ובו מציע קובי צרפתי, יו"ר הוועדה לביטוח אלמנטרי של הלשכה, מתווה שיסייע למבוטחים ולסוכני הביטוח לטפל בתביעות צד ג'. אותן תביעות שחברות ביטוח לעיתים אינן ממהרות לשלם, בין היתר באמצעות הנימוק של "רשלנות תורמת" מצד התובע, במטרה להקטין את פיצוי.

 

  • כבר ביקרתם בעמוד הפייסבוק של ערוץ הרכב?

 

ואלה קווי המתווה החדש:

  • כאשר מבוטח ירצה להגיש תביעת צד ג' נגד חברת ביטוח, הוא יקבל מסוכן הביטוח שלו אישור לגשת למוסך הסדר של החברה בה יש לו ביטוח מקיף, וזו תשלם למוסך תמורת התיקון. המבוטח יפקיד במוסך צ'ק דחוי בגובה ההשתתפות העצמית.
  • חברת הביטוח של התובע (זו בה יש לו ביטוח מקיף) תפנה למבטחת של צד ג', ותדרוש את מלוא הנזק בקיזוז ההנחה של מוסך ההסדר, וכן את שכר השמאי.
  • המבטחת של צד ג' תבדוק אם היא מכירה באחריות לנזק. במידה שכן, תשלם למבטחת המקיף את הנזק תוך 60 יום.
  • ההחלטה אם להפעיל נוהל טיפול בביטוח מקיף נגד מבטחת צד ג', תהיה החלטה מנהלתית של חברת הביטוח של המבוטח - ובלבד שלא יפגע ויפסיד את הנחת העדר התביעות.
  • עם קבלת התשלום מחברת הביטוח של צד ג', יוחזר לתובע סכום ההשתתפות העצמית, ולא תרשם לו תביעה.
  • במידה שהשמאי קבע ירידת ערך, תשולם זו ישירות למבוטח על-ידי חברת הביטוח של צד ג'.
  • אם התביעה נגד המזיק נדחתה, תעבור התביעה למסלול רגיל של תביעה במסגרת הביטוח המקיף, וצ'ק הביטחון במוסך יפרע.

 

בלשכת סוכני הביטוח אומרים כי בדרך זו כולם מרוויחים: למבוטח לא תרשם תביעה והוא לא יצטרך לממן את עלות התיקון, הסוכן יחסוך לעצמו את העבודה הכרוכה בטיפול בתביעות צד ג' והתיק שלו יראה טוב יותר כי לא תרשם בו תביעה של מבוטח שלו, החברה המבטחת את צד ג' תהנה מהנחת מוסך הסדר וכן משכר שמאי מופחת, ומבטחת המקיף תקבל את מלוא הנזק. אם תביעתה תדחה, עדיין תהנה מהנחת מוסך ההסדר. מוסכי ההסדר יקבלו את הכסף מהמבטחת.

 

אלא שהחוזר הזה עורר את זעמם של השמאים ושל המוסכים, הטוענים כי מדובר בהנחיה שתפגע בתחרות בשוק, ומהווה עבירה על חוק הגבלים העסקיים. יו"ר איגוד המוסכים, רונן לוי, העביר לחברי האיגוד אגרת זועמת על ההסדר, ובה הוא מאשים את סוכני הביטוח בניסיון לברוח מתפקידם: טיפול בלקוחות המגישים תביעות צד ג'.

 

אך נראה כי מה שבאמת מפריע ללוי, היא החשש מפגיעה בפרנסה של מוסכים שאינם מוסכי הסדר, ואשר לפי המתווה החדש יפסידו עבודה. שכן סוכני הביטוח יפנו את הלקוחות למוסכי הסדר של החברה המבטחת. "מדובר בתוכנית שכולה חסמי תחרות ופגיעה בפרנסה של מוסכים חופשיים ושל שמאי רכב חופשיים", אומר לוי. כאמור, איגוד המוסכים ואיגוד השמאים החליטו לפנות במשותף לממונה על ההגבלים העסקיים, ולהתלונן על "המתווה" ולדרוש להפסיקו לאלתר.

 

מלשכת סוכני הביטוח נמסר בתגובה:"טובת הלקוח עומדת בבסיס המתווה המוצע, וטענות איגוד המוסכים מופרכות ונועדו ליצירת ספין תקשורתי ותו לא. המתווה המוצע נותן מענה מיטבי לצרכי הלקוח, והיתרונות עבורו ברורים. איגוד המוסכים מנסה לפגוע בסוכנים ובדרך יוצר מהומה על לא מאומה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
משפרים טיפול בצד ג'
צילום: גיל יוחנן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים