שתף קטע נבחר

בלאגן ברש"ת: כך אושר שדה התעופה בתמנע

השר כץ לחץ שרשות שדות התעופה תקים את השדה, תחזית הגירעון הייתה שגויה והשדה יוקם בסוף בהיקף קטן יותר ב-2017 ולא ב-2014 כמתוכנן. פורסם ב'ממון' של 'ידיעות אחרונות'

מועצת רשות שדות התעופה (רש"ת) החליטה אתמול שלא להקים את הזרועות 4 ו־5 בנתב"ג ולצמצם את היקף הבנייה של שדה התעופה החדש בתמנע. זאת על מנת למנוע גירעון תקציבי אפשרי בסך ‭9.4‬ מיליארד שקל.

 

מועצת הרשות החליטה להתאים את תוכניותיה על מנת לשמור על חוסנה של רש"ת. ב־3 השנים האחרונות הרוויחה רש"ת כמיליארד שקלים נטו, למרות שהיא מממנת מתקציבה את שדה התעופה באילת, שדה דב, שדה התעופה בחיפה ושדה התעופה במחניים בכ־250 מיליון שקל בשנה.

 

יצוין כי לפני שבועיים הגיש צחי חבושה, סמנכ"ל הכספים של רש"ת, תחזית עגומה לגבי מצבה של הרשות, שממנה עלה כי הרשות תגיע לגירעון תקציבי שעלול לגרום לפגיעה ביכולתה לתפקד, ובמילים אחרות: עשוי להביא לקריסתה.

 

שר התחבורה לחץ שרש"ת תקים את השדה בתמנע

חבושה הציג דוח שלפיו תוכניות הפיתוח של הרשות יביאו לגירעון בסך ‭9.4‬ מיליארד שקל. יו"ר ועדת הכספים של הרשות, שאול מרידור, שהוא גם סגן ראש אגף התקציבים באוצר, ביקש בישיבה שיקפיאו את התוכניות לבניית השדה בתמנע עד להגשת תוכנית עבודה שתביא לתזרים חיובי. לאחר שבקשתו לא התקבלה,

הודיע מרידור שהוא אינו מוכן לשאת באחריות לגירעון הצפוי והודיע על התפטרותו.

 

הישיבה לפי שבועיים יצרה סחרור ברש"ת, מה שגרם גם לזעזוע במשרד התחבורה, שכן שר התחבורה היוצא, ישראל כץ, הוא שלחץ שרש"ת תהיה הגוף שיקים את שדה התעופה בתמנע ע"ש אילן ואסף רמון. כץ העלה עוד לפני שנה וחצי את הנושא בישיבה הממשלה, וזו אישרה את המלצתו.

 

לפי התוכנית הראשונית, השדה בתמנע היה אמור להיות מושלם בשנת ‭,2014‬ אולם כעת התוכנית מדברת על פתיחתו לא לפני שנת ‭.2017‬ זאת בהנחה שכל העבודות יבוצעו ללא כל בעיות.

 

עלות הקמתו של השדה נאמדת ב־‭1.6‬־‭1.7‬ מיליארד שקל, כאשר חלק מהסכום אמור להגיע מפינוי שדה התעופה באילת, והשאר ממקורות של רש"ת. שדה התעופה אמור להפסיד תפעולית כ־100 מיליון שקל בשנה.

 

כך זה ייראה. שדה תעופה תמנע - הדמייה ()
כך זה ייראה. שדה תעופה תמנע - הדמייה

 

סמנכ"ל הכספים לא היה ער לגירעון הצפוי

הישיבה לפני שבועיים, שיצרה סחרור ברש"ת, מלמדת על דרך עבודה לא מסודרת. זאת מפני שלפני שנה וחצי, במהלך ישיבה של ועדת הפיתוח של רש"ת, הודיע יו"ר הרשות עובדיה עלי כי שתי הזרועות הנוספות בנתב"ג ‭4)‬ ו־‭(5‬ לא יוקמו בשל העלות הגבוהה ‭8)‬ מיליארד שקל) מחד, ומשום שעל פי תוכניות משרד התחבורה אמור לקום שדה תעופה בינלאומי נוסף, שייתר את הצורך בהן.

 

עלי לא השתתף בישיבה לפני שבועיים, משום שהה בחו"ל. גורם ברשות אמר אתמול כי לא ברור כיצד סמנכ"ל הכספים, בעת שהכין את הדוח על הגירעון הצפוי לרשות, לא היה ער לדיונים שהתקיימו בוועדת הפיתוח וכיצד למעשה אף אחד מחברי ועדת הכספים לא ידע כי התחזית של חבושה אינה רלוונטית, משום שאין כל כוונה להקים את שתי הזרועות הנוספות בנתב"ג.

 

בכל מקרה, אתמול מועצת רש"ת שמה קץ לסחרור והחליטה כי שתי הזרועות לא יוקמו, ואילו שדה התעופה בתמנע יוקם בהיקף קטן יותר. בהחלטה תמכו כל חברי המועצה, כולל שאול מרידור.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הדמייה של שדה התעופה בתמנע. לא חשבו על התקציב
הדמייה: באדיבות משרד התחבורה
מומלצים