שתף קטע נבחר

המלחמה על הכיס: המהלך של סמסונג

ההשקה של ה-4S שמה את אפל במקום שהיא לא רגילה להיות בו, עם מכשיר שנראה פתאום קצת מיושן. האם היא תחזור להוביל את השוק? יש שאומרים כי זה יקרה כבר בהשקה הבאה שלה. מה שבטוח: יהיה מעניין

הכל היה מוכן. לאחר שבועות של הכנות ורמזים, הגיעה השעה לחשוף את הפלא הבא. "ערב טוב לכולם", אמר האיש הקוריאני במבטא כבד על במת הרדיו סיטי מיוזיק הול בניו יורק, בסוף השבוע שעבר. הוא סיפר שבקרוב הקהל יראה משהו שהוא לא ראה קודם. אחרי שמתח עוד קצת את הקהל, ילד קטן וחמוד הגיש לו קופסה. האיש, ששמו ג'י.קי שין, והוא נשיא סמסונג מובייל העולמית, ואחד החשובים בתעשייה, פתח את הקופסה והוציא אותו. הגלקסי S4.

 

 

ואז התחילה ההצגה, או יותר נכון, מחזמר שנראה כאילו לקוח מברודווי, ממש באזור של ברודווי. כך, בשירים וריקודים, סטפס ומערכונים חגגה הענקית מקוריאה באמריקאית את השקת מכשיר הדגל החדש שלה. מכשיר עמוס פיצ'רים לרוב, ושאמור לגרום לכל מי שעוד לא החליט, להישבע לה אמונים דרך הכיס.

 

החגיגה של סמסונג (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
החגיגה של סמסונג(צילום: רויטרס)

 

אבל לא כולם חגגו. אפל למשל, לא התכוונה לתת למתחרה לרקוד ולשיר בשקט, ולקרב נשלח פיל שילר - סגן נשיא התפוח, שיצא בהתקפה על כל מה שזז ומריץ מערכת הפעלה מסוג אנדרואיד. שלא תטעו: הוא כיוון בדיוק לסמסונג. שילר דיבר על מחקרים שמראים כי אנשים בעלי מכשירים של אפל משתמשים בהם יותר מאלו עם אנדרואיד. הוא גם אמר שלפי מחקרים של אפל יותר מפי 4 אנשים עושים את הדרך מאנדרואיד לאפל מהדרך ההפוכה.

  

שילר עף על ה-4S של אפל (צילום: AP) (צילום: AP)
שילר עף על ה-4S של אפל(צילום: AP)

 

הוא תקף גם את חווית השימוש "ישר מהקופסה" הנחותה של אנדרואידים. כן, ישנם 1.5 מיליון אקטיבציות למכשירי אנדרואיד ביום, אבל לפי שילר זה לא משנה. "באפל אנחנו יודעים שזה לא מספיק לדחוף מוצרים במספרים גדולים", הכריז, "אתה צריך לאהוב אותם ולהשתמש בהם - יש מידע רב על פער בשטח הזה".

 

אי אפשר לדעת בוודאות מדוע נזדעק שילר להכריז קבל עם ורויטרס על נחיתות כל השאר מול המכשיר של החברה שלו. יש שיאמרו פחד מהענקית הקוריאנית, יש שיאמרו – זריקת עידוד למעריצי אפל כאומר "אני אתכם". מה שברור זה שהוא הדגיש את מה שבאמת חשוב במערכת היחסים של כל חברה עם צרכניה. "לאהוב אותם". מושג האהבה מתאר באופן מושלם את מערכת היחסים של אדם עם מכשירו. רעיון שמתקיים במוחו של צרכן אודות סגולות נעלות, אותו ליטוף אירוטי להפעלת אפליקציה, אותו ליווי תמידי בחיי היומיום. אותו רגש שמביא אדם להוציא כמה מאות דולרים על פיסת טכנולוגיה.

 

ההתחלה

ההתאהבות של החברים של שילר היא סיפור בן שש שנים. לא שהיו אז עוד אופציות להתאהבות (כן, היו סלולרים, אבל לא אלה שאנחנו מכירים היום). במת המחזמר של שוק הסלולר הייתה בבלעדיות של אפל, עם  הצגת האייפון. לא כולם ידעו שזו מהפכה. ואיך אפשר היה לדעת? אפילו סטיב באלמר של מיקרוסופט אמר שאף אחד לא יקנה טלפון ב-500 דולר, והוא עוד עובד בזה כל חייו. האיש עם הרעיון, סטיב ג'ובס המנוח, מצידו חגג כל הדרך אל הבנק.

 

המפכה שהתחילה של שנת 2007 יצרה שוק חדש בעולם המחשוב. מחשב נייד קטנטן שעושה, חוץ מלהיות טלפון, עוד דברים דרך אפליקציות. במשפט: העולם שהלך לישון עם נוקיה N95 התעורר לבוקר טכנולוגי חדש. בהמשך: אותם מכשירים יהפכו למותגים הכי מדוברים, והכי משמעותיים. המון אהבה – שמומרת בהרבה כסף.

 

הדרך למעלה

חברת סמסונג גם התעוררה באותו יום. ומאז מן הסתם היא לא הלכה לישון כדי לסגור את הפיגור הזה. וזאת, בתנועה עיקשת קדימה ולרוחב. קדימה, עם מכשירים שבהתחלה לא הציבו שום תחרות ליהלום של אפל והתקדמו, עד הליטוש הסופי של האבן שלה.

 

גלקסי 4S (צילום: אהוד קינן) (צילום: אהוד קינן)
גלקסי 4S(צילום: אהוד קינן)

 

בתנועה לרוחב נעה סמסונג בדיוק כפי שתיאר שילר. המון מכשירים לכל כיס, גם מבחינת גודל פיזי וגם מבחינת מחיר כולל טאבלטים ומכשירי ביניים כמו הנוט. היא עושה זאת כיום גם עם מערכת הפעלה ווינדוס 8 שמתקיימת לצד האנדרואיד, שם שמה סמסונג את רוב הקלפים בינתיים, תוך שהיא מתקדמת לעצמאות באוגוסט כאשר ייצאו לשוק מכשירי היי אנד עם הטייזן – מערכת ההפעלה שהיא מפתחת יחד עם אינטל. אותה דרך של סמסונג מביאה אותה להישגים מספריים לא מבוטלים. 2012 הביאה את סמסונג ל-30 אחוז משוק הסמרטפונים לפי רויטרס והם עלו מ-19 אחוז בשנה הקודמת.

 

גלקסי מיני. לכיסים אחרים  ()
גלקסי מיני. לכיסים אחרים

 

איך עושים את זה? חוץ מאדפטציה טכנולוגית עושים גם פרסום אגרסיבי. דוגמה במספרים: סמסונג שילמה 401 מיליון דולר על פרסום בארה"ב. אפל הוציאה 333 מיליון דולר, ואנחנו מדברים על 19.1% משוק הסלולר בעלייה מ-18.8% ב-2011. אבל אל תדאגו יותר מדי לענקית האמריקנית: היא חברת הטכנולוגיה עם השווי הגבוה בעולם ויש לה ערימה של 137 מיליארד דולר של מזומנים. כמו התוצר הגולמי של הונגריה. או אם תעדיפו: מספיק לקנייה של 213 מיליון אייפונים. היא גם שולטת עדיין בשוק הטאבלטים, אם כי נראית ירידה.

 

שוויון

אם כן, ההשקה של ה-S4 היא סוג של דובדבן לאחר שנה מוצלחת של הגדלת העוגה. האם זו שנת המפנה, המהפך הגדול של סמסונג? האם נגמר קיץ האהבה בן שש השנים של אפל? יכול להיות. יכול להיות שאפל גם חשה ככה. היא פתחה בקמפיין שנראה מאוד מתאים לנרטיב הזה.

 

"יש את אייפון ויש את כל השאר", גורסת הפרסומת ששלחה אפל לכל מכריה בניוזלטר והעלתה באתר. משפט נחרץ שיצא היישר מ-2007. שפה פרסומית והכל, אבל זה ממש לא נכון. האמת היא שיש את אייפון, ויש את עוד טלפונים מצוינים כמו ה-HTC ONE המהמם, LG אופטימוס, גוגל נקסוס הזול והאיכותי (רק 300 דולר!) ויש את הגלקסי אס 4 – המכשיר שמסמל בדיוק היכן סמסונג רוצה להיות. וכן, זה הרבה יוקרה ומראית עין – אבל זה חשוב לכל מכירות הסלולר של התאגיד.

 

 

נראה טוב. HTC One (צילום:  יח"צ) (צילום:  יח
נראה טוב. HTC One(צילום: יח"צ)

 

חוץ ממפרט ששם אותו בצד המאוד גבוה של השוק, נוספו לזכר האלפא של סמסונג גם פיצ'רים בלעדיים – בינתיים, כמו שלא צריך ממש לגעת בו כדי לשלוט במסך. הוא קולט את תנועות העיניים שלכם כדי לשלוט בוידאו או לגלול. וגם אפליקציות בלעדיות. יש לו מצבי צילום מהיר, מתרגם לשפות אחרות לשיחה, מערכת שליטה קולית לנהיגה ואפליקציית כושר ובריאות.

 

 

צריך את זה? סמסונג S4 ()
צריך את זה? סמסונג S4

 

המטרה של כל זה היא וודאי להיות טובה יותר מאפל ולא רק מבחינת חומרה. מצד שני, סמסונג גם מתרחקת מגוגל והאנדרואיד שלה, כי אם האפליקציות יהיו טובות, ולא לשכוח שיש לה גם חנות משלה, אז זה כבר לא אותו דבר "כל מכשיר אנדרואיד" אלא כן, יהיה סמסונג, ויהיו כל השאר.

 

כדי שזה באמת יקרה, האפליקציות של סמסונג צריכות להיות באמת טובות. ושבאמת מישהו ייקשר אליהן. אייפון ניסתה לעשות דבר כזה עם הסירי – ולא בהצלחה גדולה. האם למישהו באמת יהיה אכפת שהסמסונג יגיע עם אפליקציית דיאטה?

 

ג'י קיי שין מדגמן את המכשיר החדש (צילום: אהוד קינן) (צילום: אהוד קינן)
ג'י קיי שין מדגמן את המכשיר החדש(צילום: אהוד קינן)

 

בכך מקרה, בצד החומרה, ה-S4 מנצח. במבחני מהירות שנעשו הוא מכה את כל המתחרות שוק על ירך. מעבד 4 הליבות שלו קורע את האייפון 5 שנמצא בפער עצום, במקום החמישי אחרי HTC ONE, הנקסוס 4 – והגלקסי S3, עם פער מאוד קטן.

 

הלו, זה אייפון?

לא מופרך לשער שביצועי המכשיר הבא של אפל צריכים לעמוד יותר טובה בתחרות עם הרשימה לעיל. אבל לא רק. כי לא רק ביצועים מחזיקים את אפל היכן שהיא נמצאת בשוק הסלולר. במילים אחרות: האייפון הבא חייב להציג משהו חדש ויותר משמעותי ממסך ארוך יותר. האנליסטית קייט הוברטי מסטנלי מורגן בטוחה שזה בדיוק מה שעומד לקרות, לפי המחזור הרב שנתי של אפל. "קלפי החדשנות של סמסונג הוצגו על השולחן. חסר לו 'קילר פיצ'ר' ואנחנו חושבים שאפל תפתיע השנה (...) המכשיר יהיה סביב פיצ'ר שיביא זרם הולך וגובר של לקוחות אל עבר הפלטפורמה".

 

מספר חמש של אייפון  (צילום: AP) (צילום: AP)
מספר חמש של אייפון (צילום: AP)

 

לאן הולכים מכאן?

אין לדעת אם אכן זה יקרה ומה יהיה אותו פיצ'ר. יש לשער שזה לא יהיה משהו באמת נחוץ כמו סוללה חזקה או כזו שניתנת להחלפה. אם נשים את הקלפים שלנו כצרכנים על השולחן, חלקנו נשמח מאוד אפילו באפשרות להעביר מדיה ממקום למקום בלי עזרת אייטיונז. מנגד, מעריצי סמסונג ישמחו למכשיר שאפשר להגדיר בקלות ולהוריד אליו עדכונים בלי ללכת לספקית. הם ישמחו גם שלא יפוצצו אותו בתוכנות ושטויות מיותרות. ושההגדרה שלו תהיה יותר פשוטה.

 

אבל נניח לכך. אין ספק שהקונספטים השונים הללו יישארו. זו הגישה. וזהו המאבק של שתי הענקיות, ובניגוד להצגה של ה-S4, זה מחזמר באמת מעניין: הוא מציג גן סגור באפל מול גן פרוץ באנדרואיד. יש בו מכשירים לכולם מסמסונג, מול מכשיר רק בשבילך – אהוב שלי חבר – מצד אפל. נתבל את הקלחת בתביעות הדדיות, ובריתות מהצד עם השחקניות האחרות. – בהן הכוח העולה מנוקיה ומיקרוסופט. ונוסיף גם את גוגל שפוקחת מהצד עין חמושה במשקפיים – ולאחרונה אף מפתחת מעט חרדה מכוחה של סמסונג, וגם שעונים. לבסוף, נכניס המון אהבה, של הצרכנים – שיקנו את כל זה.

  

אה, ועוד דבר אחד: זה רק טלפון. לא חייבים לקלל בטוקבקים את מי שיש לו טלפון אחר.  

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
הנשיא מאוהב. ג'י קיי שין עם הגלקסי S4
צילום: רויטרס
מומלצים