שתף קטע נבחר

מבחן אופנים ל-A2B - חשמליים, ומאד יוצאי דופן

קיבלנו אופניים חשמליים מתקדמים ויוקרתיים למבחן ארוך-טווח. עכשיו נותר לנו רק לרכוב כמה שיותר, ולענות בדרך על מספר שאלות - איך הם כמובן, אבל גם מי צריך כאלה. דו"ח ראשון

לפני כמה שבועות התבשרנו כי UMI - נכון, יבואנית שברולט - החלו לשווק גם אופניים חשמליים. אז נכון, היבואנית הזו דואגת כבר שנים לשיווק הסגוואי ("רכינוע" בעברית צחה), וטיפול במוצרים שאינם נופלים תחת ההגדרה "מכונית" אינו זר להם, אבל בכל זאת. כלי תחבורה חדש. בארץ אגב, הוא כבר לא ממש חדש. שכן כל יבואני האופניים הגדולים משווקים מזה זמן מותגים חשמליים שונים. ועוד לא הגענו אפילו להיצע עצום (יחסית לשוק) של מותגים עלומי שם - מרביתם לא תקניים - שמשווקים אצלנו.

 

 (צילום: פז בר) (צילום: פז בר)
(צילום: פז בר)

 

A2B, אשר אופניים מתוצרתה יככבו במבחן שלפניכם, היא אחת החברות הנחשבות בעולם האופניים החשמליים. ולא במקרה נרכש היצרן הגרמני הזה לאחרונה על-ידי ענקית האופניים ההודית HERO, הצפויה להזרים את הממון הדרוש להמשך פיתוח דגמים חדשים, ולסייע באמצעי ייצור זולים, אשר יאפשרו לקצץ במחיר המוצר. אחרי הכל, עם שוק שצרך אשתקד 1.2 מיליון כלים, יש כנראה סיבה טובה להשקה.

 

אז מה היה לנו

למבחן ארוך הטווח לקחנו - נו, ממש לא במקרה - את דגם העילית של המותג בישראל: Hybrid 24. "הייבריד" מכיוון שמנוע אנושי משולב במנוע חשמלי כמובן. "24" מכיוון שזה קוטר חישוקיו של הדגם הזה. כמה "עילית" הוא? ובכן, 12,900 שקלים. אכן, הוא רחוק מאד מהגדרה זול.

 

בניגוד למרבית האופניים החשמליים בישראל, הייבריד (בהמשך נכנה אותם "24" בלבד) תוכננו כאופניים חשמליים מהבסיס, וזה ניכר בתצורת השלדה, באופן בו החיווט מנותב דרך שלדת האלומיניום, כמו-גם החיבור הנשלף של הסוללה.

 

 (צילום: פז בר) (צילום: פז בר)
(צילום: פז בר)

 

זו האחרונה מיוצרת על-ידי סאניו, ובניגוד לסוללות מקובלות, אמורה להספיק לטווח המרשים של 70 ק"מ, יותר מכל אופניים חשמליים אחרים בשוק. זמן הטעינה שלה ממצב ריק למלא, אמור לעמוד על כ-4-5 שעות מהשקע הביתי. המנוע החשמלי ממוקם כאן על ציר הגלגל האחורי, שוב, באופן פחות מקובל. לטענת A2B, סידור זה מאפשר חלוקת משקל מיטבית, מניע את האופניים באופן יעיל יותר, ולא משפיע לרעה על ההיגוי.

 

ודבר נוסף. בניגוד לאופניים חשמליים מקובלים, ה-A2B מצוידים במערכת ניהול משאבים, המעניקה להם יתרון עצום על המתחרים הזולים יותר. מערכת זו מאפשרת לבחור בין דיווש ללא תגבור, לשישה מצבי תגבור משתנים מ"קל" ל"מרבי". בחירה בתמיכה מרבית תאפשר רכיבה מהירה וחסרת מאמץ אך תנצל את עתודות החשמל בסוללה מהר יותר. בחירה בתמיכה קלה תאפשר טווח גדול בהרבה. אגב, כדי להתמודד עם עליה תלולה, מסוגלת המערכת לשחרר עד 500W בתנאים הנכונים ולפרצי זמן קצרים.

 

עוד בתחום הרכיבים כדאי להזכיר מעביר הילוכים אחורי SRAM בסיסי למדי, עם גריפשיפט ושבעה הילוכים, וללא מעביר הילוכים קדמי. על הבלימה אחראים מעצורי דיסק מכאניים של AVID האמורים לסייע באגירת אנרגיה בזמן בלימה, לטובת הארכת טווח הסוללה. ויש גם מתלה קדמי לא-מזוהה ונעדר כיוונים. צג מידע קטן ונוח מציג חיווי של טווח נסיעה חשמלי, מהירות רגעית, רמת סיוע וחשוב מכל - רמת טעינה. הצג - והסוללה - מתעורר לחיים באמצעות מפתח אלקטרוני שמוצמד אליו. ולבסוף, היבואן מעניק שנתיים אחריות לרכיבי ההנעה החשמליים.

 

 (צילום: פז בר) (צילום: פז בר)
(צילום: פז בר)

 

התרשמות ראשונה

או קיי, אלה אופניים כבדים, וזו פחות או יותר הייתה ההתרשמות הראשונה שלנו מהם, לאחר שהפסקנו להתפעם מקונסטרוקציה המסיבית, השונה כל-כך מאופניים-רגילים-עם-מנוע-חשמלי-נוסף. שכן בפעם הראשונה היינו משוכנעים שהסוללה ריקה (כי שכחנו להעביר את הבורר למצב "תמיכה חשמלית") ולכן דיוושנו. 27 ק"ג של אופניים ברחובות תל אביב זה לא עניין של מה בכך, תאמינו לנו.

 

ואז, שניה וחצי לאחר שגילינו עד כמה מביך היה לפספס את העניין החשמלי, גילינו עד כמה נהדר וקליל ומאד-מאד מהיר זה הופך כשיש מנוע בריא שדוחף יחד עם הרגליים. וה-24 האלה יכולים לדהור במהירות של כ-30 קמ"ש לאורך מה שנראה כמו תל אביב לאורכה, רוחבה, ושוב רוחב ואורכה.

 

 (צילום: פז בר) (צילום: פז בר)
(צילום: פז בר)

 

מה עוד אפשר לספר על רכיבה בעיר? על שבילים שנחסמים לפתע על-ידי הולכי רגל מופתעים ממהירות האופניים המתקרבים, או על רוכבים-קולגות שנבהלים מהמהירות בה חולף על-פניהם השד הטסמני המחושמל? על כך שמעולם לא הפריע לנו פחות שהתחבורה הציבורית בעיר הזו אינה פועלת כהלכה? או אולי שהבנו סוף סוף מדוע יש טווח מכובד כל-כך מהסוללה הזו - היא כבדה, וגדולה. מאד גדולה וכבדה.

 

ומה בהמשך הדרך

יש לנו תכניות מרחיקות לכת עם האופניים האלו. מספר שבועות שהם משמשים כבר כתחליף רכב ותחבורה ציבורית בעיר, אבל זה ממש לא הכל. לא רק שנאתגר אותם עם עליות - גבעתיים זה נחשב? - אלא שגם נבחן את הטענה ליכולת טעינה עצמית, לטווחים המוצהרים ולעמידות בתנאים שונים  ואפרופו תנאים שונים. היינו מספרים לכם איזה, אבל אם נעשה כך, יש סיכוי לא רע שביבואנית יצמיחו שערות לבנות מיותרות.

 

בכל מקרה, נוציא להם את המיץ ונפרסם דו"חות תקופתיים. עד לסיכום הדרמטי כמובן.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: פז בר
הסוללה - והיא כבדה, וגדולה
צילום: פז בר
צילום: פז בר
חיבור ייעודי - יש נוחים ממנו
צילום: פז בר
צילום: פז בר
העברת הילוכים - 7 כאלה
צילום: פז בר
צילום: פז בר
צג המידע ו"ההתנעה"
צילום: פז בר
צילום: פז בר
התאורה - יותר ממכובדת
צילום: פז בר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים