שתף קטע נבחר

באוצר מזהירים: מחירי הדירות יעלו בגלל הקיצוץ

באוצר חוששים שלחצים פוליטיים ימנעו קיצוץ חריף בקצבאות ובביטחון, ופרוייקטים של כבישים, רכבות ותחבורה ציבורית יהיו נפגעי הקיצוץ העיקריים. התוצאה: רוכשי הדירות יימנעו ממעבר לפריפריה - ומחירי הדירות במדינה ימשיכו לעלות. בכיר באוצר: "כולם הולכים להגיד ללפיד שהכי לא נכון זה לפגוע בתשתיות"

במשרד האוצר החלו הבוקר (ד') הדיונים עם צוותו של שר האוצר החדש, יאיר לפיד , בנוגע לקיצוץ של 14 מיליארד שקל בתקציב המדינה. ארבעת היעדים לקיצוץ הם: תקציב הביטחון, שכר עובדי המדינה, קצבאות הילדים ופרויקטים לבניית כבישים ורכבות.

 

 

במשרד האוצר מוטרדים בימים האחרונים, כי בשל אילוצים פוליטיים חלק ניכר מהקיצוץ ייפול דווקא על תקציב התשתיות. "כל תוכנית מע"צ ל-2013 בסכנת ביטול", אומר מקור באוצר. "בהיקף קיצוץ כזה הדבר שהכי קל לעשות זה להגיד אני לא עושה שום דבר חדש אלא רק את מה שכבר בתהליך, וגם שם מנסים לבטל את כל מה שניתן".

 

תקציב הממשלה לסלילת כבישים, בניית מחלפים והנחת מסילות רכבת עמד בשנת 2012 על יותר מ-8 מיליארד שקל ואמור היה לגדול בכמעט 100% ב-2013. עיקר הכסף מיועד לסלילת כבישים בינעירוניים, להנחת מסילות רכבת לירושלים, אילת ובעמק יזרעאל ולפרויקט להקמת מערכת הסעת המונים בתל אביב והרחבת הרכבת הקלה בירושלים.

 

תוכניות הרכבת יהיו הראשונות להיפגע מהקיצוץ בתקציב? (צילום: אבישג שאר-ישוב) (צילום: אבישג שאר-ישוב)
תוכניות הרכבת יהיו הראשונות להיפגע מהקיצוץ בתקציב?(צילום: אבישג שאר-ישוב)

 

הגידול בתקציב נובע מהחשיבות הגבוהה של השקעה בתשתיות פיסיות לצמיחה הכלכלית בכלל ולמחירי הדירות בפרט. הממשלה מעוניינת להגביר את קצב הבנייה, על מנת להגדיל את היצע הדירות בשוק וכך לתרום לירידת מחירן. אך בנייה של שכונות מגורים חדשות, בייחוד בפריפריה, מחייבת השקעה בכבישים ומחלפים על מנת להתמודד עם תוספת העומס לכבישים. ללא השקעה בתשתיות, מזהירים באוצר, המדינה לא תוכל להגדיל את מלאי הדירות.

 

בנוסף, ההשקעה בתשתיות צפויה להקל על עומסי התנועה ולחסוך שעות עבודה יקרות למשק, הקמת מערכת להסעת המונים תגביר את נגישותם למקומות עבודה של מעוטי יכולת שידם אינה משגת לרכוש רכב ותאפשר לזוגות צעירים לרכוש דירות בפריפריה ולהמשיך לעבוד במרכז. "הדבר הכי לא נכון לעשות זה לפגוע בתשתיות", אומר אותו מקור. "זה נכון תמיד ובמיוחד בשנת 2013 בגלל ההשלכות של התשתיות על תחום הנדל"ן. כולם הולכים להגיד את זה בצורה ברורה לשר האוצר".

 

אך למרות כל היתרונות הללו, ולמרות ההבטחות להורדת יוקר הדירות, באוצר חוששים כי הלחץ הפוליטי להימנע מקיצוץ חריף מדי בקצבאות ובביטחון יכריע את הכף. "מי שדואג לכבישים ורכבות דואג בצדק", מסכם איש האוצר.

 

בתפריט הקיצוצים: רכבת קלה לת"א שוב תידחה

תוכנית 2013 העומדת בפני קיצוץ כוללת הקמה של 19 מחלפים וסלילת 30 קילומטרים של כבישים. בין הפרויקטים המצויים בסכנת ביטול ניתן למנות את הארכת נתיבי איילון וחיבורם לכביש החוף, את חיבור חדרה לכביש 4 באמצעות כביש רוחב, ואת הארכת כביש 411 כך שיחבר בין יבנה, רחובות וצומת ביל"ו.

 

תוכנית נוספת שעומדת בסכנה היא התוכנית להקמת מערכת להסעת המונים בערים הגדולות, שאמורה להגדיל את שיעור השימוש בתחבורה ציבורית בערים מ-23% כיום ל-40% עד סוף 2025, בעלות כוללת של כ-100 מיליארד שקל. התוכנית כוללת 7 קווים של רכבת קלה בגוש דן (בתוך תל אביב תנוע הרכבת במסלול תת-קרקעי), 3 קווים של רכבת קלה בירושלים ועוד אוטובוס להסעת המונים (מטרונית) בחיפה.

 

בתל אביב יחכו. הרכבת הקלה בירושלים (צילום: גיא אסיאג) (צילום: גיא אסיאג)
בתל אביב יחכו. הרכבת הקלה בירושלים(צילום: גיא אסיאג)
במ

 

באוצר גוברות לאחרונה ההערכות כי הקיצוץ הקרוב בתקציב ידחה את בואה של הרכבת הקלה לגוש דן. אם ההערכות יתממשו זו לא תהיה הפעם הראשונה. תוכניות דומות כבר סוכלו פעמיים בעבר, בפעם הראשונה בגלל מלחמת יום הכיפורים, ובפעם השנייה בגלל המשבר הכלכלי של תחילת שנות ה-80.

 

הטיעון המרכזי בעד קיצוץ של תקציב התשתיות הוא שתוכניות הממשלה הקודמת הגדילו תקציב זה בכמעט 100% ולכן נכון שהוא יספוג את הקיצוץ ולא תקציבים שהוגדלו בשיעור קטן יותר או לא גדלו כלל. עם זאת, יש להזכיר כי בניגוד למערכות אחרות בישראל, כמו מערכת הבריאות או מערכת החינוך, התשתיות הפיסיות סובלות גם מהזנחה ארוכת שנים שגרמה לפער אדיר בתחום זה, בין השירותים שמקבלים הישראלים לאלה שמקבלים אזרחים במדינות מערביות אחרות.

 

על פי הערכות, ממשלת ישראל צריכה להשקיע סכום של 250 מיליארד שקל, על מנת לגשר על הפער בין מערכת התחבורה הציבורית בגוש דן לבין מערכת התחבורה הציבורית במטרופולינים אחרים במערב, כמו פריס, לונדון וניו-יורק, הנהנים מרכבת תחתית מאז תחילת המאה ה-20. לאורך השנים, דחו ממשלות ישראל שוב ושוב את ההשקעה בתשתיות הפיסיות בשל לחצי השעה ועם כל דחייה, הפער הולך וגדל.

 

לפיד: לנקוט צעדים חריפים נגד תכנוני המס

בתוך כך, שר האוצר לפיד נפגש היום עם ראשי רשות המסים והורה להם לנקוט בצעדים חריפים כנגד תכנוני מס של חברות גדולות ובני האלפיון העליון. השיחה נסובה סביב בעיות שונות הפוגעות בהכנסות המדינה ממסים, לרבות העלמות מס ותכנוני מס.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יאיר לפיד, שר האוצר
צילום: אלי מנדלבאום
מומלצים