שתף קטע נבחר

איך למצוא עבודה ב"לינקדאין"

מוצפים בהצעות עבודה ובזימונים לראיונות? זה אמנם נשמע כמו חלום, אך בפועל אתם עלולים לבזבז זמן יקר עד למציאת העבודה הנחשקת. הפתרון: שימוש בלינקדאין, הרשת החברתית-עסקית שתשדך ביניכם ובין מעסיקים פוטנציאלים. גם אם אינכם תרים אחר קריירה חדשה, כדאי שתכירו אותה ותיערכו ליום סגריר

מזה כמה שבועות מחפש חברי הטוב א' עבודה כמתכנת. הוא הפיץ את קורות החיים שלו לחברים, פרסם סטטוס בפייסבוק, פתח פרופיל באתרי חיפוש עבודה ואפילו פנה למספר חברות כוח אדם העוסקות בגיוס עבור חברות גדולות במשק.

 

עוד מדריכים על חיפוש עבודה בערוץ הקריירה :

 

קורות החיים המרשימים שלו עשו את שלהם, ועד מהרה הוא קיבל הצעות עבודה רבות. רבות מדי. הוא הוצף בפניות טלפוניות, זומן לעשרות ראיונות ברחבי הארץ, וענה פעם אחר פעם לכל אותן שאלות משמימות וחוזרות על עצמן. די מהר הבין א' שאם הוא לא יעשה משהו, ומהר, חיפוש העבודה יהפוך עד מהרה לעבודה בפני עצמה.

 

יש כאלו שיגידו שאין דבר כזה "יותר מדי הצעות עבודה", בדיוק כמו שאף אחד לא יתלונן על כך שיש לו יותר מדי כסף. אבל המציאות היא לגמרי אחרת: בתקופה שבה אדם מחפש עבודה, הוא עלול לבזבז משאבים יקרים (זמן, סבלנות, אנרגיות) בראיונות לא רלוונטיים בחברות לא רלוונטיות, ולמצוא את עצמו סחוט לעייפה לאחר מרתון ראיונות מתישים וקשים. מוטב לשמור את המשאבים היקרים האלו לחברות האטרקטיביות באמת, שיכולות להציע אתגרים קרייריסטיים מתאימים לצרכים.

 

ועכשיו נשאל אותך את אותן שאלות ש-294 מעסיקים אחרים שאלו אותך קודם (צילם: shutterstock) (צילם: shutterstock)
ועכשיו נשאל אותך את אותן שאלות ש-294 מעסיקים אחרים שאלו אותך קודם(צילם: shutterstock)

 

בייאושו פנה א' לחפש פתרון לשאלה המטרידה מחפשי עבודה רבים: איך מוצאים את המשרות המתאימות, מנהלים נטוורקינג יעיל, ובו בזמן חוסכים זמן, אנרגיות והתרוצצות מיותרת. התשובה שלו הייתה חד-משמעית: משתמשים ברשת החברתית העסקית - לינקדאין.

 

המטרה של א' הייתה פשוטה: להימנע ככל האפשר מתקשורת טלפונית, פינג-פונג מילולי חסר תועלת ופגישות פנים-אל-פנים עם מעסיקים לא רלוונטיים. הוא אולי יישמע לכם סנוב, אבל האמת היא שהרבה מאוד עובדים טובים ומבוקשים חווים את המציאות המטרידה הזו, ומטלטלים בין מעסיקים שונים, אגב שחיקה מסיבית ומהירה מאוד - שבסופו של דבר גורמת להם להתפשר על מעסיק בינוני רק כדי לעצור את החיפוש המתיש.

 

גם אלו שלא מצליחים למצוא עבודה מהר, יפיקו תועלת מרובה משימוש ברשת החברתית העסקית, ששמה דגש בעיקר על השוק המקצועי ועוסקת באופן אינטנסיבי בהגשת סיוע למחפשי עבודה ומגייסים בחברות. הנה כמה טיפים שא' הסכים לחלוק איתי, ואתכם.

 

אז איך עושים את זה?

1. שימוש קבוע ולא חד-פעמי ומוכוון מטרה

 

הכלל הראשון לשימוש נכון בלינקדאין לצורך חיפוש עבודה - לא להשתמש בו רק לצורך חיפוש עבודה. אנשים רבים מרעננים את הפרופיל שלהם באתר רק בתקופות שבין משרות. מיותר לציין שהדבר משפיע לרעה על היכולת שלהם ליצור קשרים עסקיים ארוכי-טווח, ולמעשה אין כך כל הבדל בין חיפוש עבודה בצורה הזו, לבין כל דרך אחרת. במילים אחרות: זה לא יעיל במיוחד.

 

2. עדכונים שוטפים

 

ראשית חוכמה היא לשמור על פרופיל מעודכן ומייצג בכל עת. למדתם משהו חדש? רכשתם ידע נוסף? העשרתם את הרפרטואר שלכם? קיבלתם קידום? אוצו רוצו לעדכן את האתר. העדכונים שלכם יוצפו לחברים שלכם ויקדמו את הניראות שלכם ביומיום. כך לא תיראו כמו זרים גמורים ביום שבו תחליטו לחפש מקום חדש או תחפשו את התפקיד הבא שלכם. בנוסף, הדבר יגרום להקפצת הפרופיל שלכם לחברים של חברים, ואתם עשויים לקבל הצעות עבודה מפתות גם כשלא חשבתם להחליף תפקיד. תמיד כיף להיות מחוזר ולקבל הצעות לשדרוג הקריירה.

 

3. חפשו את החברים שלכם

 

כמו כל רשת חברתית אחרת, גם לינקדאין מדרגת אתכם לפי מספר החברים שלכם ומספר הקשרים שאתם מנהלים בה. זה לא אומר שאתם צריכים להציע לכל עובר אורח להתחבר לפרופיל שלכם, אבל אתם בהחלט לא רוצים לפספס הזדמנות לחדש קשרים עם אנשים ממקומות עבודה קודמים שלכם. אל תפעילו שיפוט מוקדם ומוגזם, אם אתם מכירים מישהו, ואין לכם משהו ספציפי נגדו, כדאי שתצרפו אותו לרשימה: אנשים מתקדמים, מפתחים קשרים ומגיעים לעמדות כוח (או מפתחים קשרים עם אנשים בעמדות כוח, שזה יעיל לא פחות).

 

4. חלקו מחמאות (אבל על אמת)

 

כל בני האדם אוהבים לקבל מחמאה, בעיקר כזו שמגיעה מעומק הלב, ומאדם שאנחנו אוהבים ומעריכים במיוחד. הדבר נכון גם לחיפוש עבודה. במקום לשבת בלינקדאין ולחכות שמשהו טוב יקרה, התחילו להרעיף שבחים ומחמאות על אנשים שאיתם עבדתם ועליהם הייתם ממליצים. אל תשקרו, אל תכתבו דברים שאינכם מאמינים בהם, ויותר מכל - אל תעשו העתק-הדבק להמלצות שלכם. זה לא מכובד וגובל בספאם. כן כדאי לנסות לתאר מה עשיתם יחד, על אילו פרויקטים עבדתם, ומה הייתה מידת ההתרשמות שלכם מהאדם עליו אתם כותבים המלצה.

 

"ובנוסף יוסי הפגין בעבודתו כישורי מולטי-טאסקינג נפלאים" (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
"ובנוסף יוסי הפגין בעבודתו כישורי מולטי-טאסקינג נפלאים"(צילום: shutterstock)

 

5. אל תהססו לבקש המלצות

 

לאחר שכתבתם המלצות, רוב האנשים ישמחו להשיב לכם תודה ולכתוב לכם המלצה משלהם. אבל אם זה לא קרה, אל תהססו לפנות אליהם ולבקש המלצה, כמובן לאחר תקופת צינון מאז כתבתם בעצמכם את ההמלצה עליהם. אתם לא רוצים לצאת אינטרסנטיים, גם אם אתם לגמרי כאלו. לא צריך לפנות רק למנהלים בכירים, המלצה רהוטה וטובה מעמית שעבד מולכם (ולא בהכרח מעליכם) היא מדד ליכולת שלכם לנהל קשרים חברתיים ולעבוד טוב בצוות. מעסיקים אוהבים מגוון שכזה, שמעיד על העובד הפוטנציאלי ומעלה את קרנו בעיניהם.

 

6. אל תרכשו המלצות בתשלום

 

האם כדאי לרכוש המלצות בתשלום? התשובה חד-משמעית: לא. מעבר לעובדה שזה סוג של רמאות שפוגעת באמינות שלכם, להמלצות בתשלום אין ערך של ממש. לרוב עומד מאחוריהם פרופיל מזויף ולא רלוונטי. בקלות אפשר יהיה לראות שאין ביניכם לבין האדם שכתב את ההמלצה שום קשר, וזה יכול לגרום למעסיקים לברוח מכם כמו מאש (ובצדק).

 

7. בחרו תחומי עיסוק ספציפיים וממוקדים, אך מגוונים

 

לינקדאין מאפשרת לבחור תחומי עיסוק רבים, כך שאתם יכולים לבנות לעצמכם מגוון רחב של נושאים שבהם אתם עוסקים ומבינים. החברים שלכם יוכלו להמליץ ולומר אם אתם אכן בקיאים בנושאים אלו או לאו. הדבר מוסיף לאמינות שלכם ומעבה את היכולת שלכם לקרוץ למעסיקים פוטנציאליים. אל תפספסו את ההזדמנות הזו, בחרו תחומי עיסוק אמיתיים, המליצו על חברים ובקשו המלצות בחזרה.

 

8. הצטרפו לקבוצות עניין

 

חלק ניכר מהקשרים העסקיים בלינקדאין נוצרים בתוך קבוצת העניין הפועלות באתר, ומאפשרות למומחים בתחומים שונים (או סתם עובדים בתחום) לנהל דיונים ושיחות, לשתף בבעיות ובשאלות ולקחת חלק ברב-שיח פומבי על עניינים הקשורים בעיסוק ובמקצוע. זה המקום המושלם להראות בקיאות, לתרום מהידע שלכם ולרכוש מקום של כבוד בקהילה. כמו בכל תחום אחר, גם כאן כדאי לעשות זאת בהדרגה - אל "תתנפלו" על קבוצות, הימנעו מהצטרפות לעשרות קבוצות, ואף פעם אל תפציצו את הפורומים בתגובות בזמן קצר. זה לא נראה טוב ורק יעורר אנטגוניזם כלפיכם.

 

9. כתבו את האמת ואל "תשדרגו" את עצמכם

 

אחד הכללים הבסיסיים שרוב המשתמשים שאני מכיר מפספסים. אנשים עושים לעצמם שדרוגים, מחלקים סופרלטיבים עצמיים מופרכים ומגזימים בחשיבותם העצמית. אתם לא צריכים להיות צנועים מדי - בכל זאת, המקום נועד להצגת הכישורים שלכם ואתם צריכים להיות גאים ושמחים לעשות זאת - אבל אתם גם לא צריכים להצטייר כמושלמים או מוצלחים יותר מכפי שאתם באמת. הכנות היא בעלת ערך עצום במפגש שלכם עם המרחב הווירטואלי, ובעיקר בענייני נטוורקינג הדיוק וההקפדה על האמת יעזרו לכם יותר מאשר פומפוזיות וניפוח חזה מוגזם. מקום העבודה המושלם עבורכם יהיה כזה שיקבל אתכם כמו שאתם, בלי תוספות, בלי שקרים ובלי עיוותי מציאות. קצת כמו דייטינג, כשחושבים על זה.

 

10. בחרו תמונת פרופיל מייצגת

 

אנשים חושבים שבגלל שמדובר ברשת חברתית-עסקית, הם צריכים לשים תמונה שלהם בחליפה ובעניבה, למרות שביומיום הם מסתובבים בטי-שירט וג'ינס. יהיו מומחי מיצוב שיגידו לכם להגיע לראיונות עבודה מצוחצחים ולבושים למשעי, ויהיו כאלה שיגידו לכם שזה שטות גמורה, ושעליכם להגיע לבושים "קז'ואל" או לכל היותר בצורה שתואמת את המקצוע בו אתם עוסקים. כנ"ל לגבי לינקדאין: צרפו תמונה שמייצגת יום רגיל בחייכם העסקיים. אם אתם לובשים חליפה לעבודה, הצטלמו עם חליפה ועניבה. אם אתם מגיעים עם טי-שירט למשרד, עדיף שתשאירו את הצילום עם חליפת בר-המצווה שלכם בצד ותבחרו בתמונה ריאליסטית יותר.

 

השורה התחתונה

כמו ברוב פעילויות הרשת, האופי שלכם צריך להיות חוד-החנית של הפרופיל שלכם, והוא צריך להשתקף בפעילות המקוונת שלכם. אם אתם טיפוסים מעונבים ופורמליים, השתדלו שהפרופיל שלכם יציג זאת לעולם.

 

אם אתם יצירתיים, חורגים מהנורמה ובעלי אופי אמנותי-אקספרסיבי, עשו לעצמכם ולמעסיקים שלכם טובה והיו מי שאתם באמת, והימנעו מהסתרת הצדדים המקסימים באמת באישיותכם. אף אחד לא מושלם, ומי שמנסה להצטייר ככזה חושף את עצמו להרמת גבה ולספקות בקרב מעסיקים פוטנציאליים רבים.

 

שימוש קבוע בלינקדאין יאפשר לכם לבנות נטוורקינג יעיל ושימושי, שבשעת הצורך יתן לכם הזדמנות ממשית לקדם את הקריירה שלכם. אל תחכו ליום סגריר, התחילו בפעילות כבר היום, דאגו לפרופיל מצוחצח ומרשים (אבל לא מוגזם), שיעבוד בשבילכם מסביב לשעון ויהיה שם בשבילכם כשתזדקקו לו.

פורסם לראשונה 04/04/2013 23:15

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
איך מנהלים נטוורקינג יעיל?
צילום: shutterstock
מומלצים