שתף קטע נבחר

איור: Shutterstock

תפסיק להתלונן! על מלכודת תשומת הלב השלילית

היא מנדנדת לכם שתקנו לה פיצה - ובסוף אוכלת רק ביס, הוא מקבל כל מה שהוא רוצה - אבל תמיד מוצא משהו חדש להתלונן לגביו: כולם יודעים שילדים מחפשים תשומת לב בהתנהגות שלילית - אבל איך באמת צריך להתמודד עם זה? דני גיל מסביר

פער עצום קיים בין המידע המצוי בימינו בידי ההורים לבין יכולת היישום. כולנו יודעים שצריך להכיל את הילד, להתעלם מהבכי שלו, להציב גבול בלי להתחשבן איתו, לקבל אותו כמו שהוא אף שלא נקבל כל התנהגות - כל אלו הן תובנות מודרניות שהצליחו לשכנע רבים מאתנו שככה זה טוב, אלא שבמפגש מול הילד תמיד עולה השאלה: "רבאק, אבל איך עושים את זה?".

 

מלכודת תשומת הלב השלילית היא דוגמה טובה שממחישה את הפער הזה. זו מלכודת שכולנו נופלים בה, במידה זו או אחרת. כמובן שגם אני. זה הרי לא דבר רע לשאוף להיות הורים מושלמים, אבל לחשוב שאנחנו באמת יכולים להיות כאלה זהו מתכון בטוח לחיים עם תחושות כישלון קבועה.

 

לטורים נוספים של דני גיל בערוץ הורים:

"אני אמא טובה!": הגיע הזמן שתפרגנו לעצמכם

 

מהי מלכודת תשומת הלב השלילית?

מלכודת, בהגדרתה, היא מכשול שאנחנו לא רואים. אם אני רץ להנאתי כאשר לפניי קיר בטון ואני ממשיך ורץ עד שאני נתקע בו בחוזקה, אפשר אולי לומר שיצאתי "טמבל" אבל אי אפשר לומר שנפלתי לתוך מלכודת, שכן הקיר היה שם במלוא נכחותו, יצוק מבטון ולא מזכוכית שקופה, ולכן מצופה היה ממני לראות אותו.

 

תשומת לב שלילית היא דבר שאנחנו עושים בתגובה למעשיו של הילד ושנותן בו מוטיבציה לחזור בדיוק על אותם מעשים שרצינו למנוע. לדוגמה: בן השלוש מקבל נשיקת לילה טוב ומרגע זה קם מהמיטה כל שתי דקות ורץ אל ההורים המותשים שלו. וההורים? הם לא פראיירים. הם גוערים ונוזפים בו, אך למרות הכול (או אולי בגלל הכול?) - הילד בשלו. יתרה מכך, ככל שהם עסוקים בו יותר כך הוא מרגיז אותם יותר ויותר.

 

מה שההורים לא יודעים הוא שהילד שלהם, כמו כל ילד, זקוק לתשומת הלב של הוריו ולכן ככל שהם עסוקים בו הם למעשה מעודדים את ההתנהגות אותה הם מבקשים למנוע. נשמע הגיוני? לכאורה כן, אלא ששאלה אחת מסקרנת במיוחד נשארת תמיד פתוחה אצל ההורים, וכל זמן שהיא פתוחה התובנה הזו נשמעת לא הגיונית בעליל: כיצד קורה שדווקא אחרי שכעסנו עליו, הרמנו את הקול וככל הנראה הוא "חטף" מספיק, דווקא אז הוא חוזר בנחישות להציק לנו באותם המעשים שהכעיסו אותנו רק לפני דקות אחדות.

 

גם כאשר ההורים מבינים שתשומת הלב השלילית מעודדת את הילד לחזור להתנהגות שהם מבקשים למנוע, עדיין עולה השאלה מדוע הוא מעוניין בתשומת לב שלילית? הלא היא שלילית?!

 

החוקים של תשומת הלב השלילית

ישנם שני חוקים לתשומת הלב השלילית, שבאמצעותם ניתן לענות על השאלה.

 

חוק מספר 1: הילד זקוק לתשומת לב חיובית, אך לפני הכול הוא זקוק לתשומת לב

ילדים רוצים לקבל יחס חם ואוהב מההורים שלהם, אך לפני הכול הם רוצים לקבל יחס. התחושה שההורים נוכחים בעולמם, שהם "רואים" אותם ועסוקים בהם היא "אוויר לנשימה" עבור הילדים ובראש סדר העדיפויות שלהם, עד כדי כך שהם רוצים אותם לצידם - בטוב וברע, העיקר שיהיו שם עבורם.

 

כאשר הורים מפגינים את מלוא נכחותם בזמן שהילד מקשה עליהם בדרכו הם בעצם יוצרים עבורו "מסלול בטוח" להרוויח אותם במלוא נוכחותם. והילד, רציונאלי מטבעו, לומד מהר את הטריק ולוחץ על הכפתורים ש"עובדים" עבורו. אותו בן שלוש שהזכרנו קודם, שקם כל שתי דקות ממיטתו, עושה את החשבון הפשוט: אם אשאר במיטה אני לא יודע מה ההורים שלי יעשו, אבל הם בטח לא יהיו עסוקים בי. לעומת זאת, אם אקום אליהם אני יודע בוודאות שהם יהיו עסוקים בי.

 

מכיוון שהורים לא יכולים להיות עסוקים בילדיהם 24 שעות ביממה, אלו הם בדיוק המקומות להציב גבולות. וכך הורים שמודעים לעובדה שתשומת לב עשויה להיות מעודדת, גם כשהיא שלילית, יחזירו את הילד למיטה בצורה עניינית, נטולת מילים והתחשבנויות.

 

חוק מספר 2: המוטיבציה של הילד לקבלת תשומת לב היא תמידית

את הנוכחות ההורית שלנו הילד יבקש תמיד, כלומר גם אם סיימנו זה עתה להרכיב פאזל יחד והיה לנו כיף - עדיין הילד ירצה אותנו איתו. לכן, לענייננו זה, מיותר שנתאמץ ליצור את היחס הזה באופן יזום ונקודתי, דוגמת "זמן האיכות" המזוייף, כי את הנוכחות ההורית הילד יבקש תמיד, ואין בקשתו סימן לכך שאנחנו מזניחים את צרכיו הרגשיים ו"לא מקדישים לו מספיק".

 

אם כך, הורים, אל נא תחיו באשליות: תשומת לב שלילית לא פוטרים על ידי מתן תשומת לב חיובית, כפי שממתקים לא פוטרים על ידי מתן אוכל בריא. נתחיל בכך שנמנע את הממתקים ובכך נשאיר מקום לאוכל הבריא, כלומר, נמנע מהילדים את תשומת הלב השלילית ובכך נפנה מקום להתנהלות הבריאה - וזו המטרה.

 

מדוע ההבנה הזו חשובה כל כך? כי הרבה הורים, דווקא מעצם היותם בקיאים בחוק מספר 1, אומרים לעצמם: אם הילד שלי מנדנד לי עכשיו כי לא קניתי לו "זבלונים", אשאל אותו איך היה בחוג ג'ודו, שכן תשומת לב הוא מבקש. אלא שהילד יודע להבחין במניפולציה, ודוחה כל ניסיון שלנו להסיח את דעתו.

 

איך, אם כן, ניתן להימנע ממתן תשומת לב שלילית?

הדרך היחידה להימנע ממתן תשומת לב שלילית היא למנוע אותה ולהמתין עד שהילד יבחר לחזור אלינו מפוייס. ברגע שהוא יבחין בכך שההורים שלו "עוברים הלאה" ומשוחחים ביניהם על ענייני היום, ברגע שיבחין שאנו משוחחים עם אחיו המפוייס ממילא, ברגע שיבין שהוא לא מרכז העולם - אז נזכה לראות אותו חוזר אלינו מפוייס. על כן, אפילו באופן יזום, ניצור את האלטרנטיבה הבריאה ונפנה מקום לאווירה רגועה ושיחות נעימות כדי לאפשר לילדים שלנו לבחור להשתלב במקום הראוי, להם ולנו.

 

זו אלטרנטיבה שחשוב שניצור, לא רק עבור הילד הלא מרוצה אלא גם עבור אחיו המפוייס, שאם לא כן ימצא גם הוא את הדרך להגיע למקום שבו מרוויחים הכי הרבה את אמא ואבא - להיות לא מרוצה, להתלונן, לנג'ס, ולעשות את כל מה שאמא ואבא לא אוהבים.

 

השיטה: אל תיכנסו לדיון

היא תמיד מבקשת את מה שאחותה מבקשת; תמיד רוצה שיקנו לה, אבל בסוף לא אוכלת; תמיד לא רעבה כאשר אוכלים, אבל "נזכרת" שהיא רעבה כאשר כולם אומרים "להתראות" ונפרדים. ואנו, ככל שאנחנו מתייחסים לדבר שמציק לנו והופכים אותו ל"אישיו", כך אנחנו מקבעים את דפוס ההתנהגות שמוציא אותנו מדעתנו. למה? כי במקומות האלה הילדה מרוויחה מקסימום הורים.

 

דמיינו לרגע ילד בן השש. בגילו היינו מצפים ש"ישחרר" אותנו כבר, ובכל זאת הוא רוצה שנלווה אותו לשירותים ושנשאר איתו כי החושך שבחדר הסמוך מטריד אותו והוא מפחד. אנחנו נראה אותו נחוש ועיקש להיאבק על הנוכחות שלנו, והרבה הורים טועים בעודם חושבים שהרווח של הילד הוא בכניעה שלנו, בכך שבסופו של דבר הוא תמיד מקבל את מה שהוא רוצה. אלא שהרווח הזה, כל עוד קיים, הוא רווח משני. הרווח העיקרי טמון בעצם המאבק: בכך שנסרב לבקשתו והוא יסביר לנו שהוא לא יכול לבד, ונשאל אותו מדוע הוא לא יכול לבד, והוא ישיב לנו שהוא כרגיל מפחד לבד, ואז נזכיר לו שהוא כבר ילד גדול, והוא בתגובה ישאל אם אנחנו באים כבר (!!!). הנה, הילד רצה את תשומת הלב שלנו - וקיבל אותה במלואה.

 

את מלכודת תשומת הלב השלילית יהיה לנו קל יותר לזהות בקצוות, כאשר הילד מציק. אבל כאשר בקשותיו לגיטימיות אנו ניצבים בפני סיטואציה שהגדרתה אינה ברורה לנו, ולכן מתקשים לדעת כיצד לפעול.

 

מה עושים במצבים כאלו? ההצעה שלי: כאשר הבקשות של הילדים לגיטימיות, תנו להם את הלגיטימציה במקום להתחשבן אתם.

אם הוא ביקש שנקנה לו פיצה והוא לא אוכל - זה לא מעניין אותנו למה הוא ביקש ולמה היא לא אוכל. אנחנו לא עסוקים בכך, לא מעסיקים אותו בכך ובעיקר לא מאפשרים לו להעסיק בכך אותנו.

 

נכון, ככל הנראה הצדק אתנו. הוצאנו כסף לחינם, השקענו זמן לחינם, אבל לא המקרה הבודד מטריד אותנו אלא התופעה, דפוס הפעולה של הילד החוזר על עצמו. אם אנחנו רוצים למנוע אותה, עלינו להיות חכמים ולא צודקים. בין אם תחליטו שאתם מספקים את רצונו של הילד ובין אם תסרבו בנחישות, החשוב הוא שתמנעו את הדיון, כי הדיון הוא המלכודת, והוא הדיון שבו הילדים נסוגים לשפה ילדותית, לעתים בלתי נסבלת, ובמקום שנציב כאן את הגבול - אנחנו מבזבזים את כל האנרגיות שלנו על עניינים של מה בכך.

 

לסיום אשתף אתכם בטור הראשון שכתבתי במדור הזה, לא בתוכן שלו אלא בחוויה שלי ככותב. חמש דקות לאחר שהטור עלה לאוויר נכנסתי בסקרנות לאתר ו... מה לדעתכם רציתי לראות? כמובן שרציתי את התגובות שלכם, הגולשים. היה לי חשוב לקבל את תגובותיכם האוהדות, אך לפני הכול היה לי חשוב לקבל תגובות. כאלה אנחנו בני האדם – רוצים שיראו אותנו לטובה, אך לפני הכול רוצים שיראו אותנו.


הכותב הוא אב לשניים, מחבר המדריך להורה המודרני "אלוהים בגובה העיניים" ומנהל הפורום באתר סופר-דדי




 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
מה היא רוצה הפעם?
צילום: shutterstock
דני גיל
צילום: צביקה גולדשטיין
מומלצים