שתף קטע נבחר

רכבת ישראל הסתירה תאונה חמורה וסיכנה נוסעים

בעקבות חשיפת ynet, חקירת תאונת הרכבות בלוד מאשרת כי הרכבת לא עדכנה את משרד התחבורה, נהגי קטר לא בקיאים בהוראות ונהלים וכי בשנים האחרונות ניזוקו בתאונות דומות עשרות קרונות שהושבתו לתקופות ארוכות. הנזקים נאמדים במיליונים רבים

רכבת ישראל לא דיווחה למשרד התחבורה על תאונת רכבות חמורה, וחיי הנוסעים הועמדו בסכנה. כך קובע משרד התחבורה בדו"ח חקירה של תאונת רכבות, שנחשפה ב-ynet. בתאונה נפגעו 11 קרונות דו-קומתיים, אך שלושת הנהגים שהיו מעורבים בתאונה בחרו שלא לדווח עליה. כתוצאה מכך המשיכה אחת הרכבות המעורבות לפעול כרגיל, תוך סיכון חיי נוסעים ועובדים. הנזק לקרונות התגלה בטיפול תחזוקה שגרתי, זמן רב אחרי התאונה.

 

 

"לא נמסר דיווח על האירוע למשרד התחבורה, למרות שקיים נוהל שמחייב דיווח מיידי", מבהיר דו"ח החקירה, שהוגש למנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי. בהמשך מציין הדו"ח כי רק לאחר ששלח המשרד שאילתה, התקבל דיווח מהרכבת אודות האירוע. אלא שגם אז "מהדיווח שהתקבל לא ניתן היה להסיק מהי עוצמת הנזק ושמערך הרכבת פסל והסיע נוסעים למרות הנזקים שנגרמו לקרונות".

 

"עוצמת המכה הורגשה על-ידי שלושה נהגים אך אף אחד לא דיווח" (צילום: נועם ס) (צילום: נועם ס)
"עוצמת המכה הורגשה על-ידי שלושה נהגים אך אף אחד לא דיווח"(צילום: נועם ס)

 

"רמת הבקיאות אינה מספקת"

דו"ח החקירה כולל מסקנה חמורה בנוגע לנהגי קטר ברכבת ישראל. "בכל התשאולים שנעשו לנהגים, הן באירוע הזה והן באירועים אחרים, נמצא כי למרות ההכשרה, ההדרכה והרענון, רמת הבקיאות בנהלים והוראות אינה מספקת", קובע מחבר הדו"ח. יש לציין כי התאונה, שאירעה במוסך בלוד, נגרמה בגלל שנהג אחת הרכבות האיץ עד מהירות גבוהה פי 4 מהמותר במתחם הרכבת - 20 במקום 5 קמ"ש.

 

מהדו"ח עולה עוד כי תאונות בשטח המוסך בלוד הן אירוע שכיח יחסית - בין 2010 ו-2012 דווח על 13 אירועים בטיחותיים במקום, ובהם התנגשות רכבות ופגיעה בכלי רכב. על-פי הדו"ח, "בשנים האחרונות נגרמו נזקים דומים ב-27 קרונות דו-קומתיים, בנוסף ל-11 הקרונות שנפגעו באירוע זה, שאף הם הושבתו לתקופות ארוכות וחלקם נשלחו לתיקון בחו"ל". עלויות התיקון, כך מעריכים מקורות המקורבים להנהלת הרכבת, נאמדות במיליונים רבים של שקלים.

 

במשרד התחבורה גם טוענים כי ברכישת ציוד נייד שביצעה הרכבת לאחרונה, לא הותאם מפרט הקרונות לדרישות התקנים האירופיים בכל הנוגע להתנגשות במהירויות נמוכות. זאת, למרות שבמשרד אומרים כי "אירועים של התנגשות במהירות נמוכה אירעו מספר פעמים במתחמים, ולמרות העובדה שגוף קרונות ה-DD (ר"ת: דאבל-דק) רגיש במיוחד לכל חריגה ברמת המאמצים... (ו)על אף שסוג ציוד זה הופך להיות הציוד העיקרי בשנים הקרובות".

 

הקרונות לא חזרו לפעילות

במכתב ששלח אתמול (א') מנכ"ל משרד התחבורה למנכ"ל הרכבת, בועז צפריר, מובהר כי המשרד החליט לאמץ את כל המסקנות הכלולות בדו"ח החקירה. מהמכתב עולה גם כי הקרונות שנפגעו בתאונה עוד לא חזרו לפעילות, כמעט ארבעה חודשים לאחר האירוע. יש לציין כי אחת ההמלצות קובעת כי בכירים במשרד התחבורה יחוברו למערכת הדיווחים שמפיק מרכז הבקרה והשליטה של הרכבת - עדות למשבר אמון חריף בין המשרד והנהלת החברה.

 

בתגובה לממצא הדו"ח לפיו נמנעה הרכבת מלדווח על האירוע למשרד התחבורה, אומרים היום (ב') בחברה ל-ynet כי "הרכבת מקפידה לדווח על אירועים למשרד התחבורה, בהתאם לנוהל הדיווח. במקרה הנ"ל, עצם קיומו של האירוע התגלה רק לאחר 24 שעות, כאשר עוצמת האירוע ומשמעויותיו נתגלו בשלב מאוחר יותר, בזמן שראש אגף רכבות במשרד כבר היה מעודכן ומעורה".

 

בהתייחסות לממצאים אודות בקיאות הנהגים בנהלים, מסבירים ברכבת כי הם "פועלים ללא הרף לשיפור ההדרכות הניתנות לעובדי החברה, על-מנת לשפר את בקיאותם בנהלים ובהוראות הרכבת". בחברה גם מציינים כי נהג הרכבת שגרם לתאונה ונמנע מלדווח, פוטר. בנוגע לטענה שמעלה הדו"ח בעניין רכש קרונות חדשים, אומרים בחברה כי "הציוד שנרכש הוא ציוד מקובל באירופה, ונמצא בשימוש במספר ציי רכבות באירופה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מנכ"ל הרכבת, בועז צפריר
צילום: מוטי קמחי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים