שתף קטע נבחר

עצמאית בשטח: 10 צעדים להחלפת גלגל

חושבת שלהחליף פנצ'ר זה דבר מסובך? יכול להיות שלא לימדו אותך את זה כמו שצריך ואולי אף פעם לא העזת. נויה שגיב, מדריכה במאגמה צ'אלנג', מסבירה איך עושים את זה הכי בקלות. על אמצעי מניעה, על ההנאה תוך כדי, ועל איזה כיף היה

קודם כל, זה קורה - זה קורה כשנוהגים הרבה. זה קורה כשנוהגים בדרכי שטח ועפר ולפעמים גם סתם בכביש. אז קודם כל בלי לחץ, זה בסה"כ פנצ'ר - נכון, את תמיד יכולה להתקשר לאיש מקצוע. אבל לפעמים כיף לעשות את זה לבד ותמיד כדאי לדעת איך להסתדר.

 

רוצה לצאת לשטח ולהתנסות? הירשמי למאגמה צ'אלנג'

 

אל תתרגשי, קחי את הג'ק ותחליפי בעצמך (צילום: סורן ססיאן) (צילום: סורן ססיאן)
אל תתרגשי, קחי את הג'ק ותחליפי בעצמך(צילום: סורן ססיאן)

 

בטיחות, בטיחות, בטיחות

חיי אדם הם הדבר החשוב יותר ולכן נתחיל בבטיחות:

 

10 כללי בטיחות בסיסיים בהחלפת גלגל:

  1. לעצור בהקדם במקום מישורי ככל האפשר ובשול הדרך
  2. לדומם מנוע
  3. לוודא שכל הנוסעים יצאו מהרכב
  4. בזמן החלפת הגלגל לא מוציאים כלום מהרכב, לא נשענים על הרכב, לא פותחים דלתות ולא נוגעים ברכב.
  5. לא לעמוד על הכביש!
  6. ללבוש אפוד זרחני ולהציב משולש אזהרה מאחורי הרכב כדי להזהיר רכבים אחרים
  7. "לאבטח" את הרכב מתזוזה באמצעות הנחת אבנים לפני ואחרי הגלגלים (לא לשכוח להוציא אותן לפני שמתניעים ומתחילים בנסיעה)
  8. להשאיר את הרכב בהילוך (במקרה של גיר הילוכים)
  9. לדייק במיקום של הנחת הג'ק- לא בחלק גמיש ושביר של פח אלא בחלק יציב של שלדת הרכב
  10. לבצע את כל הפעולות באופן כזה שלא יפגע לך בגב.

 

איפה הג'ק? מה זה ג'ק?!

לפני שמתחילים לנהוג כדאי, מומלץ ואפילו הכרחי להכיר את ציוד החילוץ הבסיסי שנמצא בכל רכב. לפני הפנצ'ר, לפני החושך, לפני הגשם, לפני הלחץ. ברוגע, בנחת, כחלק מההתיידדות עם הסביבה החדשה. (וזה נכון, אגב לא רק לגבי מסעות שטח של מאגמה, אלא גם לרכב הפרטי שנוהגים בו בבית).

 

מה אנחנו מחפשות?

א. איפה נמצא הגלגל החלופי? (וכדאי לדעת גם איך משחררים אותו).

ב. איפה נמצא הג'ק (זה המכשיר שבעזרתו מעלים את הרכב והוא יכול להיות ידני או הידרואלי).

ג. איפה נמצאת הידית לסיבוב הג'ק - זאת הידית שאותה ניתן לחבר לג'ק כדי להקל על הסיבוב.

 

ג'ק והידית שבעזרתה מרימים ומורידים את הג'ק (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
ג'ק והידית שבעזרתה מרימים ומורידים את הג'ק(צילום: shutterstock)

 

ד. איפה נמצא המפתח לברגים של הגלגל.

ה. איפה נמצא משולש האזהרה.

 

בדרך כלל, כל הציוד הזה יהיה בתא המטען, מתחת לשטיח שברצפת הרכב או במעין תא בבגאז'. יש רכבים בהם הציוד נמצא מתחת למושבים האחוריים (כך שבשביל לשלוף אותו צריך להרים את המושבים האחוריים). בכל מקרה, הדבר החשוב הוא שאת יודעת בדיוק איפה ברכב שלך נמצאת הערכה הזאת ושאת זוכרת גם להחזיר אותה למקום, בשביל הפעם הבאה.

 

מפתח ברגים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
מפתח ברגים(צילום: shutterstock)
 

 

טיפ קטן: אפשר וכדאי לוודא לפני תחילת הנסיעה שכל הגלגלים תקינים ושאין פנצ'רים. איך עושים את זה? מאוד פשוט. מסתכלים על ארבעת הגלגלים, בועטים בהם קלות לוודא שיש בכולם אוויר. ורק אז יוצאים לדרך. זאת בדיקה שלוקחת 10 שניות ויכולה לחסוך אחר כך לא רק זמן ועצבים, אלא גם תקלות בתחום הבטיחות וחיי אדם.

 

מזעור נזקים, אפשר? ברור שאפשר!

קודם כל נבהיר מהם "נזקים": נזק קל- הוא הנזק לגלגל. נזק כבד- נזקים שעלולים להיגרם לגוף ולנפש, כאשר נוסעים ברכב לא מאוזן - דבר שיכול לפגוע ביציבות ובהיגוי ולגרום לתאונה.

 

פנצר יכול לגרום לנזקים, החל מנזק לגלגל ועד לתאונה (צילום: index open) (צילום: index open)
פנצר יכול לגרום לנזקים, החל מנזק לגלגל ועד לתאונה(צילום: index open)

 

איך אפשר למזער נזקים? הטיפ החשוב הוא תשומת לב וכנות. אם את נוהגת ברכב ומרגישה משהו מוזר (רעשים או חוסר איזון) סימן שיש בעיה. חשוב מאוד לעצור במקום מותר ובטוח, ללבוש אפוד זרחני, לצאת בזהירות ולבדוק אם יש בעיה. עדיף להיות זהירה ורגועה, מאשר לגרום לנזקים- קלים או חלילה כבדים. וכמו בחיים- הכחשת המציאות רק גורמת לריבית בנזקים. אז תהיי כנה עם עצמך.

 

אז איך מחליפים גלגל בעשרה צעדים?

ההסבר שאתן כאן כללי מאוד, ולא מתייחס לתנאי שטח שונים וקשים. (זוויות, בוץ, גשם, חושך ואלף ואחד דברים).

 

  1. מוודאים שהרכב לא מותנע.
  2. מוצאים את ערכת ציוד החלפת הגלגל.
  3. משחררים את הגלגל החלופי ושמים אותו מתחת לרכב ליד הגלגל המפונצ'ר- כאמצעי בטיחות (לא לשכוח- ברגים ביד או בכיס).
  4. משחררים מעט את הברגים של הגלגל המפונצ'ר- שחרור בסיסי, לא לשחרר עד הסוף - פתיחת הברגים תעשה לא על פי סדר (במעגל) אלא בהצלבה (כלומר- פותחים קצת בורג עליון ואז קצת בורג תחתון, קצת ימני, קצת שמאלי).
  5. מציבים את הג'ק מתחת לרכב - במקום המדויק המתאים לכך. אם יש צורך, אפשר להניח את הג'ק על משטח יציב נוסף כמו קוביית עץ, לבנה, או אבן ישרה. 
  6. מתחילים להעלות את הרכב, עד שאפשר לשחרר את הגלגל המפונצ'ר (זהירות זה הרגע הכי לא יציב בסיפור).
  7. משחררים סופית הברגים של הגלגל המפונצ'ר (כזכור, בהצלבה) מוציאים אותו, ומניחים אותו כאמצעי בטיחות נוסף מתחת לרכב.
  8. משחילים את הגלגל החדש למקומו ומחזקים אותו חיזוק ראשוני בעזרת הברגים (בהצלבה)על פי רוב צריך להעלות עוד את הרכב כדי שאפשר יהיה להכניס את הגלגל החדש (הוא גבוה יותר כי יש בו יותר אוויר).
  9. מסובבים את המנואלה של הג'ק ומורידים את הרכב (לא לשכוח להוציא מתחת לרכב את הגלגל המפונצ'ר ולשים אותו בצד).
  10. רק כשהרכב בטוח על הקרקע, מוציאים את הג'ק וממשיכים לחזק את הברגים של הגלגל החדש (ב...הצלבה).

 

וכשהכל נגמר: לא שוכחים להחזיר למקום את הגלגל המפונצ'ר (לאותו מקום שבו היה קודם הגלגל החלופי), יחד עם ציוד החלפת הגלגל ואם יש ציוד נוסף שהורדנו מהג'יפ. אם שמתן אבנים לפני ואחרי הגלגלים לאבטחה, לא לשכוח להוציא אותם לפני שמתניעים ונוסעים.

 

עוד כמה טיפים:

  1. לשמור כל הזמן על הברגים- להחזיק אותם ביד או בכיס, אסור שילכו לאיבוד!
  2. להחזיק בתא הכפפות באופן קבוע פנס - מאוד יעיל כשהפנצ'ר בלילה.
  3. לוודא שלא קופצים לכביש בלהט ההחלפה.
  4. בעצירה הקרובה, שוב לחזק את הברגים
  5. בהזדמנות הראשונה לדאוג לגלגל חלופי חדש! תמיד לנסוע עם 5 גלגלים תקינים!

 

המהדרין מצטלמים לפני, אחרי, ותוך כדי. איזה כיף היה!

 

רוצה לחוות נהיגה בשטח? הירשמי למאגמה צ'אלנג'

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יהונתן צור
הבטיחות חשובה לאורך כל הדרך
צילום: יהונתן צור
מומלצים