שתף קטע נבחר

 

שמיים סגורים: מ-5:00 בבוקר יקורקעו טיסות

11 טיסות יוצאות הוקדמו לשעה 4:00 בבוקר לקראת השביתה שצפויה לפרוץ בחברות התעופה הישראליות במחאה על הסכם "שמיים פתוחים" שיונח מחר על שולחן הממשלה. מנהל נתב"ג זימן ישיבה מיוחדת. המלצה לנוסעים: הקדימו את הגעתכם לטרמינל בשל העומס הצפוי

שיבושים קשים ביותר בטיסות לישראל וממנה צפויים מחר (יום א') מהשעה 5:00 בבוקר. עובדי חברות התעופה הישראליות אל על, ישראייר וארקיע יפתחו בשביתה ללא הגבלת זמן במחאה על כוונת הממשלה לאשר מחר את הסכם "שמיים פתוחים" שנחתם עם מדינות האיחוד האירופי. החברות הישראליות החליטו להקדים 11 מהטיסות היוצאות לשעה 4:00 לפנות בוקר. אל על ביטלה טיסה מפריז. רשות התעופה האזרחית אישרה לאפשר המראות בשעה זו מנתב"ג.

 

מנהל נתב"ג שמואל זכאי הורה על היערכות מיוחדת לטיפול בעשרות הטיסות הצפויות ובאלפי הנוסעים. עם צאת השבת תתקיים ישיבה מיוחדת בראשות זכאי עם כלל הגופים המקצועיים האמונים על מתן השירות לנוסע. ברשות שדות התעופה ממליצים לנוסעים לבדוק עם החברות הישראליות את מועד הטיסות הצפויות הלילה ולהקדים את הגעתם לטרמינל 3 לנוכח העומס הצפוי.

 

לעדכון בטבלת השינויים של אל על - לחצו כאן

 

נתב"ג, הערב  (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
נתב"ג, הערב (צילום: גיל יוחנן)

 

לוח הטיסות בנתב"ג (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
לוח הטיסות בנתב"ג(צילום: גיל יוחנן)

 

"אנחנו ממתינים לראש הממשלה שייתן פתרון ויתחיל משא ומתן", אמר אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות. "אף אחד לא רוצה בשביתה אבל אין ברירה אחרת, זה מונח לפתחו של ראש הממשלה. ריצת האמוק להעביר את זה פשוט מוזרה".

 

הצדדים לסכסוך נמצאים לפי שעה על מסלול התנגשות. שר התחבורה ישראל כץ הודיע בסוף השבוע שהוא אינו מתכוון להתקפל לנוכח איומי השביתה ושההצעה תובא לאישור הממשלה. מנגד, גם ההסתדרות הודיעה הערב שהשביתה עומדת בעינה. השר כץ נועד ביום שישי עם שר האוצר יאיר לפיד. השניים דנו בהשלכות ההסכם. עדיין קיים סיכוי שראש הממשלה בנימין נתניהו יתערב ויוריד את ההסכם מסדר היום של ישיבת הממשלה, אך לפי שעה זה לא קרה.

 

לעיון בהצעה להחלטה על אישור הסכם "שמיים פתוחים" - לחצו כאן 

 

במשרדי התחבורה והאוצר אומרים שההסכם צפוי להגדיל את כמות התיירים שתיכנס לישראל, להוזיל את עלות הטיסות מישראל ליעדים באירופה ולאפשר לנוסע הישראלי להגיע ליעדים חדשים בטיסות ישירות. בוועדי העובדים חוששים מפני פגיעה בחברות הישראליות ובחברות עצמן מתלוננים על תחרות בלתי הוגנת.  

 

ההסכם צפוי לגרום לשחיקה בהכנסותיהן של חברות התעופה הישראליות - אל על, ארקיע וישראייר. כדי לאזן את הפגיעה בחברות, קבעו בממשלה כי ההסכם ייושם בתהליך הדרגתי של חמש שנים, שיעניק לחברות זמן להסתגל לתחרות החדשה שתבוא מצד חברות זרות. כמו כן, צפויה הממשלה לאשר בצמוד להסכם הגדלה של השתתפות המדינה בהוצאות האבטחה של החברות הישראליות בשיעור של חמישה מיליון שקלים בשנה.

 

ההקלות הללו אינן מרגיעות את חברות התעופה. ביום חמישי הודיעו ועדי העובדים של החברות, כי ממחר ישביתו את כל הטיסות מישראל, אם הממשלה לא תיסוג בה מכוונתה לאשר את התוכנית. בהסתדרות טוענים כי "משמעות המהלך היא חיסול חברות התעופה הישראליות ופיטורים ישירים של עשרות אלפי עובדים".

 

המדינה תפצה את אל על בעלויות האבטחה 

ישראל והאיחוד האירופי חתמו בשנה שעברה בראשי תיבות על הסכם "השמיים הפתוחים", לאחר משא ומתן שנמשך יותר משלוש שנים. ההסכם, שצפוי להוזיל את מחירי הטיסות בעקבות גידול בהיצע, מאפשר לכל חברות התעופה באיחוד האירופי להפעיל טיסות ישירות מכול מקום באיחוד אל ישראל וממנה. בדצמבר הודיע ראש הממשלה כי החתימה הסופית על ההסכם תידחה עד לאחר הבחירות.

 

 (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
(צילום: גיל יוחנן)

 (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
(צילום: גיל יוחנן)

 

"ההסכם יאפשר להגדיל ולחזק את התיירות הנכנסת, וכתוצאה מכך לסייע לחוסנו של המשק", נכתב בהצעה להחלטה לאישור ההסכם. עוד מציינים כי ברחבי העולם בוצעו במהלך השנים מחקרים רבים אשר הצביעו על תועלות כלכליות ממשיות כתוצאה מיישום מדיניות תעופה ליברלית של "שמיים פתוחים". לפי הנתונים שהוזכרו בו, יישום המדיניות בתוך האיחוד האירופי הגדילה את מספר צמדי הערים שביניהן יש קשר תעופתי ישיר ב-74% בשנים 2000-1992. בנוסף, תעריפי הטיסות צנחו ב-34% בשנים הללו ושיעור הגידול השנתי בהיקף הנוסעים גדל ל-9% בשנה, בשנים 2002-1998, לעומת 4.8% בשנים 1994-1990.

 

התחזית: גידול ניכר בתיירות הנכנסת

לפי הצעת ההחלטה, במסגרת ההסכם יעודכן שיעור השתתפות המדינה בתקציב אבטחת התעופה של חברות תעופה ישראליות אשר מספקות שירותי אבטחת תעופה, ואל על תקבל פיצוי במסגרת תקציב אבטחת הטיסות משום שהיא מספקת שירותי אבטחה לחברות ישראליות אחרות. עוד נקבע שיוקם פורום בראשות משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ובהשתתפות אל על וחברות התעופה לתיאום ולהעלאת מחלוקות ובירורן.

 

לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים נותנת רוח גבית לממשלה. יו"ר לשכת התיאום צביקה אורן אמר ש"ההסכם טוב למשק. הוא יתרום לתעשיית התיירות, למסחר ולשירותים, יוסיף מקומות עבודה בפריפריה ובמקביל יוזיל לאזרחים את מחירי הטיסה לחו"ל". לדבריו, כבר בשנה הראשונה להפעלתו יתרום ההסכם לגידול של 250 אלף תיירים מאירופה. "המשמעות היא יצירת עוד 10,000 משרות חדשות, חלק ניכר מהן באזורי פריפריה, המשוועים למקומות תעסוקה נוספים. כל שינוי בשוק כלשהו טומן חששות. עם זאת, אי אפשר לעמוד בפני הקידמה והתחרות. תחרות תורמת לפעילות הכלכלית ומיטיבה עם האזרחים. במקרה הזה, הרפורמה תאפשר את הוזלת מחירי הטיסות לחו"ל, לרווחת אזרחי המדינה".

 

עמי פדרמן, נשיא התאחדות המלונות וחבר נשיאות לשכת התיאום, הוסיף שלגידול הצפוי במספר התיירים תהיה השפעה חיובית גם על צריכת המזון, מוצרי החקלאות, המסחר והשירותים: "תעשיית התיירות היא מקור תעסוקה רב ערך, חלק ניכר מכך בפריפריה ובקרב מגזרי אוכלוסיה נזקקים".

 

Read this article in English

 

בהכנת הידיעה השתתפו אביטל להב ובילי פרנקל
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יוחנן
נתב"ג, הערב
צילום: גיל יוחנן
מומלצים