שתף קטע נבחר

מדוע צריך לפתוח את שוק החלפים לתחרות

השליטה של יבואני הרכב בחלפים מקוריים, מתבטאת בין השאר בדרישה לבצע תיקונים במוסכי רשת מורשים. לעיתים זה יוצר בעיות לא פשוטות, כמו במקרה של ש'

המוסך של ש', איש מקצוע ותיק שאינו נמנה על רשת מוסכי שרות של אף יבואן. מצויד במיטב פיתוחי הדיאגנוסטיקה המאפשרים טיפול בכלי רכב מתקדמים. ש' גם אינו מניח למוסך לפגר אחר החידושים בתחום, ומשקיע כל העת ברכישת ידע מתקדם. כל זאת כדי שאכן יוכל לטפל כראוי בכלי רכב מודרניים.

 

בכל זאת, זה לא עוזר לו כאשר הוא נדרש להתמודד מול מוסכי רשת של יבואן. שכן השליטה של מוסכים אלה גם בחלפים מקוריים, מאפשרת להם "לגנוב" לקוחות ממוסכו של ש', תוך מתן מידע כוזב ולא חוקי בדבר אחריות לחלפים אלה.

 

לפני זמן מה הגיע למוסכו של ש' לקוח ותיק, עם מכונית מדגם ביואיק לה-סייבר מודל 1996. הלקוח התלונן שמנוע הרכב מזייף ואפילו כובה לעיתים, ובו בזמן דולקת נורית Check Engine. הרכב נבדק והתגלה כי התקלה נגרמה בגלל חיישן "מסת אוויר" לא תקין.

 

ש' פנה לספק החלפים שלו וביקש חלק חדש מקורי. הספק בדק, ומסר לו כי חברת UMI (יבואנית ביואיק) מביאה לארץ את החלק מארה"ב, לאחר ששופץ במפעל של ג'נרל מוטורס. כחלק מעסקת רכישת החלק, שמחירו 1,845 שקלים, התבקש ש' להחזיר את החלק הלא תקין שיפרק מרכבו , כדי שזה ישלח בתורו לארה"ב לשיפוץ.

 

ספק החלפים אמר לש' כי ירכוש את החלק ממוסך מורשה של UMI, אך הופתע מאד לשמוע את התשובה לשאלה כמה זמן אחריות יהיה לחלק ה"משופץ-מקורי". שכן "המחסנאי במוסך היבואן אמר לספק החלפים, כי אם התיקון לא יתבצע במוסך של החברה או בכל מוסך מורשה אחר של UMI, לא תינתן אחריות לחלף".

 

וזה הפתיע את ש', שכן לדברי, "מדובר בחלק שכדי להחליפו צריך לסגור שני ברגי פיליפס ולחבר תקע חשמלי לשקע קיים. שום דבר מסובך או מורכב". הרגיז אותו עוד יותר הנימוק שניתן לסירוב למתן האחריות: "מוסכים שאינם מורשים של UMI, אינם יודעים לעבוד ועלולים לגרום נזק לרכב". לכן פנה אלינו ש', והתלונן על התנהלותו של המוסך המורשה "שפגע בכבודי המקצועי ובמוניטין שרכשתי כאיש דיאגנוסטיקה במשך שנים רבות, ופגע בפרנסתי".

 

האמת, שגם לנו העסק הריח לא טוב, ניסיון למנוע אחריות לחלק חילוף מקורי, במטרה ללחוץ על הלקוח כדי שיטפל במוסך מורשה של UMI. לכן פנינו למשרד התחבורה, וביקשנו הסברים. "לפי צו הפיקוח על מצרכים ושירותים, האחריות לחלף לא תפחת משלושה חודשים, או 6,000 ק"מ, לפי המוקדם מבניהם. על-פי הצו המוסכם בין הממונה על ההגבלים העסקיים ויבואני הרכב, חל איסור על יבואן רכב לחייב מתן אחריות בטיפול מוסך שירות יבואן. למרות שתוקפו של צו זה פג, מדובר בנוהל מוכר. הנושא מצוי בהליך חקיקה, במסגרת חוק רישוי שירותים לרכב, ובכוונת אגף הרכב לבדוק את התלונה לעומקה", כך ענו.

 

את תשובת משרד התחבורה שלחנו ל-UMI, והתשובה שקיבלנו הייתה: "כל חלק חילוף המיובא ומשווק על-ידי UMI, נמכר עם אחריות החברה לפחות לשלושה חודשים או 6,000 ק"מ, בהתאם לדין. יובהר כי כאשר מוסך מוכר חלק חילוף שסופק ע"י UMI, האחריות לחלק החילוף היא של UMI, ולא של המוסך. UMI מכבדת את אחריותה, גם אם ההתקנה מבוצעת במוסך שאינו מורשה, אם כי במקרה כזה האחריות היא לחלק ולא לטיב ההתקנה. הדברים נכונים גם כאשר מוסך, חנות חלפים או לקוח רוכשים חלק חילוף במחסן החלפים של UMI, לשם התקנתו שלא על-ידי מוסך של רשת השירות.

 

"מבירור שקיימנו עם המוסך נמסר לנו כי מאחר והחלק המבוקש יקר יחסית, הציע המחסנאי לבעל החנות שכדאי שהרכב יכנס למוסך מורשה, כדי לבצע בדיקה מעמיקה ועל-מנת לחסוך בהוצאות מיותרות. בו בזמן הומלץ לו לבצע את העבודה במוסך הרשת, כדי לבצע את העבודה על-ידי מי שמיומן בביצועה". בעקבות פנייתנו הוציאה UMI חוזר לכל מוסכי הרשת, המרענן את הנהלים בדבר איסור התניית אחריות לחלפים בביצוע העבודה באותו מוסך, או במוסכי הרשת".

 

ומה למדנו מהמקרה הזה? מדובר לטעמנו בהוכחה נוספת לצורך ברפורמה מקיפה בענף המוסכים והחלפים, שתנתק את הקשר בין השליטה של יבואני הרכב ביבוא חלפים מקוריים, לבין ביצוע תיקונים במוסכי הרשת של היבואן. שליטתם של היבואנים בייבוא החלפים, יוצרת תופעות של התניית שרות בשרות, אשר הגיע הזמן שתעבור מהעולם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ובאיזה חלפים ישתמשו?
צילום: יואב בלום
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים