שתף קטע נבחר

סאן קאר השכרת רכב מציגה: שיטת מצליח חצופה

איך מעזה חברת השכרה לחייב לקוח ב-4,000 שקלים על נזק לשטיח בתא המטען ואובדן חלק פלסטי קטן במגב? התשובה: היא יכולה. בית המשפט ביטל את החיוב, והפנה כעסו למשרד התחבורה

קרה לכם פעם ששכרתם רכב, וכאשר הגעתם לחברה כדי להחזיר אותו, "התגלו" לפתע פגיעות ונזקים שללא צל של ספק היו שם לפני שהרכב הועבר אליכם? נזקים שאתם אמורים לשלם עליהם, לפי חברת הביטוח? אם לא נתקלתם בכך, אתם יחידי סגולה. אז נכון, הסכם שכירות מכסה גם ביטוח לנזקי תאונה, ותמורת תוספת תשלום אתם יכולים "לרכוש" את ההשתתפות העצמית, אבל תמיד יהיה את סעיף "פגיעות מרכב תחתון", או תת-סעיף שמשות וגלגלים". אלה כמובן אינם מכוסים בשום ביטוח.

 

וכיצד הן יכולות להרשות לעצמן התנהלות שכזו? חברות ההשכרה אינן מבטחות בדרך כלל באמצעות חברת ביטוח, אלא עושות ביטוח עצמי משלהן למכוניות. לכן הן אינן כפופות למפקח על הביטוח, אלא למפקח הארצי על התעבורה במשרד התחבורה. זה האחרון לא טרח אפילו לעגן בחוק או בתקנות את זכויות הביטוח של שוכרי המכוניות. התוצאה ברורה - חברות ההשכרה יכולות לעשות כטוב בעיניהן.

 

זה גם מה שקרה לא', שנדהם לגלות כי חברת "סאן קאר השקעות", ממנה שכר רכב, חייבה את כרטיס האשראי שלו בסכום של 4,000 שקל. הסיבה: נזק לשני פריטים שאינם מכוסים בביטוח - שטיח תא המטען(!) וחלק פלסטי חסר במגב(!!). א' רתח, פנה לחברת ההשכרה וביקש את כספו בחזרה. בתשובה נענה כי החברה מוכנה לוותר על מחצית גובה הנזק, כלומר לחייבו רק ב-2,000 שקל ולפנים משורת הדין. א' סרב כמובן, והחליט לתבוע את החברה.

 

בית המשפט פסק לטובתו, ובפסק דין חייב את החברה להחזיר לו 4,000 שקלים בצרוף ריבית והצמדה, וכן לשאת בהוצאות משפט בסכום של 1,500 שקלים נוספים. השופט אייל דורון גם ציין כי "בית משפט זה קורא למפקח הארצי על התעבורה לשקול, לאחר היוועצות בגורמי המקצוע במשרדו, האם לא יהא זה נכון וראוי להורות על פרסומן ברשומות של הוראות שמוציא המפקח, מכוח הסמכות הנתונה לו בהתאם להוראות צו הפיקוח, ולכל הפחות להביא הוראות אלה לידיעת הציבור הרחב בדרך אחרת".

 

בפסק הדין מביע השופט תמיהה על הנדיבות של חברת ההשכרה שהייתה מוכנה לוותר על מחצית הנזק. "חברה כדוגמת הנתבעת כולל חברות השכרת רכב, חברות ליסינג וחברות ביטוח, כאשר היא סבורה שהדין עמה, יודעת לעמוד על שלה ולדרוש את הסכומים המגיעים לה. בנסיבות העניין, קשה להימנע מהרושם שהנתבעת ניסתה ליצור אצל התובע תחושה מסוימת העשויה לסייע להשלמה מצד התובע עם החיוב".

 

ומה אומרים על כך במשרד התחבורה? "משרד התחבורה לא היה צד בהליך המדובר. בהוראת בית המשפט, הועברה ההחלטה לבחינתנו. אנו לומדים את החלטת בית המשפט ככל שהיא נוגעת ומופנית למשרדינו ובמידה ונדרש נפעל בהתאם". מבחינתנו לפחות, תשובה זו מבהירה טוב מכל מדוע יש להוציא את נושא ביטוח רכבי השכרה מידי המשרד, ויפה שעה אחת קודם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: index open
השופט זעם על משרד התחבורה
צילום: index open
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים