שתף קטע נבחר

רכבת ישראל: המשכורות עולות, ההפסדים מזנקים

גידול ניכר בהכנסות, עליה נאה במספר הנוסעים ובכל זאת הפסדי עתק לרכבת ישראל ב-2012. ואיזה שינויים נרשמו בשכר הממוצע של העובדים?

מפסידים ללא הפסקה, גרסת הרכבת. למרות עלייה נאה במספר הנוסעים וצמיחה בהכנסות, רשמה רכבת ישראל זינוק בהפסד הנקי ב-2012 - כ-268 מיליון שקלים, לעומת כ-247 מיליון ב-2011 ו-165 מיליון בשנת 2010. כך עולה מדו"ח שמפרסמת היום (ב') רשות החברות הממשלתיות. יש לציין כי רכבת ישראל רושמת הפסדים ברציפות מ-2003, אז הפכה לחברה ממשלתית.

 

במקביל לגידול בהפסד הנקי שרשמה הרכבת, שוברת עלות השכר הממוצעת בחברה שיאים. ב-2012 עמדה העלות על 252 אלף שקלים לעובד, לעומת 216 אלף בשנת 2011 - זינוק של 17%. על-פי רשות החברות הממשלתיות, עלות השכר הממוצעת של עובד ברכבת ישראל גבוהה ב-61% מעלות השכר הממוצעת במשק - כ-156 אלף שקלים.

 

חמישה ימי שביתה, 13 ימי השבתה בחטיבת המטענים (צילום: בן קלמר) (צילום: בן קלמר)
חמישה ימי שביתה, 13 ימי השבתה בחטיבת המטענים(צילום: בן קלמר)

 

שיא בנוסעים ובהכנסות, ובכל זאת

ב-2012 הגיע מספר הנוסעים ברכבת לשיא - כ-40 מיליון לעומת 36 מיליון ב-2011. הכנסות החברה מהסעת נוסעים צמחו בהתאם, והגיעו ל-596 מיליון שקלים לעומת כ-550 מיליון בשנה הקודמת. גם היקף הסובסידיה שמעניקה המדינה לחברה רשם שיא, וזינק מ-495 מיליון בשנת 2011 ל-660 מיליון אשתקד. כיצד אם מסבירים ברכבת את ההפסד?

 

בחברה הסבירו היום ל-ynet כי "חלק גדול מההפסד מוסבר בשינוי חשבונאי". ללא ההשפעה של השינו החשבונאי, כך אומרים שם, "ההפסדים קטנו בכ-32 מיליון שקלים מול שנת 2011". בנוסף, ברכבת אומרים כי הסכם הסובסידיה שנחתם עם הממשלה גורם לכך שככל שפעילות החברה גדלה - כך היא מפסידה יותר. איך זה יתכן? ברכבת מבהירים כי "התוספת בהכנסות עקב גידול בנוסעים אינה מכסה את התוספת בהוצאה כגון דלק, שכר עבודה, ותחזוקה".

 

ברכבת מוסיפים כי הגיעו להבנה עם משרדי התחבורה האוצר כי יש לעדכן את הסכם הסובסידיה, "כך שייתן מענה נכון וטוב יותר (למצב, ש.ה)". יש לציין כי ההפסד שרשמה רכבת ישראל בשנה שעברה הוא הגבוה ביותר מאז 2008. עם זאת, באמצע העשור הקודם היו הפסדי החברה גבוהים משמעותית, ואף הגיעו ליותר מחצי מיליארד שקלים בשנת 2007. 

 

עוד עולה מהדו"ח של רשות החברות הממשלתיות - וכפי שיודעים רבים מנוסעי הרכבת - ב-2012 שובשה פעילות החברה כמה פעמים בעקבות סכסוכי עבודה. בדו"ח מציינים כי בסך הכל שבתו עובדי הרכבת חמישה ימים, ובנוסף הושבתה פעילות הובלת המטענים למשך 13 ימים. יש לציין כי בשנה שעברה קיבלה הרכבת הלוואת חירום מהממשלה, בהיקף של כ-400 מיליון שקלים - הלוואה שנועדה לכסות חובות לספקים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אסף מאירי
יותר נוסעים, יותר הפסדים?
צילום: אסף מאירי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים