שתף קטע נבחר

מועדון ארוחת הבוקר: עושים עסקים בפולין

מיקומה הגאוגרפי, הסכמים קיימים עם חברות מהאיחוד האירופי וכביש מהיר שמחבר את ורשה לברלין ב-6 שעות הופכים את פולין ליעד אטרקטיבי עבור אנשי עסקים ישראלים. מועדון ארוחת הבוקר לשיתוף פעולה ישראלי-פולני יצא כבר לדרך בוורשה ואנחנו בדקנו איך כדאי להתחיל את הדרך העסקית במדינה

עם קרוב ל-40 מליון תושבים, כוח קנייה שעומד על כשני שלישים מזה של אזרחי מדינות אחרות באיחוד האירופי ותנאי סף מינימליים בהם היא צריכה לעמוד עת הצטרפותה לאיחוד, פולין ממשיכה להתחדש, לחדש ולהשתפר.

 

מיקומה הגאוגרפי, הסכמים קיימים עם חברות מהאיחוד וכביש מהיר חדש שמחבר את ורשה לברלין ב-6 שעות נהיגה בלבד, מייצרים למדינה רוויה צרכנית מחד ופוטנציאל אדיר לשיווק מוצרים שעוד לא מצאו את דרכם אליה, מאידך.

 

מועדון ארוחת הבוקר – למוזמנים בלבד

כחלק מזיהוי אותם צרכים בשוק הפולני, הושק בפברואר השנה אירוע ארוחת הבוקר הישראלי-פולני הראשון מסוגו, בתחום ה-IT. מדובר באירוע אינטימי ובו נבררות ונבחרות חברות ונציגים משני הצדדים על מנת ליצור את נקודת ההזנק הטובה ביותר להצלחה של כולם.

 

באירוע השתתפו נציגים בכירים של חברות מפולין דוגמת: T-mobile, DOT Systems, Emitel, AMG.net, Advantech, ו-Bonair . מישראל השתתפו נציגים מחברות: RAD ו-NICE הידועות והמוכרות כל אחת בתחומה וחברת G-Stat, חברה ישראלית המפתחת פתרונות תכנות בתחום ה-data mining.

 

"לאחר שני ביקורים, פולין הפכה ליעד עסקי מוביל עבורנו. הפוטנציאל בפולין גדול, והחברות שם מאוד פתוחות לטכנולוגיות ישראליות. אנו רואים בסיוע של הנספח הכלכלי כלי חשוב במינוף הפעילות שלנו, שפועל בצורה טובה ומשמעותית". אומר אורי דבידוביץ, סמנכ"ל פיתוח עסקי בחברת G-Stat.

 

עם כל ההאטה העולמית ורעש החילוצים – זה הזמן להשקיע בפולין?

"החברות בפולין מחפשות ערוצים חדשים ליצירת הכנסה, חברות ישראליות המציעות טכנולוגיות חדשניות יכולות למצוא פה הזדמנויות במכלול רחב של תחומים.

 

"דוגמא בולטת לתעשייה מתפתחת וחדשה קשורה בטכנולוגיות תוכנה התומכות במיקור חוץ ויעול של תהליכים עסקיים, מה שמוכר יותר כ-BPO - Business Process Optimization. חברות מובילות בתחומים כמו מרכזי מענה טלפוני, שירותי סליקה, שירותי תמיכה עסקית ו-e-commerce כבר פועלות ברחבי פולין וכולן מהוות קהל יעד לטכנולוגיות אלו", מוסיף טל הרמלין, הנספח הכלכלי בפולין.

 

בפולין, תהליכי העבודה ויצירת הקשרים ארוכים אף יותר ממקומות אחרים. זאת בגלל שתי סיבות עיקריות: הראשונה היא כמובן גיאוגרפית. פולין, מדינה לא קטנה, והפריסה בה תשפיע באופן ישיר על יכולת החדירה ועשיית העסקים בפולין.

 

בנוסף לעניין הגיאוגרפי, ישנה גם התרבות העסקים הפולנית, שמחייבת כי החלטות יתקבלו בנקודה מאוד גבוהה בפירמידת הניהול. הבאת ההחלטה לגורם המתאים לעיתים תדרוש יותר זמן ומשאבים מאלו להם אנו רגילים בישראל.

 

ורשה, פולין (צילום: Jupiter) (צילום: Jupiter)
ורשה, פולין(צילום: Jupiter)

 

מפגש המים

במהלך חודש מאי נערך המפגש השני של "מועדון ארוחת הבוקר" והפעם המיקוד היה על תחום המים. באירוע התארחו החברות מקורות ותה"ל, מהמובילות בתחומם. למפגש הוזמנו בכירים מחברות מים באיזור וורשה, מחלקות המים של חברות הנדסה גדולות ואינטגרטורים מקומיים כשהמטרה היתה לייצר את הקשר הראשוני הנכון, עם אותו גורם מפתח שיוכל לזהות ולקבל החלטה על שיתוף פעולה עתידי.

 

תהליך הפרטת חברות המים על ידי הממשלה והשלטון המקומי, ותנאי הסף אליהם מחייב האיחוד האירופי בתחום הסניטציה, מהווים פוטנציאל מכירתי מבורך עבור ישראל שידועה כמעצמת ניהול המים והשפכים.

 

"אמנם הגל הראשון שנגע בעיקר בערים הגדולות עומד להסתיים, אך מתוכננים עוד מאות פרויקטים קטנים יותר החל מגלאים ומשאבות ועד ניהול מערכות וחברות מים. שוויו הכספי של גל שני זה לא פוחת מגודלו של הגל הראשון, מדובר בפוטנציאל אדיר עבור שוק המים הישראלי", אומר הרמלין.

 

יש לזכור כי פולין לא חסרה מוצרים או טכנולוגיה, היא אפילו ברוויה. לכן חשוב להבין היכן היתרון היחסי של מי שנכנס לשם ואם אכן אין משהו דומה. אם מזהים את ההזדמנות, הפוטנציאל הוא אדיר.

 

שלוש עצות שנותן הנספח הרמלין לחברות שמתחילות את דרכן בפולין:

 

צרכן מונע מחיר - מכיוון שבפולין כוח הקנייה עומד על כ-2/3 מכוח הקנייה של מרבית אזרחי האיחוד, התמחור חייב להיות מותאם. לכן, אם ברשותך מוצר שכבר קיים לו פתרון דומה בפולין, בדוק את מחיר המתחרה והאם ריאלי עבורך להתחרות בו.

 

השקעה – השותף שמגיע מבחוץ חייב להיות שותף כלכלי בהשקעה ולעיתים אתה כשחקן שמעוניין להשתלב בשוק, חייב להיות מעורב תפעולית ומצופה לפעול מימונית.

 

חבר מביא חבר – מעורבות של כל השחקנים האירופים הקלאסיים, כאלו שהכלכלה הפולנית נשענת עליהם כמו גרמניה, איטליה, צ'כיה וכו', היא יתרון ואתגר כאחד בכניסה לפולין. אם יצרת קשרים עסקיים בגרמניה לדוגמא, בדוק אם אותו שחקן פועל גם בשוק הפולני. המשמעות היא אדירה ונכונה גם לכיוון השני.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
עושים עסקים בפולין
צילום: shutterstock
מומלצים