שתף קטע נבחר

כץ: "הנמלים אינם רכושם הפרטי של הוועדים"

שר התחבורה ישראל כץ התייחס להתנגדות שהרפורמה המתוכננת בנמלי הים מעוררת בוועדי העובדים של נמלי חיפה ואשדוד במסגרתה צפוי לקום נמל פרטי חדש: "הנמלים אינם רכושם הפרטי של הוועדים ואיש לא ימנע ייעול. הימים הללו חלפו וכדאי שיפנימו את המסר"

"הציבור הוא זה שקובע, ולא אלון חסן ולא מאיר תורג'מן". כך אומר היום (ה') שר התחבורה, ישראל כץ, בהתייחסו לרפורמה המתוכננת בנמלי הים וההתנגדות שהיא מעוררת, בעיקר מצד ועדי העובדים בנמלי אשדוד וחיפה. "אני לא שואף שתהיינה שביתות, ואני ייעצתי לכמה מחבריי השרים שלא להתנגח עם העובדים. אבל אם יפרצו כאן שביתות פראיות, הממשלה תידרש להגיב - והיא תעשה זאת בצורה ברורה", דברי השר.

 

בהתייחסו למתיחות הרבה בין ועדי העובדים ומשרדי הממשלה, שהגיעה לשיא בחילופי דברים קשים בין השר נפתלי בנט ויו"ר ועד עובדי נמל אשדוד, אלון חסן, אמר כץ כי "אני לא מאשים את ועדי העובדים יותר מאשר את הממשלות, כיוון שמישהו איפשר את המהלכים הללו. אני חושב שמשתמשי הנמלים קצת סובלים מתסמונת האישה המוכה".

 

השר כץ הוסיף כי "אני משוכנע שתהיה פה תמיכה ציבורית מוחלטת (לרפורמה, ש.ה). כללי המשחק השתנו - אף חברה שהמדינה הפקידה אותה בידי גורמים ניהוליים, לא תוכל להמשיך להתנהל כך. הנמלים אינם רכושם הפרטי של הוועדים ואיש לא ימנע מהמדינה ייעול. הימים הללו חלפו וכדאי שיפנימו (הוועדים) את המסר".

 

נמל חיפה (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
נמל חיפה(צילום: רויטרס)

 

"הלקוחות הם לקוחות שבויים"

 שר התחבורה התייחס בדבריו למכרזים שצפוי משרדו לפרסם בתחילת יולי, ובמסגרתם ייבחרו חברות פרטיות שיקימו ויתפעלו נמל חדש. "הכוונה (היא) לבנות שני נמלים, אך עדיין צריך להחליט היכן יבנה הראשון", אמר השר בכנס PORT2PORT. "בימים אלו אנו בוחנים את היתרונות והחסרונות של שני הנמלים, חיפה ואשדוד, וההחלטה תתקבל על-ידי בשיתוף ראש הממשלה. במקביל נקבע מי יקים ומי יפעיל את הנמל הראשון".

 

השר כץ הבהיר כי הנמל העתידי, שזמן הקמתו מוערך בארבע עד חמש שנים, יותאם לעגינת אוניות גדולות מאלו שעוגנות כיום בנמלי אשדוד וחיפה. לדבריו, פתיחת הנמל הפרטי גם תאפשר לראשונה תחרות בין הנמלים. "אין ספק שצריכה להתפתח תחרות וזה יכול לקרות רק כאשר יהיה נמל מול נמל", אמר השר כץ. "בין חיפה ואשדוד ישנה תחרות (כיום), אבל היא מוגבלת כי הלקוחות הם לקוחות שבויים".

 

ואם לא די בכך, השר כץ גם הבטיח כי הרפורמה בנמלים תיטיב עם הציבור כולו. "באמצעות הרפורמה, אנחנו נעביר לכיסם של האזרחים את מה שהלך לכיסם של אנשים אחרים", אמר השר. "התחרות יותר חשובה מההפרטה, ומה שצריך לעשות זה להקים שני נמלים חדשים. אזרחי מדינת ישראל והמשק והכלכלה ישפרו את מצבם. כבר בשנה הקרובה נראה את השינוי".

 

מנגד, יש לציין כי יש מי שסבורים כי רפורמה בנמלי הים לא תשפיע משמעותית על המשק והכלכלה בישראל. זאת, מאחר שהשפעתם הנמלים על יוקר המחייה שולית בלבד, ואינה יכולה להביא לירידת מחירים של מוצרי יסוד. בנוסף, בוועדי העובדים ובהסתדרות טוענים כי מטרת הרפורמה היא הפרטה בלבד, שתביא לפגיעה בעבודה המאורגנת והחלשת כוחם של העובדים.

 

"אין מה להידבר על הקמת הנמל"

השר כץ הביע בשבועות האחרונים נכונות לנהל משא ומתן עם העובדים בנמלי הים, אך רק לאחר שיפורסמו המכרזים להקמת הנמל החדש. לדבריו, "הגעתי למסקנה שכל הידברות צריכה להיות רק לאחר הוצאת המכרזים, ועל עיקרון אחד אין מה להידבר - על עצם הקמת הנמל הפרטי". השר ציין כי במסגרת הידברות, תסכים הממשלה לבחון נושאים כמו שיפור התחרותיות של נמלי הים הקיימים.

 

"אם במהלך המשא ומתן יבואו (הוועדים) ויאמרו שאנו מקימים נמל חדש עם רציף מים עמוקים, בהחלט נדבר על כך וייתכן שנעמיק גם רציף קיים", הסביר היום השר כץ. "יש הרבה אפשרויות שניתן לדון עליהן. גם על זכויות העובדים. אבל לא על העיקרון הברור של תחרות ונמלים חדשים".

 

אם פרסום המכרז החדש יביא להשבתת הנמלים, מבטיח השר לנקוט יד קשה. "אנו נעביר את חוק בוררות חובה בשירותים חיוניים - חוק שהחוקתיות שלו כבר נבדקה ואושרה על ידי היועץ המשפטי לממשלה". חוק שכזה יביא למעשה לכך שהעובדים בנמלי הים לא יוכלו לשבות, כמו שקורה בשירותים חיוניים אחרים.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
שר התחבורה, ישראל כץ
צילום: מוטי קמחי
מומלצים