שתף קטע נבחר

חיפה על הכיסא החשמלי

קבוצת תושבי חיפה תופיע מחר בפני הוועדה לתשתיות לאומיות ותנסה לשנות את רוע הגזירה ולבטל את תוכנית חשמול הרכבת - "רצועת המוות" שחוסמת את פיתוח העיר לים

מחר תתייצב קבוצת תושבי חיפה ש"אכפת להם" בפני גוף ממשלתי לא מוכר לציבור אך בעל עוצמה כבירה. אותו גוף ישאל אותם, מדוע ראויה חיפה ליחס מיוחד ובמה היא שונה מכל מקום אחר בישראל? מדובר בוועדה לתשתיות לאומיות (ות''ל) שהולדתה בחטא שנועד לאפשר קידום זריז של תוכניות תשתית לאומית (תת''ל) ללא "הפרעות" רבות מדי מצד אזרחים וגופים סביבתיים, הפועלים בעזרת חוקי התכנון והבנייה הרגילים.

 

הוות''ל תדון בהתנגדות "התנועה להחזרת העיר אל חיפה" לתת''ל 18, היא התוכנית הגרנדיוזית של רכבת ישראל ל'חשמל' את קווי הרכבות בישראל לאורך מאות ק''מ. החשמול יהיה עילי - כלומר בכל כמה עשרות מטרים יוצב עמוד שגובהו 10 מטרים מעל לפני הקרקע, ולעיתים "שערי עמודים" משני עברי המסילה, ובין כולם חוטים וכבלים וסריגי מתח גבוה של אלפי קילוואט - סכנת קרינה שטרם הובהרו ממדיה כהלכה.

 

הזדמנות או בכייה לדורות. הרכבת בחיפה  (צילום: אבישג שאר-ישוב) (צילום: אבישג שאר-ישוב)
הזדמנות או בכייה לדורות. הרכבת בחיפה (צילום: אבישג שאר-ישוב)

 

עבור חיפה זו תוכנית הרת אסון שתנציח לעשרות שנים את החיץ שיוצרת הרכבת בין חזית העיר ובין הנמל, הים והחופים הנפלאים של העיר. כמעט כל מה שקשור בתכונות הטבעיות של חיפה על שפת הים יומת מות נשיקה חשמלית במתח גבוה. התוכנית מאיימת לקרוע למעשה את העיר מן הים: התחדשות העיר התחתית, שהיא מרחב המחיה היחיד שנותר לחיפה, הגישה למים אל מול המושבה הגרמנית שרק לאחרונה עוגנה בתוכנית מתאר ארצית שפרנסי חיפה יצאו במחולות לפרסמה כ"חיפה-ברצלונה", האפשרות להעביר את הנמל מזרחה ולהחזיר לעיר את חזית הים שנשדדה ממנה על ידי הבריטים - כל אלה יישארו על הנייר ובהזיות ראשי העיר - אך לא יוכלו להתממש בשל החשמול העילי של הרכבת.

 

תנועת האזרחים קמה במחאה על הסכמת העירייה לוותר לרכבת תמורת נזיד עדשים של "שיקוע" הרכבת באורך ק''מ אחד מתוך השמונה בחזית העיר - וזאת באזור "פארק הכט" שכמוהו ככוסות רוח למת. התנועה חקרה את הנושא על ידי אנשי מקצוע מכל דיסציפלינה אפשרית והגישה חלופות שיצילו את חיפה, יסירו את חיץ המסילה ויאפשרו תחייה עירונית לאורך חופי העיר ומרכזה ההיסטורי. הן כוללות מינהור בתוואי קל לביצוע - שיקשר את המסילה השקועה בהר לתחנות הקיימות, לבנייני הממשלה, לבית החולים רמב''ם ולכרמלית המפורסמת, שמובילה מהר הכרמל לשום מקום בעיר התחתית.

 

החלופה יקרה יותר? לגמרי לא כאשר מדובר בעתידה של חיפה כגרעין המטרופולין של הצפון, ובהשפעה שתהיה לחיפה חזקה כזו על כל הגליל והעמקים. מיותר לציין שממשלת ישראל לא ערכה סקר חלופות כלכליות ולא עמדה על פוטנציאל מאות מיליוני הדולרים הטמון בניצול מלאי הקרקעות והמבנים המשוועים לתחיית המרכז ההיסטורי ואתרי העיר התחתית. שם תוכל חיפה להתחדש, לקלוט רבבות צעירים בדיור בר השגה, ליצור קהילות צעירים וחיי לילה, אטרקציה למאות אלפי נוסעי הקרוזים העוגנים בחוף חיפה ורגלם לא דורכת על אדמתה, ולממש את מה שעיריית חיפה עצמה יזמה - קמפוס העיר התחתית. כל זה אפשרי ומשתלם למדינה כולה - לו רק יוסר חיץ המסילה.

 

יד ימין לא יודעת מיד שמאל

יתר על כן, תוכנית החשמול העילי עומדת בניגוד משווע לכל תוכנית אחרת שקיימת היום במשרדי אותה הממשלה עצמה: תמ''א 35, תמ''א 13 לחופים שבמקטע חיפה נקראת ''חיבור חזית העיר לים'', אבל יד ימין אינה יודעת את שעושה יד שמאל - ואין ראש מכוון ביניהן. ומיהו אותו ראש שצריך למכוון ולתאם בין התוכניות ומי צריך לא לישון בלילה בגין הנזקים העצומים שייגרמו לצפון כולו ולמדינת ישראל אם בירת הצפון תמות על "הכיסא החשמלי" של רכבת ישראל? הוות''ל! זו אותה ועדה שמייצגת משרדי ממשלה שונים, שרק רוצה "לגמור ולהגיע הביתה בשלום". טוב, בין שאר נידחי ישראל נשמע את בכייני חיפה - מי הם, ומה היא חיפה לעומת פרויקט אדיר לכאורה שיקדם את מדינת ישראל אל העתיד המחושמל?

 

לוות''ל זו - שתשאל במה שונה חיפה מרמלה ומלוד, למשל, צריך להיות ברור: חיפה איננה חצר השירותים האחורית של תשתיות מדינת ישראל. חיפה היא בירת הצפון, ועליכם לחזקה כמוקד מטרופוליני של שני מיליון תושבים בעתיד. חיפה היא העיר היחידה בישראל שהרכבת תעבור בה בין חזית העיר לבין שפת הים והנמל, בדיוק ברצועה שבה היא יכולה להתחדש ולהתחזק - אם לא תוקם בה "רצועת המוות" של הרכבת.

 

עליכם, חברי הוות''ל, מוטל להתעלם בכלל מאנשי הרכבת, ולשנן לעצמכם כי תפקידכם כשלוחי המועצה הארצית לתכנון ובנייה, הוא בראש ובראשונה מימוש תוכניות תקפות, ודאגה לאיזון המרחבי ולקידום הפריפריה. אתם, חברי הוות''ל, לוקחים על עצמכם אחריות לדורות. האם תתקנו את העיוות ההיסטורי של רכבת הקורעת את העיר ממשאבי הקיום שלה, או תנציחו אותו בנימוקי שווא, ותמיתו את חיפה.

 

פרופ' יוסי בן ארצי, אוניברסיטת חיפה

 

גולשים מוזמנים להציע טורים במייל הבא: opinions@y-i.co.il

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
חוסמים את הים. כך זה אמור להיראות
הדמיה: באדיבות עיריית חיפה
יוסי בן ארצי
מומלצים