שתף קטע נבחר

ההשלכות של התוספת העתידית לתקציב הביטחון

חוקרי מכון ון ליר בירושלים בתחזית קודרת: התחייבות הממשלה להתחיל להוסיף בעוד שנה וחצי 8 מיליארד שקל לתקציב הביטחון, כפיצוי על קיצוץ 3 מיליארד בתקציב 2013/14, לא תאפשר לה לעמוד בהתחייבויות לגבי ההוצאה האזרחית בתקציבי 2015-18. המשמעות: צורך בקיצוץ נוסף, או עוד מסים

התחייבות הממשלה להתחיל להוסיף בעוד שנה וחצי 8 מיליארד שקל לתקציב הביטחון כפיצוי על קיצוץ 3 מיליארד בתקציב 2013/14, שיעלה ממחר (ב') לאישור הכנסת, לא תאפשר לה לעמוד בהתחייבויות לגבי ההוצאה האזרחית בתקציבי 2015-18. זה כולל גם את תשלום הפיצוי המובטח לעובדי המגזר הציבורי על פי הסכם השכר הקיבוצי. התחזית הקודרת עולה מניתוח כלכלי שנעשה במכון ון ליר בירושלים.

 

 

הממצאים של כלכלני המכון, הפרופ' מישל סטרבצ'ינסקי, אביה ספיבק ולאה אחדות, תומכים באזהרת הנגיד היוצא סטנלי פישר מלפני שבוע, שצפויים מסים נוספים ב-2015, אם הצמיחה והכנסות המדינה לא יגדלו. תחזית הנגיד עוררה ביקורת בגלל שהיא סותרת או לא מתואמת עם תחזית שר האוצר, יאיר לפיד, ש"עכשיו רע אבל יהיה טוב בעוד שנתיים".

 

לפי כלכלני המכון, כדי לעמוד בתחזית הצמיחה של האוצר היא צריכה לגדול ב-4.1%. הגידול אמנם נתמך בתחזית ה-OECD של ההתאוששות מהמשבר, אבל בארץ סימניה טרם נראים. גם אין בשורה של גידול בהכנסות. לפי תחזית גביית המסים בתקציב החדש ההכנסות יעלו בשיעור נמוך מהתוצר והן לא יגדלו בהרבה מהעמקת הגבייה.

 

בנוסף, העלאות המסים ב-2013 בסך 9 מיליארד שקל, והגידול בעוני, יבלמו את הצמיחה עד 0.3%, והיא אפילו תרד ב-0.7% מהצפוי ב-2014 עקב המסים החדשים לשנה זו בסך כולל של 10.6 מיליארד שקל. הרכב המיסוי אולי ישתנה בדיוני הכנסת, אבל מסים שלא יתקבלו יוחלפו באחרים כך שסך החבילה והשפעתה על הצמיחה לא צפוי להשתנות.

 

במצב זה של צמיחה מפגרת והטלת מסים מואצת, ספק רב אם יימצא כיסוי לפיצויים המובטחים ב-2015, בעיקר לקיצוצים בביטחון והקפאת התוספות לשכר הציבורי. אמנם ה-8 מיליארד המובטחים לביטחון הם בפריסה ל-3 שנים. אבל כל ההתחייבויות שיצטרפו לתקציב 2015 הן לפחות 4 מיליארד שקל. לפיכך מעריכים כלכלני ון לירש אם לא יהיה כיסוי בהכנסות, הן יחייבו קיצוץ מקביל בהוצאות או כפי שחזה הנגיד – עוד מסים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים