ישראל כץ: ניקח מהיבואנים כסף, ונעביר לציבור
הרפורמה בשוק הרכב, שמטרתה להוזיל את מחירי המכוניות, החלפים והתחזוקה באופן משמעותי, מתקדמת ואושרה בקריאה ראשונה במליאה. שר התחבורה: הכסף שיאלצו לשלם היבואנים יעבור לציבור

שר התחבורה מבטיח: פתיחת שוק הרכב תוזיל מכוניות חדשות ותפחית עלויות תחזוקה - על-חשבון היבואנים. "נפתח את שוק הרכב לתחרות הוגנת, וסכום כסף מסוים יעבור ממי שמרוויח יותר מדי, אל האזרחים עצמם". כך אמר היום (ב') השר ישראל כץ בהתייחסו לרפורמה בשוק הרכב, שעברה אחר הצהריים בקריאה ראשונה במליאת הכנסת.

 

  • מה כוללת הרפורמה

 

"דגם אחד מיובא ומטופל על-ידי אותו זכיין - זה לא תחרותי" (צילום: רועי צוקרמן)
"דגם אחד מיובא ומטופל על-ידי אותו זכיין - זה לא תחרותי" (צילום: רועי צוקרמן)

 

"כמעט מיליון כלי רכב"

"ענף הרכב לא תחרותי", הסביר השר כץ בדיון שערכה ועדת הכלכלה של הכנסת. "אחרי הדיור, זה הנושא הכבד ביותר מבחינת

כל משפחה בישראל. אלה העלויות הגבוהות ביותר, וזה לא רק רכב חדש. כ-700 אלף כלי רכב ישנים נמכרים בשנה, ועוד כ-200 אלף חדשים. כמעט מיליון כלי רכב בסך הכל... הכוונה (של הרפורמה) הייתה לאתר כל נקודה שהיה בו חסם לתחרות, ולתת תשובות וסמכויות מתאימות".

 

הרפורמה אליה מתייחס השר כץ נוגעת למעשה לכל הענפים בשוק הרכב - יבוא מכוניות חדשות וחלקי חילוף, תחזוקה ומוסכים, וייבוא אישי. על-פי משרד התחבורה, יישום מלא של הרפורמה יביא להוזלת המכוניות החדשות והפחתת עלויות התחזוקה. מנגד, יבואני רכב טוענים כי ללא הפחתת מסים לא תתאפשר הוזלה משמעותית של מכוניות חדשות.

 

"כל הרצון שתהיה תחרות בייבוא חלקי חילוף וכלי רכב מתבטא בחוק הזה", אמר השר כץ בוועדה, בהתייחסו להצעת החוק שתעלה היום להצבעה במליאת הכנסת. לדבריו, "כשדגם אחד מיובא, מטופל ומלווה על-ידי אותו זכיין - זה לא תחרותי". שר התחבורה גם פנה ליו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ אבישי ברוורמן, וביקש לזרז את הטיפול בהכנת הצעת החוק לקריאות שנייה ושלישית.

 

יש לציין כי נגד הרפורמה נשמעות טענות קשות, בעיקר מצד יבואני הרכב. לטענתם, הבעיה המשמעותית בחוק שמקדם משרד התחבורה - ואשר עליו מבוססת הרפורמה - היא מתן סמכויות בלתי-מידתיות לשר כץ. בין השאר, נטען כי השר יוכל לשלול את רישיון הייבוא מיבואן שלדעתו פגע בתחרות בשוק הרכב. אלא שבהצעת החוק אין תנאים המגדירים מהי תחרות, או מה עלולה להיחשב פגיעה בתחרותיות.

 

יש תחרות, או אין תחרות?

צוות בין-משרדי, שבו היו שותפים נציגים בכירים של משרד התחבורה, הגיע לפני כשנתיים לממצאים שונים מאלה שמציג כעת השר כץ בכל הנוגע לתחרות בייבוא רכב חדש. על-פי מסקנות אותו צוות, "במקטע הרכב החדש ובמקטע ההחכרה (ליסינג) וההשכרה, לא זוהו כשלים תחרותיים מהותיים". כשלים תחרותיים נמצאו בתחום הרכב המשומש, יבוא חלקי חילוף ותחזוקה.

 

מה אם כן גורם לכך שמחירי המכוניות בישראל גבוהים? הצוות הסביר את מה שידוע לכל אזרח - "מחירי כלי רכב חדשים בישראל אמנם גבוהים, אך בניכוי מרכיב המיסוי, רמות המחירים של רכבים חדשים אינן חריגות מהמקובל בעולם". ובמלים פשוטות, הסיבה לכך שמחירי הרכב בישראל כה גבוהים היא המסים שמטילה המדינה עצמה - מסים המהווים כ-40 עד 50% ממחיר כל מכונית חדשה.   

 

אגב, דווקא ענף הליסינג, שמשפיע ישירות על מחירי המכוניות הפופולריות בישראל - מכוניות משפחתיות כמו פורד פוקוס, יונדאי i30 וטויוטה קורולה - צפוי לצלוח את הרפורמה ללא קושי. לדברי בכירים בשוק הרכב, קטגוריית המכוניות המשפחתיות, הנשלטת בפועל על-ידי חברות הליסינג, היא גם זו שבה אפשר למצוא "מרווח הוזלה" משמעותי יחסית, ואשר אינו תלוי באופן בלעדי במיסוי.

 

לפנייה לכתב/ת
    קישורים ממומנים
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה ישראל כץ: ניקח מהיבואנים כסף, ונעביר לציבור
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    הבטחה
    צילום: מוטי קמחי
    השר כץ: לטובת הציבור, על-חשבון היבואנים
    צילום: מוטי קמחי
    ynet ספיישל
    ynet רכב בפייסבוק