שתף קטע נבחר

כך תהפכו ליזמים צעירים בחופש הגדול

במקום לבזבז את שפע הזמן הפנוי בקיץ על בהייה במסך - אתם יכולים לפתח יוזמה עסקית. בין האפשרויות: דוכן למכירת לימונדה, רשת בייביסיטרים או פיתוח אפליקציה. לפניכם טיפים שיעזרו לכם להפוך את המיזם שלכם לעסק מצליח

תומר חן, מייסד המכללה לשיווק סלולרי, עשה את המיליון הראשון שלו כבר בגיל 16, לאחר שבחר להשקיע את כספי בר המצווה שלו בזירת האינטרנט. כיום, בגיל 19, הוא מרוויח כעצמאי משכורת שלא היתה מביישת מנכ"ל תאגיד. חן הוא דוגמה מוצלחת במיוחד ליזם עסקי צעיר שהצליח. האם גם בני נוער אחרים יכולים לעשות זאת - וכיצד?

 

 

יזמות עסקית נשמעת כמו מונח שמתאים לעולם המבוגרים, אך לא רק. במקום לבזבז את שפע הזמן הפנוי של החופש הגדול על בהייה במסך הטלוויזיה או המחשב - יכולים בני נוער לנסות ולפצוח במיזם עסקי עצמאי, בין אם מדובר רעיון פשוט, לכאורה, כמו דוכן למכירת לימונדה, ובין אם ברעיונות מורכבים יותר, כמו פיתוח אפליקציה חדשה.

 

כיצד ניתן לעשות זאת? "תהליך מימוש מיזם של בני נוער אינו שונה מתהליך המימוש שמבצעת חברת סטארט-אפ", אומר ניר הרצמן, הבעלים והמנהל של OUTSOURCING OPERATION המתמחה בניהול תפעול לחברות הזנק, ומלווה עסקי בעמותת יוניסטרים, המכשירה יזמות עסקית וחברתית בקרב בני נוער בפריפריה. "ההבדל היחיד הוא המורכבות של המוצר וההשקעה הכספית".

 

לא חייבים לבזבז את הזמן - אפשר לפצוח במיזם (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
לא חייבים לבזבז את הזמן - אפשר לפצוח במיזם(צילום: shutterstock)

 

הרצמן מדגיש כי שכמו בכל יוזמה עסקית גם כאן יש חשיבות מכרעת לחיזוקים חיוביים ועידוד ליוזמה עצמאית. "לבני נוער יש המון רעיונות טובים, אך מה שחסר זה מי שיעזור להם לממש אותם או להכיר את התהליך שמאפשר לעשות זאת", הוא מסביר. לפניכם טיפים שגיבשנו בעזרתו, במטרה לסייע לבני הנוער להפוך את המיזם שלהם לעסק:

 

הכנות מקדימות

מי השותפים שלכם? הרצמן סבור שבני נוער יכולים לצאת לדרך בכוחות עצמם, אך עליהם לעשות זאת בצורה מסודרת, לאחר שבחנו היטב את הסיכוי להצלחת המיזם. ראשית, עליהם להחליט אם הם מעוניינים ליזום את העסק לבד, עם חבר טוב אחד, או בשיתוף מספר חברים.

 

אם בוחרים במספר חברים - חשוב להקדיש זמן לחלוקת העבודה בתוך הקבוצה; שהרי לכל אחד יש כישורים שונים. "יש לבחון מה נקודת החוזק של כל אחד, למשל מכירות, ביצוע בפועל וכדומה – ולנתב את חלוקת בתפקידים בהתאם לחוזקות של כל אחד. בנוסף צריך למנות מישהו שיוביל את ההחלטה הסופית, מעין מינוי של מיני-מנכ"ל. דמוקרטיה לא עובדת בעסקים".

 

חושבים על מיזם: הרצמן ממליץ להעלות מספר רעיונות למיזמים, למוצר, אפליקציה, או שירות, מהקמת דוכן לימונדה, דרך שירות בייביסיטרים שמאגד מספר חברות וחברים מהשכונה, עד ליצירת אפליקציה לטלפון נייד, למשל כזו שתודיע על כך שכל החברים התחברו למשחק מחשב. "יש לחשוב על צורך, כלומר בעיה שעד היום לא נמצא לה פתרון", הוא מסביר. "לרוב הרעיונות הטובים ביותר הם הפשוטים ביותר ומסתכמים באיתור צורך - מה חסר לי?".

 

מה הכישורים והחומרים הדרושים? יש לנתח את הרעיונות ולבדוק אילו כישורים וידע נדרשים למימוש המיזם, למשל שפות תכנות, חומרי גלם, מכונות יצור, עלויות וכדומה. הרצמן ממליץ לפנות למקומות שיש לכם יתרונות בהם, וכן להעדיף מוצר או שירות שניתן להפיק ולא כרוך בהוצאות. "עדיף לבחור בדברים שפשוט לייצר בבית בעבודת יד ומחומרים זמינים, או שאפשר להדפיס דוגמה של המוצר במדפסת תלת מימד, שניתן למצוא כיום במרכזים הקהילתיים".

 

כמה זה יעלה? מבחינת גובה ההשקעה הכספית הנדרשת – לא מומלץ לעבור את ה-1,000 שקל. "זהו שכר לימוד סביר עבור משהו שעשוי לא להצליח כי בסופו של דבר, רוב המיזמים לא מצליחים", הוא מסביר.

 

בדיקת צורך: בשלב הבא יש לבדוק האם יש אנשים או חברות המעוניינים לקנות את המוצר או השירות. ניתן לעשות זאת באמצעות סקר שוק מהיר בין חברים, משפחה או שכנים למשל, ולשפר את המוצר בעקבות המשוב מהשטח. "אחת הטעויות שחברות רבות מבצעות הינו פיתוח מוצר טכנולוגי מדהים, אך ללא ביקושים", הוא מדגים. "רצוי לערוך סקר מהיר בקרב האנשים איתם אתם באים במגע על מנת לשמוע דעות שונות על חשיבות הצרכים והרעיונות אותם גיבשתם".

 

הופכים לימון - ללימונדה  (צילטם: Index Open) (צילטם: Index Open)
הופכים לימון - ללימונדה (צילטם: Index Open)
 

 

תמחור: "מומלץ להכין כתב כמויות, כלומר רשימה מסודרת של החומרים המשמשים ליצור המוצר, הכמות הנדרשת מכל אחד מן החומרים ועלות החומר. מתוך טבלה זו ניתן יהיה לחשב את עלות החומר של יחידה. כך תמחור עלות כוס לימונדה יכלול למשל עלות כוס חד פעמית, עלות הלימונים והסוכר בכוס שתיה, עלות זמן העבודה ולקפדנים שבנינו גם עלות הקרח".

 

יוצאים לדרך

לאחר שחושבים על רעיון ובוחנים את ההיתכנות שלו, העלויות והביקוש - מגיע שלב המימוש. "הנקודות החשובות ביותר הן מיקום ואיתור קהל היעד, בדיקת המתחרים ושיווק ומכירות", מסביר הרצמן. מה זה כולל?

 

מיקום: בחירת המיקום הנכון חשובה מאוד להצלחת העסק ועליה לכלול מקום עם קהל יעד שעשוי לרכוש את המוצר, וללא מתחרים ישירים בסביבה. "אם יש מתחרים, צריך לבחון היכן הם ממוקמים ביחס אליי, מה המחיר אותו הם מבקשים ולאיזה קהל לקוחות הם פונים".

 

כך למשל, מכירת לימונדה במגרש שעשועים או ספורט יכולה להיות רעיון מצוין לדבריו, אך לא מומלץ לעשות זאת בצמוד לקיוסק או למרכז מסחרי. כך גם, מכירת פרחים במרכז מסחרי תעבוד פחות טוב מאשר מכירה מדלת לדלת.

 

שיווק ומכירות: תנאי מהותי להצלחת המיזם. "כך למשל, נער או נערה שיצעקו בדוכן לימונדה קרה או יגישו עם כוסות לאנשים ברחבי גן המשחקים - יגדילו את היקף המכירות", הוא מסביר. "אם מדובר בפיתוח אפליקציה – מומלץ לנצל את הקשרים ברשתות החברתיות ולשכנע חברים ממעגלים שונים להתנסות במוצר, או להשתמש במובילי דעה. בסופו של יום המטרה היא למכור".

 

לוחות זמנים: חשוב להגדיר לכל אחד מהשלבים ומהמשימות הללו לוחות זמנים מדויקים, קצרים ומאתגרים אך גם ריאליים. בנוסף, יש למנות לכל משימה ושלב אחראי.

 

לא לרוץ לספר לחבר'ה: גם הגנה על המיזם היא מרכיב חשוב. כיצד עושים זאת? דוד דה-פריס, עורך פטנטים שותף בכיר ומנהל קבוצת הטכנולוגיה והמדגמים בקבוצת ריינהולד כהן, לא ממליץ לרוץ לספר לחברים על הרעיון, וכן לברר האם ההמצאה עונה על הדרישות כדי לרשום אותה כפטנט, כלומר אם היא חדשה ומגלמת התקדמות המצאתית.

 

לא להתייאש מכישלון: הרצמן מדגיש כי מרבית המיזמים אינם מצליחים, בטח ובטח כשמדובר במיזם ראשון. עם זאת, המטרה העיקרית בשלב זה הם הניסיון והלימוד - ולא הצלחה כלכלית. "קשיים וכישלונות הם חלק מהדרך וחשוב לא להתייאש, כי מטעויות לומדים" הוא אומר. "מי שמתנסה יהיה איש עסקים יותר טוב ויעשה פחות טעויות. המסר הכי חשוב הוא שכל היזמים המצליחים נפלו בדרך, והרבה. הכי חשוב זה להנות מהחוויה".

 

עידוד יזמות עסקית

יוניסטרים מפעילה תוכנית בשם "מכשירים היום את מנהיגי העתיד", המכשירה תלמידי כיתות ט' עד יב' מהפריפריה ליזמות עסקית. התוכנית מתקיימת פעמים בשבוע בשעות אחר הצהריים וכוללת ליווי והדרכה מאנשי עסקים, ורוכשים כלים וניסיון בניהול עסקי, משלב הקמת חברה, דרך סיעור מוחות ובחירת מוצר עסקי, סקר שוק, פגישות עם משקיעים לגיוס הון ראשוני, פיתוח אב טיפוס, ייצור ושיווק. את הרעיונות הנבחרים אפשר יהיה לפגוש בתחרות יזם השנה שתתקיים ב-22 ביולי.

 

תערוכת יזם השנה 2012 - מושב בטיחותי לרכב עבור כלבים (צילום: וניסטרים) (צילום: וניסטרים)
תערוכת יזם השנה 2012 - מושב בטיחותי לרכב עבור כלבים(צילום: וניסטרים)

 

בין משתתפי התוכנית נמנית עדי כהן בת ה-15 מנתניה, שסיימה כעת שנה ראשונה עם 24 צעירים מבתי ספר נוספים בעיר. קבוצה זו החלה בפיתוח שני מיזמים: בקבוק שהתחתית שלו עולה במטרה לנצל את כל תכולתו, ואפליקציה לקבלת עדכונים מחברות על מוצרים חדשים והנחות. "דווקא העובדה שמדובר ב'עולם של הגדולים' משכה אותי", היא מספרת.

 

אחיה, אלדד (18), מסיים בימים אלה את התוכנית. הקבוצה שלו פיתחה מתקן למחזור מי האמבטיה באופן שימשו להורדת מים. אף שהפיתוח אפשרי לדבריו - הוא לא הגיע לכדי מימוש עקב קשיי פיתוח. הרצמן מציין שלא כל הרעיונות מגיעים לשלב מימוש, אך לא זו המטרה. "הרעיון הוא ללמד איך בוחרים רעיון למיזם, בוחנים היתכנות, בניית אבטיפוס או דגם, ובהמשך בניית יכולת ייצור, שיווק ומכירות", הוא מסביר.

 

עם תחילת חופשת הקיץ, הרצמן מסכם, כי "החופשה הארוכה יוצרת הזדמנות לעודד צעירים לפעילות יזמית ראשונה, שתמצה את כישוריהם, תעודד יצירתיות ותושייה, תלמד על ערכו של הכסף ועבודה קשה, ואף תעניק להם תחושה של הצלחה והנאה מתוצר פרי ידיהם".

פורסם לראשונה 24/06/2013 22:51

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ניר הרצמן
צילום: וניסטרים
אלדד כהן וחבריו למיזם
צילום: וניסטרים
מומלצים