שתף קטע נבחר

בדרך למהפיכה עוצרים באמי

בית הקלפים ומשפחה בהפרעה הן אולי לא שונות מכל מה שראינו עד היום, אבל המועמדות שלהן לפרס החשוב בעולם לטלוויזיה מסמנת שינוי ופריחה יצירתית מחודשת בתעשייה

הכרזת המועמדים לאמי מסמנת עוד שלב בדרך להשלמת מהפכת הצפייה באינטרנט: שתי סדרות רשת מועמדות לפרסים חשובים לצד סדרות מהכבלים וערוצי השידור המרכזיים. בית הקלפים מועמדת לסדרת הדרמה הטובה ביותר, השחקנית הטובה ביותר בסדרת דרמה והשחקן הטוב ביותר בסדרת דרמה. משפחה בהפרעה מועמדת לשחקן הטוב ביותר בסדרה קומית.

 

 (צילום: © 2013 Sony Pictures Television International. All Rights Reserved.) (צילום: © 2013 Sony Pictures Television International. All Rights Reserved.)
(צילום: © 2013 Sony Pictures Television International. All Rights Reserved.)

 

מסרטים בדואר לבית הקלפים

מי שמשדרת את הסדרות, נטפליקס, קמה בסוף המאה הקודמת עם שירות מעניין: השכרת סרטים פיזיים באמצעות האינטרנט - קטלוג הסרטים יושב באתר, והדיסקים הפיזיים של הסרטים נשלחו למנויים והוחזרו בדואר. ב-2006, מכשירי ה-DVD הפכו לפופולריים יותר ממכשירי הווידאו בארצות הברית, ושנה לאחר מכן נטפליקס כבר קפצה קדימה, והוסיפה לנטפליקס שירות סטרימינג, כשהאינטרנט כבר יותר מהיר ויותר נפוץ. השירות כמובן לא זמין בישראל, אבל הוא מאפשר ללקוחות האתר לצפות בסרטים וסדרות באופן חוקי, בלי לחכות למעטפה שתגיע לתיבת הדואר.

 

כעת, תמורת דמי מנוי חודשיים, אפשר לצפות בסרטים וסדרות במחשב, בקונסולת המשחק, בטאבלט בסטרימר ופחות או יותר בכל מכשיר שיש לו חיבור למסך ולאינטרנט. לפי נתוני החברה, לנטפליקס יש כיום יותר מ-36 מליון מינויים בארצות הברית, קנדה, אמריקה הלטינית, האיים הקריביים, בריטניה, אירלנד ומדינות סקנדיביה.

 

בזמן שנטפליקס התעשרה ממיליוני הגולשים שלה וממשיכה להציע תוכן מספקים אחרים, כפי שעושות חברות הכבלים וערוצי הטלוויזיה ה"רגילים", היא גם פנתה להפקת תוכן מקורי והציגה בשנה שעברה את "בית הקלפים" ואספה את "משפחה בהפרעה" שודרה ברשת פוקס ובוטלה אחרי שלוש עונות.

 

הסטוריון הטלוויזיה טים ברוקס, אמר לסוכנות AP כי "מדובר באירוע שירעיד את תעשיית הטלוויזיה". ואכן, הסדרות עשו הסטוריה. ב-2006 נכנסה קטגוריה איזוטרית של תכנים דיגטיליים לפרסי האמי וב-2008 הורשו סדרות אינטרנט להגיע לשאר הקטגוריות לצד ה"טלוויזיה", אלא שעד היום, אף סדרה משמעותית לא נכנסה לקטגוריה משמעותית, אלא רק פרקי-רשת קצרים ודברים דומים.  טד סרמדוס, מנהל התוכן בנטפליקס אמר ל-AP כי המועמדויות הן מעבר לכל הציפיות הכי אמיצות של החברה וכי "זה נצחון לטלוויזיה באינטרנט, בדיוק כפי שזה נצחון ליוצרים".

 

מה זה חשוב איפה היא משודרת?

אז נכון, זה לא משנה אם סדרת דרמה או סיטקום משודרים במלבן השחור שאנחנו מכנים טלוויזיה, ובין אם דרך הרשת הענקית הזאת שנראית אינטרנט, עדיין, מדובר בעסק לכל דבר שצריך להשקיע מעט בסדרה ולהרוויח ממנה הרבה בזכות הצופים שישלמו או יצפו בפרסומות. וכמו כן, העסק העיקרי של נטפליקס הוא עדיין השכרה ומכירה של תוכן קיים מגופי שידור אחרים.

 

אבל בכל זאת, הסדרות האלה מגיעות בבת אחת לאינטרנט - כל 13 הפרקים עולים לרשת בבת אחת וזאת כבר מהפכה של תוכן לא רק של צריכה. כי אפשר לבחור מתי ובאיזה סדר לצפות בפרקים וכך היוצרים יכולים להתפרע וליצור סדרות שאין משמעות לסדר. הצופים המכורים מצידם, יכולים להפוך למכורים אמיתיים ולקיים מרתונים של סדרות, או פשוט לקבוע לעצמם את הסדר - כפי שהם עושים היום באמצעות המקליטים הדיגיטליים השונים ובאמצעות הורדות פיראטיות. אלא שכעת, לא צריך לחכות שלושה חודשים עד שתיגמר העונה.

 

 

 

בשטח זה עדיין לא כך. מיץ' הורוויץ, היוצר של משפחה בהפרעה, חשב להתפרע ככה ולבסס כל פרק על דמות אחרת, אך בסוף מיהר להעביר למעריצי הסדרה מסר שחייבים לראות אותה לפי הסדר ולא בבת אחת. כן, למרות החתרנות של השידור ברשת, היוצרים עדיין שמרנים. אבל השינוי יגיע. נטפליקס תמשיך לייצר תוכן שבעתיד יוכל לברוח מהמבנה הקבוע, וגם שחקניות הרשת האחרות הולו, יאהו, אמזון ו-AOL שכבר הכריזו על סדרות חדשות ומצטרפות למהפיכת הצריכה, יצטרפו גם למהפיכה היצירתית.  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים