שתף קטע נבחר

אוטובוסים לא יסעו בשבת בתל אביב - וזה סופי

העתירה שנועדה לאפשר הפעלת אוטובוסים בשבת בתל אביב בוטלה. מגישי העתירה, סיעת מרצ: "המצב השתנה בגלל שהעירייה פנתה לכיוון פשרני"

כבר לא צריך אוטובוסים בשבת? נמחקה עתירת מרצ נגד שר התחבורה, בעניין הפעלת תחבורה ציבורית בימי שבת. בכך מסתיים, לפחות זמנית, ניסיון לשנות את הסטטוס קוו בתל אביב - ניסיון שהחל עם פניית עיריית תל אביב למשרד התחבורה לפני כשנה וחצי, בבקשה להרחיב את שירותי התחבורה הציבורית המופעלים בעיר בימי שבת.

 

מחכים לאוטובוס בשבת? הוא לא יגיע בקרוב (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
מחכים לאוטובוס בשבת? הוא לא יגיע בקרוב(צילום: מוטי קמחי)

 

בשיחה עם ynet, מסבירה היום (ה') ח"כ תמר זנדברג, שיזמה את פניית העירייה למשרד התחבורה ונמנית עם העותרים נגד השר, כי מחיקת העתירה מגיעה על-רקע כוונת עיריית תל אביב להרחיב את שירותי התחבורה בעיר באמצעות מוניות שירות, ולהימנע מהפעלת אוטובוסים. "המצב השתנה בגלל שהעירייה פנתה לכיוון פשרני, שבו רק יתווספו קווים של מוניות שירות", אומרת זנדברג.

 

עם זאת, ח"כ זנדברג - המשמשת כיו"ר השדולה לתחבורה ציבורית בכנסת - מציינת כי מחיקת העתירה אינה מעידה על שינוי עמדות בעניין הפעלת תחבורה ציבורית בשבת. "אנחנו מנהלים מאבק על עצם קיומו של הסדר הסטטוס הקוו וחוקיותו", היא מבהירה. "ההסדר צריך להיבחן בצורה רחבה ועקרונית, ואנחנו בוחנים כעת מחדש את המסלול המשפטי".

 

"אני מקפיד על שמירת הסטטוס קוו"

בפברואר 2012 החליטה מועצת עיריית תל אביב לפנות למשרד התחבורה, לבקש להפעיל תחבורה ציבורית בשבת. ראש העיר, רון חולדאי, אמר אז כי "מי שלא רוצה לעלות לאוטובוס (בשבת), יכול לא לעלות". בעקבות ההחלטה, גיבשה העירייה תוכנית להפעלה מצומצמת את תחבורה ציבורית, בעיקר באמצעות הוספת קווי מוניות שירות - קווים שממילא פעילים כיום בתל אביב ובכמה ערים נוספות.

 

אלא שבמשרד התחבורה התנגדו למהלך מיד עם פרסום החלטת מועצת העירייה.שר התחבורה, ישראל כץ, הבהיר כבר עם כניסתו לתפקיד ב-2009 כי יתנגד לכל ניסיון לשנות את הסטטוס קוו. "אני מקפיד על שמירת הסטטוס קוו, גם כשהיה ספק אם הנורמה תישמר", אמר השר לפני כשנתיים. "ההנחיה היתה לשמור על הסטטוס-קוו. כל כלי תחבורתי חדש צריך להצטרף לכללים של מדינת ישראל".

 

בעקבות סירוב השר לדון בבקשת העירייה, החליטה מרצ לעתור לבג"ץ. בעתירה שהוגשה באפריל 2012, נטען כי "כי ללא חוק, או מעשה חוקה, לא ניתן לפגוע בזכויות הפרט, ובכלל זה בזכות לחופש מדת ובזכות לחופש תנועה, המגולמות באופן מובהק במסגרת בקשתה המידתית של מועצת העירייה להפעלת תחבורה ציבורית בשבת... הגבלה של חירויות הפרט, אך מכוח אימוץ שלטוני של 'נורמות דתיות', אינה עומדת במבחן שלטון החוק".

 

מלבד טיעונים נגד חוקיות או חוקתיות הסדר הסטטוס קוו, בעתירה גם הובהר כי היעדר תחבורה ציבורית בשבת פוגע בשכבות החלשות. "לכ-40% מתושבי תל אביב יפו אין רכב פרטי בבעלותם, כך שבסופי שבוע אין באפשרותם לבצע כל פעילות הכרוכה בשימוש ברכב פרטי, ובכלל זה ביקור חולים, משפחה, חברים, חוף הים ואתרי בילוי אחרים", הבהירו במרצ, והוסיפו כי "קיים צורך רחב היקף של אוכלוסיה בעיר בעלת מוגבלויות לנגישות וניידות בעיר, במשך כל ימות השבוע".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ירון ברנר
ח"כ זנדברג: "מנהלים מאבק על עצם קיום הסטטוס קוו"
צילום: ירון ברנר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים