שתף קטע נבחר

צילום: shutterstock

הצלצול להפסקה הוא הצלצול של הסמארטפון

מעשנים יחד? עושים עיניים? משחקים כדורסל? זה יקרה השנה בהפסקות, אבל פחות. "תלמידים נמצאים בבועה ונתקעים עם הטלפון במקום ליצור קשרים חברתיים", אומרת תיכוניסטית. איך המנהלים צריכים להתמודד עם התופעה?

הסמראטפונים השתלטו על ההפסקות הגדולות: בעבר היו ההפסקות בבתי הספר מקום למפגש חברתי בין תלמידים במהלך יום עמוס של לימודים. אלא שבמקום לדבר זה עם זה ולשחק ביחד, רבים מבני הנוער התמסרו לטכנולוגיה ולמכשירי סלולרי ובכך הפכו את ההפסקות לנושא שמאתגר את מערכת החינוך, רגע לפני פתיחת שנה חדשה.

 

"בתור מורה שמסתובב בהפסקות ומבחין במה שהתלמידים עושים, אני יכול לומר שהתלמיד יותר אינדיבידואלי ואין כמעט את הקולקטיב", אמר שרון, מורה ממרכז הארץ. "במהלך ההפסקה, התלמידים מתעסקים בעיקר בלצלם תמונות ולהעלות אותן לפייסבוק או לאינסטגרם".

 

לא כל התלמידים שבעי רצון מהמצב החדש. נווה, שעולה בשנת הלימודים הקרובה לכיתה ט' בתיכון באזור השרון,

 מספרת כי בחטיבת הביניים שבה היא לומדת יש מספר קטן של פעילויות לתלמידים בזמן ההפסקות. "תלמידי כיתות ז' מכונסים בעצמם ונמצאים יותר בכיתות, תלמידי כיתות ח' יושבים יותר מגובשים בהפסקות אבל בעיקר מתעסקים בטלפונים ותלמידי כיתות ט' בעיקר מעשנים", היא מתארת. "בכל פעם שהייתה לנו פעילות, גם אם קטנה, במהלך ההפסקה הגדולה התלמידים היו נהנים ומוציאים אנרגיה".

 

לא כולם פייסבוק ואינסטגרם (צילום: אבישג שאר-ישוב ) (צילום: אבישג שאר-ישוב )
לא כולם פייסבוק ואינסטגרם(צילום: אבישג שאר-ישוב )

 

קרין יוסבשווילי מאשדוד, שתעלה השנה לכיתה י"א, אומרת כי בבית הספר שלה יש תלמידים ש"נמצאים בתוך בועה". "זה גרוע שאנשים נתקעים עם הטלפונים שלהם במקום ליצור קשרים חברתיים", מסבירה יוסבשווילי ואומרת כי בבית הספר שלה מנסים להתמודד עם התופעה. "בכל הפסקה משמיעים מוסיקה ברחבה המרכזית ותלמידים בוחרים את השירים שיושמעו. מספיק שיר אחד כזה שיוריד את כולם לחצר. מאז שהתחילו אצלנו עם המוסיקה, אני יושבת בכל הפסקה בחצר, מדברת עם חברים ונהנית מכל רגע".

 

גם בקריית החינוך על-שם דוד בן גוריון בעמק חפר מארגנים הפסקה פעילה. "יש מוזיקה וריקודים ומועצת התלמידים מארגנת מכירות של כל מיני דברים", מספרת גל דורון שתעלה לכיתה י"א. "אבל תמיד יהיו תלמידים שמעדיפים להתבודד עם הטלפון או סתם לשבת על הספסל עם החברים. אני חושבת שזה רע".

 

בדרך להפסקה פעילה (אילוסטרציה) (צילום: בני דויטש) (צילום: בני דויטש)
בדרך להפסקה פעילה (אילוסטרציה)(צילום: בני דויטש)

 

יוסי מלדה, שיתחיל בשנת הלימודים הקרובה את שנתו האחרונה בתיכון אליאנס בחיפה, מספר כי הוא וחבריו משתדלים להקדיש את הדקות שמוקצבות להפסקה הגדולה למשחקי כדורגל וכדורסל. "קבוצה אחת משחקת כדורגל וקבוצה שנייה משחקת כדורסל. אנחנו משתדלים לארגן טורנירים בזמן ההפסקות שנמשכים בדרך כלל גם אחרי שעות הלימודים".

 

ההפסקה לא פחות חשובה מהשיעורים

בחוזר המנכ"ל של משרד החינוך ישנן הנחיות על אורך השיעורים שנע בין 50 דקות בראשית היום ל-45 דקות במהלך היום. אורך ההפסקות נקבע בהתאם למספר השיעורים ולאורכם, ומשתנה בין בתי הספר.

 

בבתי הספר היסודיים למשל, מומלץ להקדיש רבע שעה לאוכל ורבע שעה נוספת להפסקה. בתיכונים, לעומת זאת, מומלץ להקדיש בין 20 ל-30 דקות להפסקה, אך הדבר תלוי אם בית הספר מחליט לחבר בין השיעורים. לגבי פעילות, אין הנחיה מרוכזת והיוזמות, אם ישנן, מקומיות.

 

 

ד"ר מיכל קדרון, פסיכולוגית ומנהלת מחלקת הגיל הרך במכללת סמינר הקיבוצים, טוענת כי כמה שההפסקה תהיה יותר חופשית לתלמידים, כך זה יהיה טוב יותר עבורם. "חשוב שלתלמידים יינתן זמן חופשי שקריטי להם מבחינה קוגניטיבית, נפשית וחברתית", היא מסבירה. "הפסקות שמובנות יותר מדי, מגבילות את היתרונות של ההפסקה".

 

לדבריה, המושג "הפסקה" יוצר פרשנות שגויה לאחד הרגעים החשובים ביותר בבית הספר. "ההפסקה לא פחות חשובה מהשיעורים. זהו זמן קריטי שבו לומדים התלמידים יכולות חברתיות בסיסיות וחוסן נפשי".

 

קדרון מציינת גם כי בארה"ב ויתרו על ההפסקות בבתי הספר הציבוריים משלל סיבות. "התלמידים שם מסיימים שיעור ומיד עוברים לשיעור הבא. שם חושבים שהפסקה היא בזבוז זמן משווע ומהווה מקור לצרות, לאלימות ולתביעות מצד חברות הביטוח", אומרת קדרון ומוסיפה כי כבר לא בונים רחבות משחקים ואזורי פנאי בבתי הספר בארה"ב.

 

 

בשביל פרופסור זאב דגני, מנהל גימנסיה הרצליה בתל אביב, ההפסקה היא זמן האיכות שלו עם תלמידיו. "אני כל הזמן מסתובב ביניהם, מדבר איתם ושומע את מה שעל לבם", הוא מספר ומודה שגם בבית הספר תחת ניהולו ישנם תלמידים שמעבירים את ההפסקות מול הטלפון החכם. "זו גם דרך לאפשר למוח לנוח. ההפסקות חשובות מבחינה חברתית אבל גם במילוי המצברים האינטלקטואליים".

 

על פי דגני, "אם תלמידים ידברו בהפסקות על מה שהם עברו במהלך השיעורים, התהליך הלימודי יהיה הרבה יותר משמעותי.

 לדעתי מדובר בחלק בלתי נפרד מתהליך הלימוד".

 

רמי אמיתי, מנהל תיכון גלילי בכפר סבא, לא בטוח שההתעסקות בסמארטפון בזמן ההפסקה מהווה בעיה. "אמנם התלמידים באמת עסוקים בטלפונים אבל אני לא רואה בזה דבר שלילי בהכרח. אם הם רוצים לדבר באמצעות הטלפון אני לא יכול למנוע את זה ובטח שלא רוצה לפקח עליהם. מדובר בתופעות שמאפיינות את כל הדור הזה".

 

אמיתי מוסיף כי ההפסקות הפעילות בבית ספרו לא מתיימרות לשנות את הרגלי הנוער. "אנחנו מושכים את התלמידים להפסקות מרוכזות באמצעות הרקדות ושירה בציבור. האירועים האלו מתרחשים פעם בחודש ככה שזה לא פותר את הנושא".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
"אנשים בתוך בועה"
צילום: shutterstock
מומלצים