שתף קטע נבחר

"רב קו" - המדינה תשמור על פרטיות הנוסעים

הכרטיס האלקטרוני "החכם" נכנס לשימוש כבר בעשור הקודם, אך רק כעת החלה המדינה לקדם חוק שיסדיר את השימוש בו. אחת ממטרותיו העיקריות של תזכיר חוק חדש - שמירת פרטיותם של המשתמשים בכרטיס. בין השאר, יוצע לנוסעים סוג חדש של כרטיסים חכמים, שלא יאפשרו צבירת מידע אישי בחברות התחבורה הציבורית

כרטיס חכם מהסוג השלישי. משרד התחבורה מפרסם היום (ה') תזכיר חוק חדש, שנועד להסדיר את השימוש בכרטיס אלקטרוני בתחבורה הציבורית ("רב קו"). על פי החוק המוצע, נוסעים יוכלו בעתיד לרכוש שלושה סוגים של כרטיסים "חכמים", לעומת שניים בלבד כיום. לכרטיס אנונימי וכרטיס רשום יתווסף "כרטיס חכם לשימוש אישי". כרטיס זה יכלול מידע אישי שלא יישמר במאגר מידע, כאשר בכרטיס שיהיה בשימוש של קטין גם לא יוטבע שם המשתמש.

נא להכיר - "כרטיס חכם לשימוש אישי" (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
נא להכיר - "כרטיס חכם לשימוש אישי"(צילום: גיל יוחנן)

"שינויים אשר חלו בשנים האחרונות בענף התחבורה הציבורית, מגבירים את הצורך באיחודם של מערכי הכרטוס לכדי מערך כרטוס משותף לכלל מפעילי התחבורה הציבורית", מסבירים במשרד התחבורה. "מערך כרטוס משותף יאפשר מעבר יעיל ונוח של הנוסעים בין מגוון אמצעי התחבורה, וכן מיצוי האפשרויות לקבלת הנחות בשכר הנסיעה, וכתוצאה מכך יעודד שימוש בתחבורה ציבורית".

 

צעד חשוב בדרך לאותו "כרטוס משותף" הוא הנהגתו של כרטיס אלקטרוני, כפי שהחלה המדינה לעשות כבר בסוף העשור הקודם. אלא שהסדרת השימוש בכרטיס מגיעה רק כעת, ולאחר שבמהלך השנים נמתחה ביקורת חריפה על כך שמפעילי התחבורה הציבורית השונים צוברים מידע אישי רב אודות הנוסעים. למשל, בבדיקה שערכה המועצה לצרכנות בשנה שעברה, נמצאו מקרים של פגיעה בפרטיות, כפל תשלומים וליקויים בהחלפת כרטיסים אבודים או גנובים.

 

החרמה ובירור ב-72 שעות

סעיף בחוק המוצע נוגע לשמירת מידע אודות הנסיעות שמבצע כל אחד מבעלי הכרטיסים החכמים. על פי החוק, כל המידע שייצבר ימחק מרשות המפעילים וירוכז אצל מרכז שירות שיפעל מטעם המדינה. מטרת הסעיף כך מסבירים במשרד, היא "צמצום הפגיעה בפרטיות הנוסעים למזער (מינימום) ההכרחי". בין השאר, המידע שיימחק מממאגרי הממפעילים נוגע לפרטים מזהים שנמסרו לצורך הנפקת הכרטיס, מועדי נסיעות, קווים ותחנות עליה וירידה.

 

פרטיותם של בעלי הכרטיסים תישמר גם באמצעות הפרדה בין המידע שייצבר על הנסיעות ומידע המאפשר את זיהויים של הנוסעים. קישור בין שני המאגרים יוכל להתבצע רק במרכז השירות מטעם המדינה, ועל ידי עובד שיקבל הרשאה מיוחדת על פי בקשה מפורשת של בעל הכרטיס. למעשה, החוק המוצע קובע כי בעל כרטיס חכם יהיה זכאי לקבל את כל המידע השמור אודותיו.

 

תזכיר החוק כולל גם הרחבת הסמכות של מפעילי תחבורה ציבורית, בכל הנוגע לטיפול במי שעושים שימוש אסור בכרטיס. מפעיל יוכל להחרים כרטיס שנעשה בו "שימוש לרעה" - למשל, מימוש הטבה על ידי נוסע שאינו זכאי לממשה. במקרים כאלה, יוכל המפעיל להחרים את הכרטיס, ובלבד שבעל הכרטיס יזומן לבירור בתוך 72 שעות. אם בעל הכרטיס לא יגיע לבירור, או אם יימצא כי אכן נעשה בכרטיס שימוש פסול, דינו יהיה כמי שנסע ללא כרטיס.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יוחנן
משרד התחבורה - "צמצום הפגיעה בפרטיות"
צילום: גיל יוחנן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים