שתף קטע נבחר

קופסת המס במכונית שלכם - המכרז יצא לדרך

המדינה רוצה שתשלמו על כל ק"מ נסיעה, ומתקדמת בפרויקט תיעוד הנסיעה של בעלי רכב. תהליך רכישת 200 אלף "קופסאות שחורות" עולה מדרגה

אגרות הגודש, השלב הבא - המדינה נערכת לרכישת מאות אלפי מערכות ניטור, שיאפשרו גביית מס לפי ק"מ. משרדי התחבורה והאוצר מפרסמים מכרז לרכישת מערכות ניטור מתקדמות, שיותקנו במכוניות וישמשו בעתיד לחישוב מס ייעודי שיגבה מנהגים ("מס נסועה"). המס יגבה עבור כל נסיעה, ויחושב לפי מדדים כמו זמן ביצוע הנסיעה והאיזור הגיאוגרפי.

 

  • "תשלום על כל ק"מ - הדרך היחידה להלחם בפקקים"

 

עוד על מס הנסיעה שניאלץ לשלם בעתיד:

 

בכל מכונית יותקן מונה, שיציג את גובה המס בכל רגע נתון (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
בכל מכונית יותקן מונה, שיציג את גובה המס בכל רגע נתון(צילום: עידו ארז)

בתחילה יותקנו המערכות במכוניות המשתתפות בניסוי הנערך כבר בימים אלה, אך במסמכי המכרז מובהר כי בעתיד ימליצו משרדי הממשלה על רכישה של מאות אלפי מערכות ניטור. לזוכים במכרז שפרסמו משרדי הממשלה תוענק בלעדיות לתקופה של ארבע שנים בכל הנוגע למכירת מערכות הניטור, או עד שיירכשו 200 אלף יחידות.

 

שלא כמו במערכות קודמות, המערכות החדשות ("מערכות ניטור דור ב'") יידרשו לשמור על פרטיות הנהגים, על-ידי כך שלא יאפשרו שידור של מידע אודות הנסיעות שהם מבצעים, כמו למשל מיקום מדויק או זמן. בנוסף, המערכות יאפשרו לנהגים לראות בזמן אמת את גובה המס שהם יידרשו לשלם עבור כל נסיעה, בדומה למונה המותקן במוניות.

 

עד 1.60 שקלים לק"מ

בטבלאות המצורפות למסמכי המכרז מוסברת שיטת החישוב של המס העתידי, כפי שהוא מבוצע במסגרת הניסוי. ישראל מחולקת לשלושה איזורים גיאוגרפיים בהתאם לעומסי התנועה, וכל יום מחולק לכמה "תקופות" -  מ-06:45 עד 09:00 ("אגרה גבוהה"), מ-09:30 עד 15:00 ("אגרה נמוכה"), מ-15:30 עד 18:30 ("אגרה גבוהה"), ומ-18:30 עד 20:00 ("אגרה נמוכה"). בשאר שעות היום לא תיגבה אגרה.
מס הנסועה: כמה יעלה קמ?

מס הנסועה: כמה יעלה ק"מ?
  "מטרופולינים" "שולי מטרופולונים" "פריפריה" (בונוס)
06:45 עד 09:30 1.40-1.60 ש' * 20-40 אגורות * 10(-) אגורות
09:30 עד 15:30 0-20 אגורות* ללא תשלום 10(-) אגורות
15:30 עד 18:30 1.40-1.60 ש' * 20-40 אגורות * 10(-) אגורות
18:30 עד 20:00 0-20 אגורות* ללא תשלום 10(-) אגורות
20:00 עד 06:30 ללא תשלום ללא תשלום 10(-) אגורות
ו', שבת, חג וערב חג ללא תשלום ללא תשלום 10(-) אגורות

גובה התשלום משתנה בהתאם לרמת זיהום הרכב: נמוכה-בינונית-גבוהה

 

על גובה האגרה ישפיע מדד נוסף - רמת הזיהום של כל מכונית, כאשר כל המכוניות מחולקות לשלוש קבוצות זיהום (נמוכה, בינונית וגבוהה). כך, מכונית מזהמת באיזור ביקוש גבוה ובשעת עומס, תשלם 1.60 שקלים לכל קילומטר. אותה מכונית תשלם 40 אגורות לכל קילומטר, אם הנסיעה תבוצע באיזור ביקוש בינוני ובאותן שעות. הפער בין שלוש קבוצות הזיהום הוא 10 אגורות, כך שמכונית ברמת זיהום נמוכה תשלם 1.40 שקלים לק"מ באיזור ביקוש גבוה ובשעת עומס.

 

על פי המכרז, באיזורים שבהם נרשם ביקוש נמוך - למשל, בפריפריה - המדינה מעניקה לנהגים המשתתפים בניסוי בונוס של 10 אגורות לכל ק"מ. יש לציין כי גובה האגרה המרבי שמשלם כל נהג הוא 25 שקלים, ו-4 הק"מ הראשונים בכל נסיעה אינם נכללים בחישוב המס. בנוסף, נסיעה חדשה היא כזו המבוצעת שעה לפחות ממועד כיבוי המנוע.

 

"נתוני החיוב בגין כל נסיעה"

בהתייחסות לדרישות החדשות בעניין שמירה על פרטיות, מבהירים בחברת חוצה ישראל, האחראית על ניהול המכרז והניסוי, כי "המערכות נדרשות להיות בעלות יכולת לבצע את חישוב החיוב בגין כל נסיעה, באופן שבו למעט שידור סכום החיוב - יתר נתוני הנסועה - קרי, מיקומי הנסיעות, אורכן, מועדן וכיו"ב - לא יועברו ו-או יחשפו ו-או ישודרו לכל צד שלישי, וזאת מפאת השמירה על פרטיותו של הנהג".

 

בכל הנוגע להצגת הנתונים בפני הנהג, מסבירים בחברה כי "מערכות ניטור דור ב' נדרשות להציג את נתוני החיוב בגין כל נסיעה בזמן אמת, באופן שבו כל נהג שברכבו מותקנת המערכת האמורה יוכל לדעת בכל רגע נתון, אם ירצה בכך (ו)בכל רגע נתון, מהו הסכום שבו הוא מחויב (בדומה, לצורך הדוגמה, למונה של מונית המאפשר לראות את מחיר הנסיעה בזמן אמת".

 

ראוי לזכור כי ביום ראשון האחרון אישרה הממשלה תוכנית לאומית לצמצום זיהום האוויר, ובמסגרתה הוחלט על בחינת שורת צעדים בתחום התחבורה. בין השאר, הוחלט על "קידום תכנית אב לתחבורה ובקרת תנועה, ניהול ביקושי תנועה לרבות איסור תנועת כלי רכב כבדים בצירים ראשיים, הכוונת תנועה ומידע סלולארי על עומסים, עידוד שימוש באופניים, (ו)בחינת אגרת גודש". (הדגשה לא במקור).

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
סעו פחות, שלמו פחות
צילום: מוטי קמחי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים