שתף קטע נבחר

הנמלים בארץ יעילים - אז מה רוצה הממשלה?

נמל חיפה ממוקם במקום הרביעי ביעילות מבין 41 נמלים שבדק ה-OECD ב-2012. גם נמל אשדוד דורג בדו"חות בינלאומיים במקום טוב באמצע. האם באמת הקמת נמלים פרטיים תגביר את התחרות ותשתלם לאזרח? לא בטוח

הממשלה חוזרת על הטיעון בדבר חוסר היעילות של הנמלים כשהסיבה העיקרית לכך, לדבריה, נעוצה בהיעדר תחרות פנים-נמלית בישראל. מעניין שהעובדים ושכרם נעלמו מהמשוואה.

 

כץ: חסן ותורג'מן לא יתקרבו לנמלים החדשים

השביתה בנמלים נמנעה; ההפרטה עוכבה

עובדי הנמלים בהפגנה: "עצרו את ההסתה נגדנו"

 

נתחיל מהתחרות. תחרות יכולה להביא לחדשנות, להתייעלות ולהוזלת מחירי הסחורות והמוצרים, אבל תחרות בין חברות פרטיות לעולם תתקיים למטרת מיקסום הרווחים שלהן. אם הורדת מחירים ושיפור השירות ישרתו מטרת-על זו, מה טוב. אם לאו, הרי שהמחירים לא יירדו והשירות לא ישופר. אנו חווים מדי יום ביומו את תוצאות התחרות בין הבנקים שמביאה לעליית מחירים מתמשכת. בנוסף, אין כל הוכחה שנמלים בתפעול פרטי יעילים יותר מנמלים בתפעול ציבורי.

 

תפיסת הממשלה וכלכלני האוצר את יעילות הנמלים המתבטאת בניצול חלקי של התשתיות, בפריון נמוך לעובד, ובזמן המתנה ארוך, שונה בתכלית מזו של הלקוחות, חברות הספנות. חברות אלו מבקשות פריקה וטעינה במהירות מירבית, וזמן שהות מינימלי בנמל. דרישה המחייבת מספר עגורנים ומצבת עובדים שיעבדו במלוא הקיטור בעת הפריקה והטעינה, גם אם יתבטלו עד שתבוא האונייה הבאה.

 

לפי תפיסת האוצר את היעילות, יש לפטר חלק מהעובדים ואין צורך בעגורנים חדשים, אבל היום יש מחסור אקוטי בעובדים והנמל לא מסוגל להעניק לחברות הספנות את השירות הנדרש. ב-2012 סיפק נמל חיפה בממוצע רק 81% מהצוותים שסוכני האוניות הזמינו לטיפול במטענים, ואילו נמל אשדוד - רק 75%.

 

הבעיה היא שאם תתקבל גישת כלכלני האוצר, הניתוח יצליח והחולה ימות, חברות הספנות הגדולות יעדיפו שלא לפרוק ולטעון בנמלי ישראל.

 

הנמלים דווקא יעילים

בניגוד לטענת הממשלה, דוחות בינלאומיים ומקומיים כאחד, יוצרים תמונה שונה לחלוטין באשר ליעילות הנמלים. נמלי חיפה ואשדוד נמצאים במקום טוב באמצע בדירוגים בינלאומיים שונים.

 

די יעיל. נמל אשדוד  (צילום: אלעד גרשגורן) (צילום: אלעד גרשגורן)
די יעיל. נמל אשדוד (צילום: אלעד גרשגורן)

 

ב-2012 פירסם ארגון ה-OECD מחקר בנושא יעילות נמלי מכולות בעולם. המחקר סקר 41 נמלים ב-34 מדינות וקבע כי נמל חיפה ממוקם במקום הרביעי במדד היעילות הכללית. במדד תפוקה לשעת שהיית אונייה, לנמל חיפה ב-2012 תוצאה טובה יותר מאשר לנמלים גדולים אחרים. זמן שהייה ממוצע לאונייה בנמל חיפה ב-2012 היה נמוך מהממוצע העולמי , ונמוך בהשוואה לנמלים אחרים באזור, כמו ונציה, נאפולי וגנואה.

 

במדד שינוע מכולות לשעת מנוף, קבע נמל חיפה ב-2013 שיא ישראלי בשינוע מכולות, עם תפוקה של 28.35 מכולות לשעת מנוף. תפוקה המציבה אותו בשורה אחת עם הנמלים הגדולים והמובילים בעולם, יותר משל נמלי סינגפור, שנגחאי, סידני ועוד.

 

לפי דוח של ממשלת ניו-זילנד מאוקטובר 2011, נמלי חיפה ואשדוד נמצאים במקום טוב באמצע בתפוקה ממוצעת לשעת מנוף בנמלים שונים בעולם.

 

אפשר, כמובן, לשפר את מדדי היעילות שהממשלה ציינה, ולקצר את משך ההמתנה של האוניות. הנמלים סובלים כיום ממחסור בכוח אדם שגורם לניצול נמוך של הציוד וליעילות אפקטיבית נמוכה. יש לאפשר גיוס מהיר של עובדים חדשים, ובאמצעות נוהלי קבלה סבירים ברשות החברות.

 

הטיעון של הממשלה בדבר זמן המתנת אוניות מכולה עד לקבלת שירות, מקומם. יש גורמים נוספים שאינם קשורים ליעילות הנמל או עובדיו המביאים לכך. במקרים רבים האוניות מגיעות מוקדם מדי, חוכר האנייה לא מעוניין לשלם עבור שעות נוספות או שהן ממתינות למטען המעוכב על-ידי הייצואן או הייבואן מסיבותיו שלו, וההשבתה ע"י הממשלה וקודומתיה, של נמל אשדוד בשבתות ובחגים, למשך כ-80 יום בשנה. סיבה נוספת למשך ההמתנה הארוך של אוניות בנמל אשדוד היא המחסור בכוח אדם, כולו באחריות הממשלה.

 

אסכם בדבריה של קרוליין בקארט, מנהלת הסחר של המזרח הרחוק בחברת MSC לעובדי נמל חיפה: "המקצוענות של העובדים וקצב העבודה הם בנורמות המקובלות בנמלי ענק בעולם כדוגמת סינגפור ושנגחאי. כל הכבוד לכם".

 

אמנון פורטוגלי הוא חוקר במכללה החברתית כלכלית ובמרכז חזן במכון ון ליר

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
נמל חיפה
צילום: רויטרס
צילום: אוראל כהן
אמנון פורטוגלי
צילום: אוראל כהן
מומלצים