שתף קטע נבחר

צפו בדרמה בנתב"ג. הוארך מעצר החשודים

מצלמות האבטחה והקלטות רשת הקשר תיעדו את רגעי הדרמה הלילה בכניסה לשדה התעופה. שני הפלסטינים שנעצרו מכחישים שביקשו לפגוע באזרחים בשדה התעופה: "טעינו בדרך". מומחה אבטחה: נדרשה תגובה אגרסיבית יותר, המאבטחים בשער היו חייבים לעצור את המשאית

שני הפלסטינים שפרצו לפנות בוקר (ג') באמצעות משאית את שער הכניסה לנתב"ג מכחישים שניסו לפגוע באזרחים בשדה התעופה. אחר הצהריים האריך בית משפט השלום בראשון לציון בשבעה ימים את מעצרם של השניים, המתגוררים באזור טול כרם: ריאד בני עודה (27) ומוחמד יוסף (21). במקביל, גורמי אבטחה מותחים ביקורת על העובדה שהמשאית הצליחה לחדור את מעגלי האבטחה החיצוניים ולחדור לשטח נתב"ג, וכן על כך ששני החשודים הצליחו להגיע רגלית קרוב לטרמינל 3.

 

על פי חשד המשטרה, השניים גנבו את המשאית אמש ב-22:00 מהיישוב בית דגן. במהלך ניסיון ההימלטות הם ביקשו להגיע לכביש 6 דרך כביש 1, אבל התבלבלו ונכנסו לנתיב המוביל לשערי הכניסה לנתב"ג. חרף הקריאות של אנשי האבטחה, ולמרות מחסום הדוקרנים שהושלך לכיוון הגלגלים, המשאית המשיכה בנסיעה 50 מטר נוספים. צפו והאזינו לתיעוד מתוך מצלמות האבטחה ורשת הקשר של נתב"ג:

  

 

רק ברגע שמאבטח שעמד מול המשאית חשש לחייו נורו יריות לכיוון גלגלי המשאית שנעצרה. שני החשודים רצו לכיוון טרמינל 3 עד שנתפסו על ידי אנשי האבטחה במקום. כשנשאלו החשודים מדוע נמלטו אמרו שנבהלו מקולות.

 

יוסף הוא בעל עבר פלילי עשיר בעבירות רכוש, ולפי המשטרה משתייך לכנופיית גנבי רכב שפעלה רבות באזור המרכז. בני עודה, בעל הרשעה אחת בגין שהייה בישראל ללא אישור, אמר בחקירתו שחצה את הקו הירוק כדי לעבוד בשיפוצים. החשודים מכחישים היכרות מוקדמת אחד עם השני. לטענת עודה הוא רק ביקש לתפוס טרמפ בחזרה לביתו.

 

"עיון בתיק החקירה מראה שיש בו כדי לסבך את החשודים בכל העבירות המיוחסות להם", קבע שופט המעצרים התורן, שמעון שטיין. "מצאתי מקום להיעתר לבקשת המשטרה עקב כניסת החג והרצון לתת לחקירה להתבצע עד תום".

 

שני החשודים בבית המשפט (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
שני החשודים בבית המשפט(צילום: מוטי קמחי)

    

עו"ד תאמר עוביד, המייצג את עודה, מסר בתגובה: "מרשי בסך הכול נסע בטרמפ והוא משתף פעולה עם המשטרה. ביקשתי שיעשו איכון סלולרי כדי שיראו שהוא לא היה אמש בבית דגן. הוא ברח מהמאבטחים רק בגלל שנבהל מקולות הירי".

 

עו"ד מוחמד ענאבוסי, המייצג את יוסף: "מרשי מכחיש את המיוחס לו. לא היתה לו כוונה לפגוע באיש. נכון לרגע זה המשטרה ניפחה את האירוע מעבר לכל פרופורציה ואני בטוח שבימים הבאים יוכיחו את חפותו של מרשי".  

 

איך נתנו להם להתקרב לטרמינל 3?

בנתב"ג טענו הבוקר כי התנהלות המאבטחים באירוע המשאית בלילה הייתה נכונה ויעילה, אולם מומחי אבטחה מעלים שאלות קשות לגבי הגרסה שהציגו היום בנמל התעופה. "כיצד קרה שהמאבטחים בשער הכניסה לא הצליחו לעצור את המשאית מיד? כיצד קרה שהמשאית הגיעה כל כך קרוב לשטח טרמינל 3? האם ירי לכיוון הגלגלים היה מונע ממחבל פוטנציאלי ללחוץ על מתג ההפעלה?", הם תוהים.

 

"המשאית פרצה את המעגל הראשון והמאבטחים שהוצבו שם היו חייבים לפעול", אומר ד"ר זאב גפן, מנהל המכללה הישראלית לביטחון וחקירות בפתח תקווה. "כל מי שעובר בשערי נתב"ג מזהה אחרי שערי הרכב מאבטחים שחמושים ברובים ונשק אוטומטי. המענה היה חייב להינתן על ידם באופן מיידי. כפי שזה נראה, הם לא פעלו על פי ההנחיות והתרגולים".

 

בנתב"ג נהוגה שיטת אבטחה במעגלים, כפי שהסביר הבוקר ראש חטיבת הביטחון בנתב"ג, זהר גפן. מדובר בשיטה הנהוגה במתקנים ביטחוניים רבים בישראל ובעולם המערבי. על פי תפיסה זו, כל מעגל אבטחתי עומד בפני עצמו אם הוא נפרץ. "מה שאנחנו רוצים זה לתת עומק למתקן הרגיש", מסביר ד"ר גפן. "חלק מהמעגלים מופעלים על ידי אנשי אבטחה וחלק מופעלים על ידי אמצעים טכנולוגיים. למרות שכל מעגל עצמאי זה כמו שרשרת: כאשר חוליה אחת נשברת השרשרת תיקרע".

 

המסלול שעברה המשאית בנתב"ג ()
המסלול שעברה המשאית בנתב"ג

הירי בגלגלי המשאית (צילום: עופר עמרם) (צילום: עופר עמרם)
הירי בגלגלי המשאית(צילום: עופר עמרם)

 

בנתב"ג קיימים מעגלי אבטחה רבים. ככל שנכנסים עמוק יותר לשטח הטרמינל, כך הופך מערך האבטחה לקפדני יותר. כאשר בוחנים את האבטחה מבחוץ כלפי פנים עוברים בין היתר את המעגלים הבאים: מצלמות אבטחה וסיורים על הגדר, שערי בידוק לכלי רכב, תשאול נהגים על ידי איש אבטחה, מאבטחים חמושים שתפקידם למנוע התפרצות של כלי רכב ורכב ביטחון שתפקידו לבצע מרדף במקרה של פריצה לשטח השדה. באזור הכניסה לטרמינל קיימים מעגלי אבטחה נוספים: אנשי אבטחה גלויים וסמויים שמבצעים סיורים ותצפיות, אנשי ביטחון שעורכים בידוק לציוד וכבודה ואף בידוק גופני למבקרים שמעוררים את חשדם של אנשי הביטחון.

 

"למרות שאין עדיין תחקיר, אני חושב שמערך היה צריך להיות יותר תוקפני ואגרסיבי", אומר ד"ר גפן. "המשאית הייתה חייבת להיעצר על ידי המאבטחים בשער או לפחות על ידי מאבטחים שביצעו מרדף ברכב שעומד במיוחד לצורך זה. אם המשאית הייתה ממולכדת בחומרי נפץ היה מתרחש אסון".

 

ניצב (בדימוס) אריק יקואל, עמית מחקר במכון למדיניות נגד טרור במרכז הבינתחומי בהרצליה,

 דווקא משבח את תפקוד מערך האבטחה בנתב"ג. "בסופו של דבר מדובר בשיקולים של עלויות", הוא מסביר. "האפשרות שרכב יתפרץ בכניסה הראשית היא אפשרות סבירה שנבחנת בתוך כל ים השיקולים. העובדה שהמשאית נעצרה לבסוף על ידי המאבטחים, זו הצלחה".

 

יקואל מדגיש כי הירי שבוצע לגלגלי הרכב הוא חלק מאפשרויות התגובה הסבירות של אנשי הביטחון. "אם היה מדובר ברכב שהלך לאיבוד והנהג היה נורה למוות, היינו שואלים את עצמנו למה לא ירו קודם כול לגלגלים", הוא אומר ומוסיף: "אחרי הכול בנתב"ג מבקרים אלפי אזרחים מדי יום. אם היה מדובר במתקן ביטחוני או בבסיס צבאי הייתי מצפה לתגובה קשה יותר".

 

שני המומחים מדגישים כי בנתב"ג קיים מערך האבטחה המקצועי ביותר במדינת ישראל, שתורתו אף נלמדת ברחבי העולם כולו.

 

Read this article in English

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עופר עמרם
המשאית שפרצה את המחסום
צילום: עופר עמרם
מומלצים