שתף קטע נבחר
 

העיריות זקוקות לממון? עבירות תנועה יספקו אותו

מליאת הכנסת צפויה להצביע לאחר החגים על הצעת חוק המעניקה לרשויות מקומיות סמכויות אכיפה בעזרת מצלמות אלקטרוניות. הכינו את הארנק

מתנת חג לרשויות המקומיות - סמכות אכיפת עבירות תנועה באמצעות מצלמות אלקטרוניות. משרדי הממשלה ממשיכים לקדם הצעת חוק שתאפשר לרשויות המקומיות להציב ולהפעיל מצלמות אלקטרוניות, שיאכפו עבירות תנועה. כל ההכנסות מהאכיפה האלקטרונית יועברו לקופת הרשויות, ולא לקופת המדינה. הצעת החוק הממשלתית תובא לאישור מליאת הכנסת בקריאה ראשונה מיד אחרי החגים, וצפויה לעבור ללא התנגדות משמעותית.

 

  • מצלמות אכיפה: הרשויות יספרו נוסעים, ויקבלו כסף

 

צילום של מצלמת אכיפה בנת"צ בתל אביב (באדיבות אגף התנועה) (באדיבות אגף התנועה)
צילום של מצלמת אכיפה בנת"צ בתל אביב(באדיבות אגף התנועה)

בתחילה יוכלו הרשויות לאכוף עבירת תנועה אחת - נסיעה בניגוד לחוק בנתיב המיועד לתחבורה ציבורית (נת"צ). הקנס בגין עבירה זו הוא 250 שקלים, במשרד התחבורה מנסים מזה תקופה ארוכה להשיג את אישור ועדת הכלכלה להכפילו ל-500 שקלים. אולם, הצעת החוק מאפשרת להרחיב את היקף האכיפה האלקטרונית באופן קל יחסית, ולהוסיף בעתיד עבירות תנועה אחרות. הוספת העבירות תותנה באישור של שרי התחבורה, משפטים, פנים וביטחון פנים.

 

למרות שבתחילה תתאפשר אכיפה של עבירת נסיעה אסורה בנת"צים בלבד, בדברי ההסבר של הצעת החוק הממשלתית מופיע רמז ברור באשר לעתיד האכיפה ברשויות המקומיות. באחד הסעיפים נקבע כי הצילומים שיפיקו אותן מצלמות אכיפה יהוו "ראיה קבילה לגבי הנתונים, אם הם מופיעים - ובהם... מהירות נסיעתו של הרכב (הדגשה לא במקור)".

 

שומרים על פרטיות, וסופרים נוסעים

חמישה מסעיפי הצעת החוק הממשלתית עוסקים בניסיון להבטיח את שמירת פרטיותם של נהגים ונוסעים שיתועדו במצלמות האכיפה. הסעיף הראשון והעיקרי קובע כי הצילומים שיפיקו המצלמות האלקטרוניות לא יאפשרו את זיהוי הנהג או הנוסעים. עוד נקבע כי הצילומים והדו"חות שיפיקו מצלמות האכיפה ישמרו במאגר מידע שלא יחובר למאגרי מידע אחרים של הרשות המקומית.

 

סעיף אחר בהצעה עלול ליצור בעיה טכנולוגית לא פשוטה - מצלמות האכיפה של הרשויות, שיוצבו בנתיבי תחבורה ציבורית, ידרשו להציג את מספר הנוסעים במכונית המצולמת. אלא שהטכנולוגיה המקובלת במצלמות אכיפה בנת"צים מבוססת על זיהוי לוחית הרישוי (LPR, ר"ת - License Plate Recognition), ובדיקתה מול מאגר מידע הכולל כלי רכב המורשים לנסיעה בנתיבים הייעודיים. ספירת נוסעים אינה אפשרית במצלמות אלה, שכבר נוסו בעבר בישראל. 

 

יש לציין כי הצעת החוק מבוססת בחלקה על סעיפים מיושנים בפקודת התעבורה, שמקורם בשנות ה-70. כך למשל, צילום שיפיקו המצלמות האלקטרוניות יחשב לראיה קבילה אם יוכח שהוא "העתק אמין של הסרט שהוכנס למצלמה והוצא ממנה". במשרדי הממשלה מודעים היטב לכך שהתקנות הרלוונטיות מבוססות על טכנולוגיה ישנה, אך עד עתה לא הצליחו להביא לאישור ועדת הכלכלה תיקון שיכניס את פקודת התעבורה למאה ה-21.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עופר עמרם
מצלמות אכיפה ברשויות - בתחילה רק בנת"צים
צילום: עופר עמרם
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים