שתף קטע נבחר

הוזלה בביטוח לרוכבים? אולי ב-2014

בזמן שמומחים בענף הדו גלגלי טוענים כי יש להוזיל את פרמיית ביטוח החובה במאות שקלים, במשרד האוצר דוחים החלטה בנושא לתחילת 2014. גורם באוצר - "לפי נתוני 2012 היה מקום לייקר את התעריפים"

הרוכבים ציפו להוזלת ביטוח החובה במאי 2013, אלא שבמשרד האוצר דחו את ההחלטה עד 2014. המפקח על הביטוח במשרד האוצר יחליט רק בתחילת 2014 אם להוזיל את ביטוח החובה של הרוכבים - הוזלה שלטענת מומחים בענף הדו גלגלי אמורה הייתה להתבצע כבר במאי האחרון. דחיית ההחלטה נועדה לאפשר למפקח על הביטוח לבחון את נתוני 2013, ולבדוק אם יש הצדקה להפחתת התעריפים.

תהיה הוזלה, או לא תהיה - זו השאלה (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
תהיה הוזלה, או לא תהיה - זו השאלה(צילום: ירון ברנר)

מעמיסים על הנהגים?

ההפחתה בתעריפי הביטוח נועדה לממש סיכום שהושג במאי 2012 בוועדת הכלכלה של הכנסת, ולפיו האוצר הסכים לבחון אם שיעור "ההעמסה" - סבסוד ביטוח החובה של הרוכבים על ידי בעלי מכוניות פרטיות - ירד בעקבות הפעלת הסדר השתתפות עצמית בביטוח הרוכבים.

 

הסדר ההשתתפות העצמית קובע כי בעלי אופנועים וקטנועים יכולים לרכוש ביטוח חובה עם מרכיב השתתפות עצמית בכל תביעה. כך אפשר להקטין את תשלום הפיצויים של חברות הביטוח לנפגעי תאונות בקרב הרוכבים.

 

לפי המתווה שאושר, שיעור "ההעמסה" אמור לנוע בין 5.5 ו-6.5%. אם הוא יורד מתחת ל-5 אחוזים, כתוצאה מירידה בהיקף התביעות של רוכבים, יש להוזיל את תעריף הביטוח, כך שלא ירד מתחת ל-5.5%. מנגד, אם נרשמה עלייה בתביעות מעל 6.5% - יש לייקר את התעריף.

 

הוזלה או הפסדים?

לפי חישובים שערכו מומחים בענף הדו גלגלי, מאז מאי 2012 ירד שעור הסבסוד לפחות מ-5% - ירידה המחייבת הוזלה של מאות שקלים בתעריפי ביטוח החובה. מומחים בענף טוענים כי ירידה זו נובעת מרכישת מספר גדול יותר של פוליסות עם מרכיב השתתפות עצמית שנרכשו על ידי רוכבים, וכן מירידה במספר התאונות בהן מעורבים אופנועים וקטנועים.

 

אלא שבאוצר לא ממהרים לקבל את החישוב הזה, וטוענים כי הפסדי "הפול" - תאגיד הביטוח שבו מבוטחים רוב הרוכבים - גדלו ב-2012 בכ-100 מיליון שקלים. בסוף 2012, כך אומרים שם, הגיעו הפסדי הפול ל-195 מיליון שקלים, וזאת למרות הפעלת הסדר ההשתתפות העצמית.

 

לפיכך הוחלט שלא להוזיל את תעריפי הביטוח, ולהמתין לבדיקה נוספת של הנתונים. "למרות שלפי נתוני 2012 היה מקום לייקר את התעריפים, החלטנו בשלב זה שלא לייקר את התעריפים ולהמתין לבדיקה הנוספת, שתערך על סמך נתוני 2013", מסבירים שם.

 

גורם בכיר באוצר מציין כי "במשרד המפקח על הביטוח הוקם צוות מיוחד שעוקב אחרי ההתפתחויות בענף, וכשיתקבלו הנתונים ל-2013 יחליט הצוות אם יש מקום לשינוי התעריפים. לפי החישובים הנוכחיים, כל רוכב נושא בסיכון ממוצע של 8,000 שקלים, אך משלם בממוצע פרמייה של 3,000 שקלים בלבד. את הפער הזה ממנים בעלי המכוניות".

 

שלא במפתיע, בענף הדו גלגלי מביעים תמיהה על החישובים של האוצר, וטענים כי בין מאי 2012 ומאי 2013 חלה ירידה בהיקף התביעות, שחייבה הוזלה של התעריפים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ירון ברנר
מומחים טוענים - המחיר צריך לרדת
צילום: ירון ברנר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים