שתף קטע נבחר

מלשינון הנהיגה - על מי מתלוננים הכי הרבה?

מוקד חברת ביפר המנהלת את מוקד שיחות נוהל 6 לתלונות על נהגים, חושף נתונים מעניינים על הפעילות השנויה במחלוקת. ואם מעניין אתכם לדעת על מה מתלוננים בעיקר, קבלו זאת מיד: נהיגה פרועה, וחסימת יציאה מחניה

מכירים את מדבקת "איך אני נוהג" על אחוריהן של מכוניות ליסינג, משאיות ואוטובוסים? חברת ביפר, המשמשת מוקד לשיחות-תלונה נכנסות, חושפת נתונים ומספרים מעניינים השופכים אור על השימוש שעושים נהגי ישראל במלשינון.

 

כך למשל, בממוצע מגיעות למוקד כ-100 שיחות מדי יום (כ-3,000 בחודש), אך התפלגות הימים מלמדת על ירידה דרסטית בימי שישי ושבת. לא מפתיע כמובן, שכן חברות רבות אינם פעילות בימים אלה, וממילא נהגי ליסינג לא גודשים את כבישי הארץ בסופי השבוע, כשהם ממהרים אל ומהעבודה.

 

מכך ניתן אולי גם ללמוד על משתמשי הדרך שאופן נהיגתם מעורר קולגות-כביש להתלונן, גם אם מידע זה אינו מפורסם על-ידי המוקד. בכל מקרה, בימי שישי נרשמת מדי שבוע ירידה של כ-40% במספר השיחות הנכנסות לעומת ימי חול, ובשבתות צונחת הכמות ל-2% בלבד לעומת שבוע העבודה.

 

לא תופתעו ודאי לקרוא כי רבע מכלל השיחות היומיות (בימי חול) מגיעות בשעות 15:00 עד 18:00, השעות בהן חלק ניכר מנהגים-עם-רכב-צמוד ממהרים לבתיהם בסוף יום העבודה. בשעות הלילה המאוחרות מגיעות רק 7% מכלל השיחות היומיות, ובשאר שעות היממה ההתפלגות שווה.

 

על מי מתלוננים במיוחד? במפתיע, במוקד השיחות טוענים כי חמישית עד כמעט שליש מהתלונות מגיעות עקב התנהגות כביש של נהגי משאיות - ללא ספק קבוצת-מיעוט על הכביש.

 

בחלוקה בין המתלוננים ניתן למצוא בעיקר גברים (70%), בעוד 10% מכלל המתקשרים כדי להתלונן על אופן הנהיגה של האחר, מסרבים להזדהות כלל.

 

במוקד התלונות חולקים גם ציטוטים נבחרים של מתקשרים. למשל "הנהג לפניי מסתובב יותר מפעם אחת במעגל תנועה". דיווח אחד הנהגים. אחר טען כי רכב "התנגש בעמוד תאורה והמשיך", ואחר סיפר כי "הגלגל של המשאית לפניי רופף ויוצא ממנו עשן".

 

תלונות עם מספר רכב הועברו גם על נהג ש"היה עסוק בלהסתכל במראה וכמעט התנגש בי", אחר ש"קורא עיתון בזמן הנהיגה", ועד "השאיר את החלונות פתוחים ויש בפנים מסמכים חשובים".

 

יש להזכיר בהקשר לתלונות, כי מחקרים שפורסמו בעבר על-ידי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, לא הציגו תמונה חד-משמעית באשר ליעילות המלשינון. כך למשל נמצא בעבר כי רק חמישית מהנהגים שעל רכבם מדבקה ולא התלוננו עליהם בעבר, מאמינים שיש למדבקה השפעה רבה.

 

רבים מהם טענו כי לא זכרו את קיומה כלל. בנוסף, מרבית המשיבים לא האמינו כי הדיווחים זוכים להתייחסות הולמת, למעט נהגים שהתלוננו עליהם בעבר - כך אמרו עורכי המחקר.

 

במחקר אחר שנערך ב-2006 עבור משרד התחבורה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, נטען כי "נוהל 6" (מדבקת המלשינון) יושם בעקבות לחץ של בעלי אינטרסים כלכליים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אבישג שאר-ישוב
על מי מתלוננים?
צילום: אבישג שאר-ישוב
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים