שתף קטע נבחר

טלית בסטייל: נשות הכותל - מותג אופנה

לאחר קטלוג "נשים חוצות גבולות" שצולם ליד גדר ההפרדה, מגיע תורן של "נשות הכותל": מותג האופנה "קום איל פו" יוצא בקולקציה יהודית בהשראת "נשות הכותל" - ומתנגדיהן החסידים: "אנחנו לוקחות בגדים גבריים ומנכסות אותן למגדר שלנו, בדיוק כמו שנשות הכותל מנכסות את הטלית והתפילין"

שבוע האופנה יפסח גם השנה, כנראה, על הכותל המערבי – והוא אולי האתר הרחוק ביותר מסצנת הדוגמנות באשר היא, אבל "נשות הכותל" שכבר מתעטפות בטלית על אפם ועל חמתם של מגזרים שונים הפוקדים את האתר הקדוש, הן ההשראה לקו האופנה החדש של "קום איל פו".

 

<< הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. כנסו  >> 

 

 

לאחר קטלוג "נשים חוצות גבולות" שצולם ליד גדר ההפרדה, מגיע תורן של "נשות הכותל": "ממש דמיינו את נשות הכותל לבושות בבגדי קום איל פו, ומתפללות עטויות בטליתות", אומרת אחת משתי מעצבות המותג, קרין לייקוביץ' – ועמיתתה, שרון דאובה, מציינת כי בזכות המפגש המרגש, כדבריה, עם מובילות המאבק, הבינה כי מאבקן הוא "אותנטי ואמיתי".

 

טלית בכותל? השראה

צמד המעצבות נפגש עם ענת הופמן ולזלי זקס, ממנהיגות "נשות הכותל", ובחר לייחד את פריטי הלבוש בקולקציה הנוכחית, העוסקת ביהדות - עבור מתפללות הקבוצה. ההכנסות ממכירת טי-שירט נושאת הסלוגן "אנו נותנות באהבה רשות זו לזו", יוקדשו כולן כתרומה למאבקן של נשות הקבוצה.

 

"בגדי נשים בהרבה תרבויות היו אמצעי לדיכוי ושליטה: כמה ללבוש, וכמה לא ללבוש, וזה דיון שעדיין חי ותוסס". ד"ר אלה קנר ולזלי זקס בתצוגה (צילום: אושרת בן שמשון) (צילום: אושרת בן שמשון)
"בגדי נשים בהרבה תרבויות היו אמצעי לדיכוי ושליטה: כמה ללבוש, וכמה לא ללבוש, וזה דיון שעדיין חי ותוסס". ד"ר אלה קנר ולזלי זקס בתצוגה(צילום: אושרת בן שמשון)

 

"בסופו של דבר, אופנה היא כלי תקשורתי המאפשר להעביר באמצעותו מסרים, ולגעת באנשים", לייקוביץ' אומרת. "בקולקציית החורף הגענו למשהו שמאוד מעניין אותנו להתעסק אתו ולחזק את המסר שלו. כבר בשלב המחקרי של התהליך, כשבחנו לעומק את פרטי הלבוש היהודיים, הגענו לנשות הכותל. במהלך הפגישה שהייתה מאוד מרגשת, נחשפנו להרבה מאוד תכנים שלא היינו מודעות להם, ונתנו להם ביטוי בקולקציה שבנינו".

 

"ממש דמיינו את נשות הכותל לבושות בבגדי קום איל פו, ומתפללות עטויות בטליתות". מתוך הקולקציה (צילום: אנה ים) (צילום: אנה ים)
"ממש דמיינו את נשות הכותל לבושות בבגדי קום איל פו, ומתפללות עטויות בטליתות". מתוך הקולקציה(צילום: אנה ים)

 

בית האופנה הישראלי מורגל במחוות חברתיות (לעתים שנויות במחלוקת), ואת מאבקן של נשות הכותל מגדירות המעצבות "מאבק פמיניסטי שנוגע לכל אישה במדינה, וחשוב מיוחד לנו, כנשים חילוניות. ולכן זה נושא שאנחנו רוצות להביא לסדר היום דרך הבגדים".

 

בגדי החסידות החדשים

נושא ההשראה השנתי של בית האופנה הוא דתות, ובעוד הקיץ הוקדש כולו לקולקציה בהשראת האסלאם – החורף, קובעות המעצבות, הוא שעתה היפה של היהדות. הקולקציה שנבנתה בסקאלת גוונים שמרנית של שחור, לבן, אפור וכחול, שואבת את השראתה מעולמות גבריים-חסידיים מובהקים, וכוללת וסטים וקאפוטות (מעילים חסידיים) בטוויסט חדשני, לצד החולצות הלבנות, שהיוו את הבסיס לבניית הקולקציה כולה.

 

"אופנה היא כלי תקשורתי המאפשר להעביר באמצעותו מסרים, ולגעת באנשים". חולצה מהקולקציה (צילום: שני סקרלט קגן) (צילום: שני סקרלט קגן)
"אופנה היא כלי תקשורתי המאפשר להעביר באמצעותו מסרים, ולגעת באנשים". חולצה מהקולקציה(צילום: שני סקרלט קגן)

 

"כל עניין השכבות של חולצה עם וסט, שמעליו ג'קט ושמעליו מעיל – בא ממקור גברי חסידי קלאסי", אומרת שרון דאובה. "ועם זאת, יש בהם טוויסט גם עיצובי וגם נשי... יש פה הרבה משחקים של חתכים, של מה שנחשף לעומת מה שמכוסה. ממשק שלם שיוצר הרבה עניין במערכת לבוש אחת".

 

"אנחנו עושות מה שנשות הכותל עשו", מבהירה לייקוביץ'. "אנחנו לוקחות בגדים גבריים בהגדרתם, ומנכסות אותן למגדר שלנו. בדיוק כמו שנשות הכותל מנכסות את הטלית והתפילין. ביהדות, בניגוד לדתות אחרות, פרטי הלבוש הם גם אביזרי פולחן. וחלק מהפולחן הדתי, בעצם, משויך ללבוש ולפולחן הגברי.

 

"לנו היה ברור שאנחנו רוצות להפקיע את הטלית והציצית מהשדה הגברי, ולהעבירו לשדה הנשי. בקולקציה שלנו יש התכתבות עם הציצית שמבצבצת מהבגדים החסידיים, אבל בטרנספורמציה אחרת, כפרשנות שלנו לטלית. רצינו להכניס בבגדים הגבריים האלה טוויסט נשי ורך".

 

אז מה נשים רוצות?

"נשות הכותל" מורגלות בגיוס מחוות קטנות-גדולות שיקבעו אותן בתודעה. קודם היה זה הצילום בפוזת הצנחנים של דייוויד רובינגר, והייתה גם תפילת הזדהות עם משחררי הכותל. ד"ר אלה קנר, נציגת הזרם האורתודוקסי בקבוצה שאף השתתפה בהצגת הקולקציה, אומרת כי "ההחלטה שלהן להקדיש קולקציה שלמה בהשראת נשות הכותל, מעידה כי אנחנו והמאבק שלנו הפכו כבר למיינסטרים בחברה הישראלית".

 

"לנו היה ברור שאנחנו רוצות להפקיע את הטלית והציצית מהשדה הגברי, ולהעבירו לשדה הנשי" (צילום: אנה ים) (צילום: אנה ים)
"לנו היה ברור שאנחנו רוצות להפקיע את הטלית והציצית מהשדה הגברי, ולהעבירו לשדה הנשי"(צילום: אנה ים)

 

"נשות הכותל" מתכוננות לשוב אל רחבת המחלוקת בראש חודש כסליו, בעוד כשבועיים, ולציין 25 שנות מאבק, אך האם תהיינה הפרזנטוריות של המותג שלהן-עצמן? ד"ר קנר, חברת הנהלת "נשות הכותל", דווקא בעד.

 

"בסופו של דבר", היא אומרת, "בגדי נשים בהרבה מאוד תרבויות היו אמצעי לדיכוי ושליטה: כמה ללבוש, וכמה לא ללבוש, וזה דיון שעדיין חי ותוסס... קום איל פו די חברו לזה. הבגדים שלהם לבישים עבורי כאישה דתית, מבלי לוותר על הסטייל הפמיניסטי.

 

"וזה מה שאנחנו רוצות כנשים: שוויון במובן המאוד פשוט שלו. נשות הכותל מציגות בתפילתן המשותפת אחווה נשית. קבוצת נשים שמתפללות יחד - אורתודוקסיות, רפורמיות וקונסרבטיביות - מתוך סולידריות, וכמובן שמתוך היכולת של כל אישה להתפלל לקדוש ברוך-הוא בדרכה שלה".

 

"התכתבות עם הציצית שמבצבצת מהבגדים החסידיים" (צילום: אנה ים) (צילום: אנה ים)
"התכתבות עם הציצית שמבצבצת מהבגדים החסידיים"(צילום: אנה ים)

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אושרת בן שמשון
ד"ר אלה קנר מ"נשות הכותל" וקרין לייקוביץ', מעצבת "קום איל פו"
צילום: אושרת בן שמשון
צילום: אנה ים
"רוצות להביא את המאבק לסדר היום, דרך הבגדים"
צילום: אנה ים
מומלצים