שתף קטע נבחר

הרע עוד לפנינו: רבע מהמנהלים צפויים לפטר

הפיטורים של השבועיים האחרונים הם רק ההתחלה? סקר בקרב מנהלים מגלה שכ-22.5% צפויים לפטר עובדים במהלך החצי שנה הקרובה, כ-23% יקצצו בשכר ו-23.1% יפגעו בתנאים הנלווים. יועצת בתחום התעסוקה: זו לא תופעה חדשה; החברות רוצות להציג תחזיות נאות לשנה הבאה

גל הפיטורים במשק עתיד להמשיך? כ-22.5% מהחברות והעסקים בישראל צפויים לפטר עובדים במהלך החצי שנה הקרובה. כך עולה מסקר שנערך בקרב השבועיים האחרונים בקרב 158 סמנכ"לי כספים, משאבי אנוש וגורמים בכירים בחברות ובעסקים, על ידי חברת עוקץ מערכות בשיתוף חברת פתרונות אפקטיביים.

 

 

על פי הסקר, כ-21.4% מהמשיבים מקרב העסקים הקטנים צופים שהחברה תנקוט במהלכי קיצוץ מצבת העובדים במהלך החצי שנה הקרובה. גם בקרב העסקים הבינוניים לא נרשמה אופטימיות, עם כ-22.7% שצופים זאת, וכך גם בעסקים הגדולים – שם כ-23.5% מעריכים שיקטינו את מצבת העובדים.

 

גם עובדים שישרדו את הפיטורים עלולים להיפגע: כ-22.9% סבורים כי החברות שהם עובדים בהם, יקצצו את השכר המשולם למועסקים במהלך החצי שנה הקרובה, בהם 24.1% מהעסקים הגדולים, 23.1% מהבינוניים ו-21.5% מהקטנים. בנוסף, 23.1% מעריכים שיאלצו לפגוע בתנאים הנלווים שניתנים לעובדים, בהם 23.4% מקרב הגדולים, 22.9% מהבינוניים וכ-23.1% מהקטנים.

 

מתכוננים לסוף השנה?

על סמך מה מתבססות התחזיות הללו? חיים מולכו, מנכ"ל משותף בעוקץ מערכות, מסר כי שיחות עם המשיבים העלו כי רבים מהם, בעיקר בענפי התעשייה, קושרים את הערכותיהם עם החשיפה של התעשייה הישראלית לתחרות מצד מוצרים מיובאים, לצד החמרת מדיניות מתן האשראי מצד המערכת הבנקאית והשחיקה בכושר הקנייה של הצרכנים.

 

"החשיפה לתחרות אגרסיבית מצד מוצרים מיובאים הורידה בהדרגה את המחירים ושחקה באופן משמעותי מאוד את שולי הרווח, ומדיניות מתן האשראי פוגעת באיתנות הפיננסית של העסקים, בעיקר הקטנים והבינוניים, ומקטינה את יכולתם להתמודד עם הירידה במחזורי העסקים", הוא מסביר. "גם השחיקה המתמדת בכושר הקניה של הצרכן הישראלי מורגשת היטב ומאלצת את החברות והעסקים להתאים את מצבת כוח האדם למציאות הכלכלית החדשה".

 

 (צילום: Shutterstock) (צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

 

בקרב מגזר הקמעונאות, מולכו מציין כי המשיבים רואים במחאה החברתית כמי שגררה את הענף לתחרות מחירים שעדין נמשכת, לצד השפעות עליית המע"מ ויתר הגזרות הכלכליות. "כל אלו יוצרים מציאות שמחייבת הערכות ובכלל זה גם לפטר עובדים", הוא מסביר. 

 

אף על פי זאת, נירית גלר, יועצת ומלווה של מחפשי עבודה, סבורה כי עיתוי הודעות הפיטורים של השבועות האחרונים, אינו מפתיע כלל ואף צפוי. "רוב החברות בארץ נוהגות לכבד מעין "קוד אתי", שלא כתוב בשום מקום, לפיו לא מפטרים עובדים לפני חגי תשרי. אבל ברגע שאלו מסתיימים - מגיעות הבשורות הקשות לעובדים", ציינה בטור שפרסמה כאן בימים האחרונים.

 

"הסיבה שבגללה מתרחשים גלי פיטורים בתקופה זו, היא שהחברות מתחילות להתכונן לדו"חות סיכום שנה והצגת תחזיות לשנה הבאה. אם השנה היתה גרועה ובשנה הבאה לא הולך להיות מהפך משמעותי - הרי שההנהלה מחויבת להציג התייעלות והקטנת עלויות. הסיבה, שפעמים רבות מקצצים במשאב האנושי, היא שעלותם של עובדים היא עלות משמעותית עבור ארגונים והקלה ביותר לקיצוץ". 

 

אפשר גם אחרת

עו"ד חמי לפידור, מומחה לדיני עבודה ממשרד לפידור ושות', ממליץ למעסיקים השוקלים לצמצם את מצבת כוח האדם, לבחור בחלופה של פרישה בהסכמה במקום פיטורים גורפים. "הניסיון מוכיח שבכל מקום עבודה יש עובדים לא מרוצים, ושחוקים שנמנעים מלהתפטר מאחר שהם חוששים כי לא יהיו זכאים לפיצויי פיטורים", הוא מסביר.

 

"הבהרה של המעסיק לעובדים כי הוא נכון לשקול פרישה בהסכמה, תסייע לאותם העובדים המעוניינים לצאת לדרך חדשה ואילו הם יהיו קשובים יותר לצרכי בית העסק ולסגירת קצוות מקצועיים טרם עזיבתם. כך העובד הופך משגריר של רצון רע לעובד שאינו מרגיש כי נוצל ונזרק לאחר "שהמעסיק ביצע בו את זממו". התועלת התדמיתית שצומחת לחברה רבה שכן היא לא תעלה על המוקד הציבורי".

 

אבי פרץ, מנכ"ל חברת פתרונות אפקטיביים העוסקת בבקרה והפחתת עלויות, המליץ למעסיקים לבחון אפשרויות התייעלות אחרות בטרם נקיטה בהליך פיטורים. "בטרם תונף החרב, שומה על המעסיק לבחון באופן מחדש את כל ההסכמים וההתקשרויות עם הספקים ונותני השירותים וביצוע בקרה הדוקה על ההוצאות - פעולות שהובילו אין ספור פעמים בעבר לצמצום ניכר של היקף הפיטורים והגזרות.

 

"כמובן שגם העובדים אינם יכולים לנופף בדגל הרעת התנאים", הוא מוסיף. "עליהם להבין כי חלופת ההתייעלות מורכבת ממהלך פיטורים ועליהם להירתם וליישם באופן מיטבי את תוכנית הביצוע לחיסכון והתייעלות הארגון.רק גישה קואופרטיבית של המעסיק והעובדים כאחד, תאפשר לארגון לעבור תקופה זו עם מינימום נזקים".

 

הסקר בחן גם את אופן קבלת אשראי מהמערכת הבנקאית של עסקים בישראל, כאשר כמעט 50% העידו על קשיים בנושא בחצי שנה האחרונה. "החמרת תנאי האשראי, ובכלל זה הצורך בהצגת בטחונות נוספים, הקטנת ימי האשראי והיקפו, מצמצמים באופן ניכר את המסוגלות של החברות והעסקים להתמודד עם האתגרים שהמציאות מגלגלת לפתחם", אומר חיים מולכו, מנכ"ל משותף בחברת עוקץ מערכות.

 

"את הנתונים המדאיגים שעולים מהסקר ניתן לקשור באופן ישיר גם למצוקת האשראי. בלא שהמדינה תספק פיתרון של ממש, אנו נראה עוד ועוד בתי עסק שסוגרים את שעריהם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים