שתף קטע נבחר

מדריך: כך נשפר את מערכת השמע ברכב

רכשתם מכונית חדשה או יד שניה, ואיכות הצליל אינה מספקת אתכם? אפשר להחליף רמקולים, לשדרג את הרדיו דיסק להוסיף מגבר חיצוני וגם סאב וופר. כל מה שצריך לדעת

רוב כלי הרכב בעבר הרחוק הגיעו עם מקום ריק בפאנל לצד לוח השעונים. שם הלקוח היה מתקין רדיו דיסק (או טייפ), מחבר רמקולים מתאימים ונוסע לדרכו. אולם כיום, הרוב המוחלט של כלי הרכב מגיע כבר עם מערכת אודיו  או מולטימדיה מובנית שמציבה סוג של עובדה מוגמרת.

 

 (צילום: ליאור קורן, dtown) (צילום: ליאור קורן, dtown)
(צילום: ליאור קורן, dtown)

 

עוד ב-dtown:

 

נשאלת השאלה, האם ניתן להשיג שיפור גם עם מערכת הקול הסטנדרטית שמגיעה עם הרכב? מערכת מובנית מציגה יתרון אסטטי, בזכות העובדה שהיא מוטמעת בפאנל הרכב ותואמת בעיצובה לשאר הלחצנים ולוח השעונים. מצד שני, כאשר מדובר בעיקר בכלי רכב במחיר זול או ממוצע, בין אם מדובר בקטגוריית המיני עד משפחתיות, היצרנים נוטים לחסוך כאשר מדובר באיכות יחידת ההגברה וגם הרמקולים. אותו הדין לגבי כלי רכב קטנים שנמכרים בכמויות הולכות וגדלות עקב עליית מחירי הדלק.

 

הטריגר לכתבה הזו היה רכישה משפחתית של מכונית קטנה מדגם ״סקודה סיטיגו״. המכונית מגיעה עם מערכת הכוללת רדיו דיסק וכניסה אחת בלבד מסוג AUX לנגנים חיצוניים. לאחר מספר נסיעות ברכב, חוות דעתי האישית על המערכת היתה כי איכות השמע של זוג הרמקולים יכולה להתאים להגדרה של ״טרנזיסטור מגודל״ עם חוסר בתדרים גבוהים, בס נמוך או בימת צליל כל שהיא. בנוסף, המערכת אינה כוללת כניסות USB או כרטיסי זיכרון SD שהפכו לפופולריים בתקופה האחרונה.

 

 

נתחיל ברמקולים הקדמיים

עד כמה רחוק ללכת בשדרוג? הענין תלוי בתקציב שלכם בעיקר, כאשר השדרוג הפשוט יותר יתמקד בהחלפת רמקולים בלבד ואולי גם הוספה של מגבר חיצוני. פתרון איכותי ויקר יותר יכניס לחבילה גם החלפה של יחידת הרדיו דיסק (HU – Head unit) והוספה של סאב וופר.

 

אם התקציב לשדרוג נמוך, במחיר של כמה מאות שקלים לזוג רמקולים גם החלפה של צמד הרמקולים המקורי לאחד תחליפי יכולה להציג שיפור שמיע בהחלט לאיכות הצליל. אגב, גם אם יש ברכב מקום לצמד נוסף של רמקולים מאחורה, המומחים מסכימים שעדיף לרכוש זוג איכותי של רמקולים קדמיים, מאשר שני זוגות פחות טובים של קדמיים ואחוריים.

 

 (צילום: ליאור קורן, dtown) (צילום: ליאור קורן, dtown)
(צילום: ליאור קורן, dtown)

 

רמקולים יכולים להגיע בצורה עגולה סימטרית או בצורת אליפסה כמו 6/9 או 5/7. יש לבדוק את קוטר החור בדלת ולאיזו מידת רמקולים הוא מתאים, זה יכול להיות 5.25", 6.5" או מידות נוספות. רוב הרמקולים מגיעים עם מגנטים גדולים יותר מאלו של הרמקולים "המקוריים", מה שאומר כי גוף הרמקול ארוך יותר, לכן, בעת ההתקנה, צריך להשתמש לפעמים בטבעות עץ להגבהה, כך שגוף הרמקול שנכנס אל תוך הדלת אינו מפריע לחלון הזכוכית בדלת לרדת עד הסוף בעת פתיחה שלו.

 

רמקולים קואקסיאליים או קומפוננט - מה זה אומר?

רמקולים לרכב מתחלקים בגדול לשני סוגים.

 

רמקולים קואקסיאליים: ברמקולים הללו, כל יחידות הרמקול נמצאות באותו המקום ומשולבות אחת בשניה. כלומר, הטוויטר מוצמד אל הוופר. מבחינת התקנה, הענין נוח יותר, אך בגלל שהרמקול ממוקם בדרך כלל בתחתית הדלת, הדבר פוגם בבימת הצליל (Sound stage) ובכך מוריד מחווית ההאזנה. בעבר ביקשנו להרכיב זוג רמקולים בדלת אחורית של רכב משפחתי, אך בגלל שבמושב האחורי היו מותקנים מושבי ילדים, הדבר חסם לגמרי את הצלילים. במקרה הזה, שימוש בטוויטר נפרד במיקום גבוה בדלת היה פותר את הבעיה.

 (צילום: ליאור קורן, dtown) (צילום: ליאור קורן, dtown)
(צילום: ליאור קורן, dtown)

 

קומפוננט: ברמקולים הללו, יחידת הטוויטר מופרדת מהוופר. בנוסף, כל רמקול מגיע עם יחידה בשם Cross Over. הקרוסאובר הוא מעגל "פיצול התדרים" של הרמקולים, ערוץ אחד של המגבר מתחבר אליו וממנו יוצאים כבלים אל הטוויטר (תדרים גבוהים) ואל הוופר (תדרי ביניים - "מיד" ותדרים נמוכים). הרוב המוחלט של הרמקולים מהדגמים היקרים והאיכותיים ביותר, מגיע בתצורה כזו (יש גם רמקולים בתצורת 3 Way עם יחידת וופר לבס, מיד וטוויטר).

 

 (צילום: ליאור קורן, dtown) (צילום: ליאור קורן, dtown)
(צילום: ליאור קורן, dtown)

 

איפה ברכב להתקין?

מבחינת התקנה ברכב, מדובר בענין מעט מורכב יותר, אך היכולת להציב את הטוויטר בגובה האוזניים של המאזין מאפשרת פיזור צליל טוב יותר ברכב ובימת סאונד עם עומק מוחשי. שבו ברכב עם המתקין שלכם ובדקו היכן ניתן להציב אותם.

 

במקרה שלי, בחרתי ברמקולים שאינם זולים מדי אך גם לא יותר מדי יקרים, במחיר שממוקם ״במקום טוב באמצע״. יש רמקולים חדים ובהירים, יש כאלו ששמים דגש על "הפגזות בס", דגם מוראל וירטוס מפיק צליל מפורט אך נעים לאוזן, במחיר של כ- 1,300 שקלים. אם באפשרותכם, מומלץ מאוד להאזין מראש לרמקולים, הן בעת קיום מפגשי חובבים או בחנות. רשימת המותגים המובילים בתחום ארוכה למדי וכוללת שמות כמו: Focal, Morel, Pioneer, Infinity, JBL, Magnat, MB Quart, Rockford, Hertz, JL Audio ועוד.

 

 (צילום: ליאור קורן, dtown) (צילום: ליאור קורן, dtown)
(צילום: ליאור קורן, dtown)

 

בפתיחה של כיסוי הדלת, התגלה הרמקול המקורי, עשוי קרטון, עם טוויטר פשוט ביותר ומגנט קטן. הרמקול שמחליף אותו כבד הרבה יותר, עם מגנט גדול. יחידת הטוויטר נפרדת ותמוקם במקום אחר. הסקודה סיטיגו אינה מגיעה עם מקום לטוויטרים ולכן היה צריך ליצור אחד כזה בקורות A (שמחברות בין גוף הרכב לגג).

 

 (צילום: ליאור קורן) (צילום: ליאור קורן)
(צילום: ליאור קורן)

 

 

חשוב לאטום

הנה נושא שרבים נוטים לזלזל בו, אבל בהשקעה נמוכה יחסית ובעבודה נכונה, הוא יכול לתרום באופן משמעותי לשיפור הצליל. דלתות הרכב, כך מסתבר, רחוקות מאוד מלהיות אטומות לגמרי. בעזרת שימוש ביריעות אטומות וגומי שמודבק בחלל הפנימי של הדלת, אנו יוצרים לרמקול בסיס שקט ויציב לעבודה ובכך מונעים רעידות מהדלתות וזליגות רעשים מבחוץ שמפריעות למוזיקה. בשורה התחתונה, איטום מביא לשיפור בס במיוחד ותוצאה הדוקה ומדויקת יותר.

 

עם או בלי מגבר?

ברוב המוחלט של המקרים, הוספה של מגבר תעשה טוב לצליל הרמקולים, תהפוך אותו לדינמי יותר, תהדק את הבס ותוריד עיוותים (במיוחד בווליום גבוה). במקרה האידאלי, יחידת הראש (HU) תכלול יציאות RCA (נקראת Pre Out) למגבר, זה יכול להיות שתי יציאות – עבור זוג רמקולים וסאב או שלוש יציאות – גם עבור זוג רמקולים אחורי. למרבה הצער, רוב יחידות המולטימדיה המקוריות ברכב (כולל זו של הסיטיגו) אינן כוללות יציאות כאלו.

 

הפתרון, במקרה כזה, הוא להחליף את ה- HU או להשתמש בפתרון של מנחת. המנחת מתחבר אל יציאות הרמקולים הרגילות במערכת ומנחית את האות לרמה כזו המאפשרת לחבר אליו מגבר חיצוני. חלק מהמגברים כולל גם מנחת פנימי (כניסות Hi Power) המשמש לאותה מטרה. באופן כללי, השימוש במנחת נחשב לפתרון פחות איכותי וחובבי הצליל יעדיפו להתקין יחידת ראש HU טובה יותר ובכך להשיג שיפור ניכר באיכות. רשימת מותגי המגברים כוללת שמות כמו Genesis, JBL, Lightning Audio, Rockford ועוד חברות נוספות אשר פגשנו בתחום הרמקולים (ומייצרות גם הגברה).

 

 (צילום: ליאור קורן, dtown) (צילום: ליאור קורן, dtown)
(צילום: ליאור קורן, dtown)

 

מגבר יכול להגיע בתצורה של שני ערוצים, ארבעה ערוצים (להגברה של שני זוגות רמקולים או זוג רמקולים וסאב וופר) או מגבר עם ערוץ בודד (מונובלוק) להגברת סאב. אם בחרתם להתקין רמקולים ללא מגבר – במקרה הזה יש לבחור ברמקולים נצילים במיוחד שיוכלו להסתפק בהגברה הפנימית של הרדיו דיסק.

 

סקודה סיטיגו הוא רכב קטן, רוב המגברים הרגילים שמגיעים בתצורת ״טרנזיסטור Class A/B" תופסים מקום רב מדי. לא רציתי להתקין את המגבר בבגאז' ולגרוע מנפח האחסון שלו, לכן בחרתי מגבר בטכנולוגיית Class D ("דיגיטלי") קומפקטי שנכנס מתחת למושב הקדמי. קחו את זה בחשבון ובדקו כמה מקום יש לכם באוטו. 

 

חשוב להתאים גם את נתוני המגבר לגודל המצבר ברכב, רכבים קטנים מגיעים בדרך כלל עם מצברים קטנים – שימו לב שהמגבר לא יהיה גדול מדי על מערכת החשמל ברכב ויעמיס על המצבר.

 

החלפת יחידת הראש והוספת סאב וופר

בהתייחסות למערכות האודיו המצויות במכוניות מיני, רדיו דיסק תחליפי (בגודל שנקרא 1 דין) במחיר שנע סביב 600-1,000 ש״ח יציע איכות צליל טובה יותר ביחס למערכת המקורית. בחלק מהדגמים, הרדיו מגיע גם עם דיבורית BT אינטגרלית.

 

 (צילום: ליאור קורן, dtown) (צילום: ליאור קורן, dtown)
(צילום: ליאור קורן, dtown)

 

מעל למחיר הזה, איכות הצליל עולה וגם יש אפשרויות מתקדמות יותר המאפשרות לחבר יותר מגברים חיצוניים ולשלוט בצורה מתקדמת יותר על כיול הצליל במערכת. כחובב אודיו, בחרתי בדגם מתקדם של Alpine שמציע אפשרות שליטה נרחבת על מגוון פרמטרים בצליל (שליטה על קרוס אובר, איקולייזר מתקדם, שלוש יציאות למגברים ועוד). רשימת המותגים בתחום זה כוללת שמות כמו Clarion, Alpine, JVC, Pioneer, Sony, Kenwood, LG ואחרים.

 

להחליף את הפאנל

שדרוג של המערכת המקורית ברכב זה ענין קשה יותר שדורש החלפת פלסטיקה מסביב (פאנל) שתתאים ליחידה הראשית (Head Unit) החדש. מסך מולטימדיה דורש מקום כפול (2 Din) לעומת רדיו דיסק רגיל (1 Din), בסקודה סיטיגו יש מקום להתקנת 1 Din בלבד, ללא מסך וידאו. לדגמי רכבים רבים, ניתן להשיג פאנל תחליפי, אבל בגלל שהסיטיגו הינה מכונית חדשה יחסית, לא ניתן היה למצוא פאנל תחליפי בקלות. לאחר שיטוט רב באינטרנט, גיליתי שישנו חלק תחליפי מקורי של פולקסווגן, הזמנתי את החלק מחנות באירופה, במחיר של כ- 250 ש״ח כולל משלוח ולאחר כשבוע הוא נחת אצלי. בכל מקרה בדקו אם יש חלקים זמינים כשאתם בוחרים את המערכת.

 

 (צילום: ליאור קורן, dtown) (צילום: ליאור קורן, dtown)
(צילום: ליאור קורן, dtown)

 

יש לציין כי פירוק הפאנל הישן והרכבת החדש בלוח השעונים של הרכב הינו ענין עדין מאוד שדורש יד מקצועית של מתקין בעל ניסיון רב. מתקין לא מנוסה עלול לשבור חלק מהמחברים – מה שיגרום אחר כך לזמזומים ורעידות מהפלסטיקה – ענין מרגיז ביותר. בנוסף, לפעמים המסך המקורי ברכב מותאם להציג מידע ממערכות הרכב, כגון טמפרטורה, חיישני רוורס וכו' והחלפה שלו במערכת לא מקורית תפגע בכך.

 

יחידת הרדיו דיסק כוללת חיבור אחורי של USB ו- AUX. יש צורך בחיבור כבל מאריך לשני השקעים ומציאת מיקום מתאים על לוח השעונים של הרכב. גיל המתקין עשה שימוש בלחצנים שאינם פעילים והתקין בהם את הפתחים לשקע USB וכניסת AUX:

  

 (צילום: ליאור קורן, dtown) (צילום: ליאור קורן, dtown)
(צילום: ליאור קורן, dtown)

 

סאב וופר

סאב וופר אינו חובה, אך הוא יכול לשפר מאוד את התוצאה הסונית, כאשר הוא מעבה את תחום התדרים התחתון ומוסיף נפח ודינמיות ולבס. בניגוד למה שאתם עלולים לחשוב, סאב לא בא לידי ביטוי רק במוזיקת מועדונים, אלא כמעט בכל סוגי המוזיקה וגם לא חייבים להתקין יחידת סאב ענקית שתרעיד את כל הרכב. במקרה שלפנינו, מדובר ברכב קטן, לכן בחרתי בסאב קטן של 8״ בלבד. גם כאן, רציתי לצמצם את השטח שתופס הסאב בבגאז׳ הרכב ולכן נבחרה תיבה קטנה ושטוחה יחסית.

  

התוצר הסופי עלה בכמה רמות מעל המערכת המקורית, השיפור הורגש בכל פרמטר אפשרי: בצלילות וחדות הצליל, עומק הבס והיכולת לנגן בווליום גבוה יותר מבלי לסבול מעיוותים או צליל שמכאיב באוזן. לאחר השדרוג הצליל הפך תלת מימדי יותר ויש בימה עם עומק ורוחב. כך שמבחינה אישית, הפרוייקט הוכתר בהצלחה והנסיעה הפכה להיות מלווה בטונים נעימים הרבה יותר.

 

 (צילום: ליאור קורן, dtown) (צילום: ליאור קורן, dtown)
(צילום: ליאור קורן, dtown)

 

כמה זה עולה?

שדרוג בסיסי יכול להתחיל בעלות של כ- 500 ש"ח לזוג רמקולים טובים מתוצרת מותג ידוע בתוספת התקנה. אם תרצו להוסיף מגבר, העלות תגיע לסביב 2,000 ש"ח. החלפה של יחידת הראש (רדיו דיסק) וסאב תכפיל את העלות ואם מדובר על מערכת מולטימדיה עם מסך, אזי המחיר יעלה עוד יותר. יש לקחת בחשבון גם את מחיר הרכבת המערכת ברכב שיכול להתחיל במאות שקלים בודדים ולעלות עוד הרבה למעלה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ליאור קורן, dtown
משודרג
צילום: ליאור קורן, dtown
מומלצים