שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    עשרת הדיברות לניהול נכון של העסק
    מתכננים להקים עסק קטן או בינוני? מוטלת עליכם אחריות כבדה למדי, שכוללת משימות ממגוון תחומים כגון שיווק, מכירה, מימון, ניהול עובדים וניהול מו"מ. אז לפני שאתם פותחים את דלת הכניסה - כתבו תוכנית עסקית לעסק

    הקמה וניהול של עסק קטן או בינוני אינם משימה קלה. על בעל העסק מוטלת אחריות כבדה וריבוי של משימות ממגוון תחומים כגון שיווק, מכירה, ניהול עובדים, מימון וניהול מו"מ. כלל הזהב לעסק קטן/בינוני יכול להסתכם במשפט אחד: תכננו תוכנית עסקית לעסק. אבל חוץ מזה, הנה עשרה טיפים נוספים שחייבים להופיע בכל תוכנית עסקית.

     


     

    מדריכים נוספים להקמת עסקים קטנים :

     

    1. הגדירו במדויק את המטרה שהמוצר נועד להשיג

    זהו החזון של העסק שלכם, זוהי התמונה הגדולה. החזון צריך לשקף את המטרה שלשמה הוקם העסק, גם אם היא כזו שנראית כבלתי אפשרית להשגה. קחו לדוגמא את החזון של ענקית החיפוש גוגל: "המשימה של גוגל היא לארגן את המידע בעולם ולהפוך אותו לנגיש ושימושי".

     

    2. הגדירו את השירותים או המוצרים שאתם מספקים

    הכינו טבלה מסודרת ובה פרטו כמה עולה לכם לייצר כל מוצר, כמה זמן צריך להשקיע בייצור, מהם חומרי הגלם, מיהו קהל היעד של המוצר או השירות ובכמה תתמחרו אותו.

     

    זכרו: הקמת עסק לא נועדה אך ורק לשם תשלומי מסים ואגרות לרשויות, משכורות לעובדים, תשלומים לספקים ותשלומי עמלות וריביות לבנק. בעל העסק אמור להתפרנס בכבוד מפעילותו העסקית, ולכן יש לתמחר את המוצרים במחיר תחרותי והוגן גם כלפיכם.

     

    3. נתחו את הסביבה העסקית שבה אתם פועלים

    הכינו רשימה מסודרת שתבדוק מספר סוגיות: האם המשק בצמיחה או במיתון? מהו הענף בו אתם פועלים? האם יש לו חסמי כניסה? האם זהו תחום חדש? המידע הזה אמור לסייע לכם לקבל החלטות מושכלות בדבר כדאיות ההשקעה ובנוגע לאסטרטגיה שיווקית שתבחרו.

     

    קחו לדוגמא הקמה של מפעל בטון חדש בישראל. הענף הוא ענף הבנייה, המושפע מאוד משינויים במצב המשק. כמו כן, בענף יש חסמי כניסה בדמות עלויות הקמה גבוהות ופעילות של מספר מצומצם של שחקנים חזקים.

     

    4. הכירו את המתחרים שלכם

    בדקו מיהם המתחרים הרלוונטיים שלכם: מי מציע מוצרים דומים לשלכם ומי מתחרה על כיסם של הלקוחות הפוטנציאליים שלכם. זהו במה הם טובים ומהו היתרון שלהם. רשמו אילו שירותים הם מספקים, והעריכו האם המתחרים מרוויחים מפעילותם העסקית.

     

    לדוגמא, אם אתם מעוניינים לפתוח מכון לטיפולים קוסמטיים, בצעו רשימה של כל המכונים הקיימים והפרידו בין אלו שפונים לאותו קהל יעד לבין אלו שפונים לקהל יעד אחר. ייתכן שעסקים אחרים אף מתחרים על כיסם של הצרכנים שלכם, כדוגמת רשתות שמוכרות ציוד ביתי לטיפולים קוסמטיים. השירות שלכם צריך להיות מושך יותר, הן ביחס למתחרים על אספקת השירות והן ביחס למתחרים שמציעים מוצרים תחליפיים.

     

    5. מפו את הלקוחות הפוטנציאליים

    מיהם הלקוחות הפוטנציאלים שלכם? האם הם בני נוער, נשים או גברים? היכן הם נמצאים? האם הם נוסעים ברכב לעבודה או שהם נוסעים ברכבת? והאם הם יכולים להרשות לעצמם את המוצרים שלכם במחיר המבוקש? הבדילו בין מי שמקבל את ההחלטה על רכישת המוצר לבין מי שמשלם עליו.

     

    לדוגמא, במוצרי מזון לתינוקות קהל היעד של המוצר הוא התינוק, אך מי שמקבל את ההחלטה ומבצע את הרכישה הוא ההורה - ובהתאם לכך פועלת האסטרטגיה השיווקית. דוגמא אחרת היא שוק הצעצועים - קהל היעד הוא ילדים, ולרוב הם אלו שמחליטים מה לבקש מההורים לקנות. לכן במקרה זה המסרים השיווקיים צריכים להיות מופנים לילדים ופחות להורים, שבסך הכל מבצעים הוראות.

     

    6. בצעו ניתוח S.W.O.T

    אבחנו במדויק מה ההזדמנויות שיש לכם בשוק וממה עליכם להיזהר, וזהו מה היתרונות והחסרונות שלכם. ההזדמנויות והאיומים הם ברמת המאקרו. לדוגמא, השינויים שחלו בשוק התקשורת בישראל היוו איום על החברות הקיימות בשוק והזדמנות כניסה עבור חברות חדשות. היתרונות והחסרונות הם של העסק עצמו ומנהליו.

     

    7. תכננו אסטרטגיה שיווקית

    הכינו תוכנית פעולה שיווקית להגעה אל הלקוחות שלכם. כדי לנצח בתחרות על כיסם של הלקוחות עבור עסק שלכם, חייב להיות לכם יתרון ייחודי על פני המתחרים. שלושת הנקודות הקודמות אמורות לסייע לכם למצוא אותו.

     

    8. העריכו את התחזית הפיננסית

    חשבו מהן התוצאות הכספיות החזויות של פעילותכם העסקית, וכמה השקעה כספית נדרשת לצורך הקמת העסק ותקופת ההרצה. לשם כך, הכינו תחזיות לתזרים המזומנים החזוי מכלל הפעילות.

     

    הכינו תחזית לדו"ח הרווח וההפסד, ובהתאם לכך הגדירו את תמהיל האשראי הרצוי. אם אתם בעלים של עסק מצליח, אל תתפתו לסכן את כל הרווחים הצבורים והעתידיים שלכם מהעסק המצליח לשם פתיחה של עסק נוסף.

     

    קחו בחשבון שאם העסק החדש ייכשל, אתם עדיין תרצו לעשות עסקים בעסק הנוכחי. אל תפתחו עסק אם אין לכם מראש את כל הסכום הנדרש לצורך הקמתו והרצתו. אם חלק מהסכום חסר לכם, ניתן להסתייע בבנקים לשם קבלת הלוואה, ואף במגוון של קרנות שמסייעות לעסקים קיימים ולעסקים בהקמה.

     

    9. הגדירו נהלי עבודה ברורים

    מה כל עובד נדרש לבצע? מה צריך לבצע בכל אחד מתהליכי העבודה בעסק? עוד לפני שהעסק פעיל, יש פעולות שביצוען הוא תנאי הכרחי להצלחת העסק. תחת הלחץ של הפעילות השוטפת, פעולות אלה עלולות להישכח. דוגמא לכך יכולה להיות הקפדה על לימוד שוטף בתחום המקצועי, או לחילופין השקעה של זמן בתכנון אסטרטגי.

     

    10. הציבו יעדים ומדדים

    הגדרה של יעדי ביניים מסייעת להבין אם אנחנו בכיוון הנכון, ובמקביל מאפשרת לייצר הישגים קטנים שמסייעים להמשך הפעילות. מלאכת ניהולו של עסק קטן רצופה באינספור משימות שעלולות להימשך לנצח. הגדרה של יעדים ברורים, שעמידה בהם היא סימן לצעידה בכיוון הנכון, תסייע לכם להתמיד בדרך ולהגיע ליעד הנכסף.

     

    הכותב הוא מנכ"ל חברת עין צופיה ייעוץ כלכלי, המספקת שירותי ייעוץ כלכלי וניהול כספים לעסקים ולפרטיים

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "עשרת הדיברות לניהול נכון של העסק"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים